احتمالا قیمت دارو ۳۰ تا ۵۰ درصد یا حتی بیشتر بالا برود

76

1400/9/29

12:30


احتمالا قیمت دارو ۳۰ تا ۵۰ درصد یا حتی بیشتر بالا برود

سلامت نیوز: دکتر خیرالله غلامی، داروساز درباره تبعات حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال آینده در بخش دارو می گوید: حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی حتما باعث گران شدن دارو خواهد شد ولی آنچه وجود دارد این است که احتمالا وقتی یک نرخی شود دسترسی به دارو و تهیه دارو راحت‌تر می شود چون پیچیدگی های تهیه مواد اولیه و واردات و صادرات در بین نیست و فضای کار شفاف تر می شود.

-با توجه به حذف ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال آینده بسیاری نگران تاثیر حذف ای نرخ از دارو هستند. فکر می کنید این موضوع چه اندازه باعث تورم در بخش دارو خواهد شد؟

حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی حتما باعث گران شدن دارو خواهد شد

به هر حال تک نرخی کردن ارز شفافیت ایجاد می کند

حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی حتما باعث گران شدن دارو خواهد شد ولی آنچه وجود دارد این است که احتمالا وقتی یک نرخی شود دسترسی به دارو و تهیه دارو راحت‌تر می شود چون پیچیدگی های تهیه مواد اولیه و واردات و صادرات در بین نیست و فضای کار شفاف تر می شود و باعث می شود هم تهیه دارو آسان تر صورت بگیرد و هم مواد اولیه برای ساخت دارو آسان تر در دسترس باشد به هر حال تک نرخی کردن ارز شفافیت ایجاد می کند و باعث بالا رفتن سرعت کار می شود.

_ بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه خود یا یکی از اعضای خانواده شان ممکن است دچار بیماری باشند و تامین دارو برایشان مشکل است، وضعیت این افراد چه می شود؟

دولت می تواند پول ارز ۴۲۰۰ تومانی را به بیمه ببرد

این مشکل باید از طریق بیمه حل شود، دولت می تواند پول ارز ۴۲۰۰ تومانی را به بیمه ببرد و از طریق بیمه به اقشار کم درآمد کمک شود مثلا تامین اجتماعی به جای ۳۰٪ فرانشیز ۲۰٪ یا ۱۰٪ بگیرد.

_ بر روی قیمت داروهای داخلی نیز تاثیر خواهد داشت؟

بله قطعا چون مواد اولیه آنها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود.

_ اگر قیمت ارز تک نرخی شود قیمت دارو می تواند سه چهار برابر شود؟

احتمال دارد قیمت دارو ۳۰ تا ۵۰ درصد یا حتی بیشتر بالا برود

نه سه چهاربرابر نمی شود چون ماده اولیه وارداتی یک بخش از دارو است و هزینه دارو تنها آن یک بخش نیست و مواردی مثل بسته بندی و اکسپینت های دیگری که در دارو استفاده می شود از جمله کارگر و برق و… مطرح است. ولی بسته به نوع دارو احتمال دارد قیمت دارو ۳۰ تا ۵۰ درصد یا حتی بیشتر بالا برود ولی بیمه می تواند جبران کننده این بخش باشد.

_ اخیرا از کمبود دارو در دارو خانه ها صحبت شده است، چرا چنین است؟

داروخانه ها از ۳۰ تا ۸۰ درصد از اقلام دارویی کم دارند

به هر دارو خانه ای بروید و سوال کنید از ۳۰ تا ۸۰ درصد از اقلام دارویی کم دارند و این مشکل کمی بخاطر تحریم ها است و بخشی به دلایل نداشتن ارز کافی و عدم تخصیص به موقع ارز است که آن هم ناشی از تحریم ها است.

_ در مورد بیماران صعب العلاج آیا می توان گفت جان این قشر به همین دلیل در خطر باشد؟

واقعیت این است که تحریم های ظالمانه واقعا تاثیر داشت کمی خودمان مقصر بودیم و این وضعیت روی زندگی همه ما از جمله بیمارانی که دارو های خاص مصرف می کنند تاثیر داشته است.

_ اینکه یک سری از دارو ها ها تا زمان ترخیص مدت زیادی در گمرک می ماند می تواند منجر به از دست رفتن تاریخ مصرف دارو ها شود؟

من خبر ندارم ولی قطعا وارد کننده آنقدر پیگیری خواهد کرد تا تاریخ دارو ها نگذرد. وزارت بهداشت نیز کمک می کند.

_ چند مورد در خصوص تاریخ گذشته بودن مکمل های تغذیه ای گزارش شده بود.

مکمل، دارویی حیاتی نیست ولی بالاخره پول مملکت است که به هدر می رود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو