برای ماهیگیری چه وسایلی لازم است؟ بررسی اصلی‌ترین وسایل ماهگیری

منبع: فوت و فن

90

1400/10/1

12:06


ماهیگیری یکی از تفریحات جذابی است که برای گروه های سنی گوناگون مناسب است. یکی از مهم ترین کارهایی که باعث می شود یک ماهیگیری دلنشین و باکیفیت داشته باشید، شناخت و انتخاب وسایل ماهیگیری است. حال سوال این است برای ماهیگیری چه وسایلی لازم است؟ علاوه بر لوازم و تجهیزات سفر و کمپینگ، مهم ترین وسایل ماهیگیری عبارتند از: چوب، چرخ، نخ، شناور، قلاب و طعمه. همچنین وسایلی مانند هرزگرد و کیف ماهیگیری نیز پیشنهاد می شود.

برای ماهیگیری چه وسایلی لازم است؟

ماهیگیری یکی از تفریحاتی است که برای سنین گوناگون مناسب است. هم یک تفریح دلچسب به شمار می آید، هم با توجه به حرکت های بدنی نوعی ورزش محسوب می شود و هم آرامشی در آن هست که حاصل لذت از طبیعت و زیستن در دل آن است.

به احتمال زیاد شما که این مقاله را می خوانید، قدم های آغازین را برمی دارید. به شما تبریک می گوییم برای انتخاب این تفریح شیرین و دلنشین. ما در این مقاله قرار است به وسایل ماهیگیری بپردازیم و بدانیم که برای این کار چه وسایلی لازم است.

وسایل مورد نیاز برای ماهیگیری

پیش از آنکه وسایل مورد نیاز را برشماریم، می خواهیم نکته ای کاربردی بگوییم، نکته ای که به کار ماهیگیران مبتدی می آید. و آن نکته این است که در آغاز و زمانی که تازه این کار را شروع کرده اید، از فروشگاه های گران خرید نکنید. رفتن به این گونه فروشگاه ها و خرید وسایل باعث می شود تا بعد از مدتی متوجه شوید که بسیاری از وسایل در نهایت به کارتان نخواهد آمد.

برای ماهیگیری چه وسایلی لازم است؟ بررسی اصلی‌ترین وسایل ماهگیری

اگر مبتدی هستید در آغاز راه، بهتر است با یک ماهیگیر باتجربه گفت و گو کنید و از او بخواهید که بهترین و مناسب ترین فروشگاه وسایل ماهیگیری را به شما معرفی کند. این مشورت ها و گفت و گوها باعث می شود که در وقت و پول و انرژی تان بسیار صرفه جویی کنید.

چوب ماهیگیری

این چوب از اصلی ترین وسایل است و انواع متعدد و متنوعی دارد که شامل پشه، ساحلی، ترولینگ، چوب کاسی، پوله، اسپینگ دریایی، چوب تخصصی کپور می باشد. چوب هایی را که برشمردیم از نظر جنس و طول و وزن با یکدیگر متفاوت هستند. هر ماهیگیر با توجه به هدفی که دارد، چوب موردنظر خود را انتخاب می کند.

پیشنهاد ما به مبتدیان این است که در شروع کار بهتر است چوب هایی با وزن کم را انتخاب کنید. وزن پایین چوب باعث می شود هم این کار برایتان آسان تر شود و هم تسلط بیشتری به کار داشته باشید.  علاوه بر این چوب های سبک و کم وزن از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه هستند. توجه به وزن چوب بسیار مهم است، مثلا چوب هایی که بین ۱۰ تا ۳۰ گرم وزن دارند برای صید ماهی قزل آلا مناسب است. با چوب هایی با وزن ۲۰ تا ۴۰ گرم می توانید ماهی سوف را صید کنید. چوب های ۵۰ تا ۲۵۰ گرم برای صید ماهی کپور مناسب است است و چوب هایی با وزن بالاتر مثلا ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم برای صید ترولینگ دریا به کار می آید.

چرخ ماهیگیری

دومین وسیله چرخ ماهیگیری است. یک چرخ باکیفیت که روی چوب نصب می شود. نکته ی مهم این است که باید چرخ و چوب متناسب با یکدیگر باشند. چرخ ماهیگیری انواع مختلفی دارد که بهتر است قبل از خرید با هر یک از آن‌ها و ویژگی‌های هر کدامشان آشنایی پیدا کنید. حتما می پرسید کار این چرخ چیست؟ این چرخ به شما کمک می کند تا بتوانید نخ را جمع یا پرتاب کنید. در آغاز کار یک قرقره ی ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری برای این کار مناسب است.

برای ماهیگیری چه وسایلی لازم است؟ چرخ ماهگیری

نخ ماهیگیری

نکته ای که بهتر است مبتدیان و تازه کاران به آن توجه کنند این است که در آغاز کار از نخ های نازک استفاده کنید. نخ نازک فایده های بسیاری دارد، مثلا خاصیت ارتجاعی این نخ ها زیاد است، همچنین باعث می شود که طعمه ی شما آسیب نبیند و به احتمال قریب به یقین از دست نرود. علاوه بر این نخ ماهیگیری نازک در آب خوب دیده نمی شود و به دلیل نامرئی بودنش کمک می کند که ماهی از دستتان فرار نکند. بهتر است حداقل ۴۰ متر نخ روی چرختان باشد که هم تسلط بیشتری داشته باشید و هم ماهی از دستتان در نرود.

شناور

شناورها دو نوع هستند: ثابت و متحرک. دلیل مهم استفاده از شناورها این است که به شما کمک کند تا ماهیگیری موفقی داشته باشید و بتوانید تا حد امکان ماهی صید کنید و دست خالی برنگردید. شما شناورها را روی آب می اندازید. بعضی شناورها که درخشان هستند و نور زیادی دارند، ماهی ها را جذب می کنند و به بهبود دید شما نیز کمک می کنند.

قلاب ماهیگیری

قلاب انواع متفاوتی دارد و شما می توانید قلاب را متناسب با اندازه و وزن ماهی که قرار است آن را صید کنید، انتخاب نمایید.

اصلی‌ترین وسایل ماهگیری

طعمه ی ماهیگیری

طعمه را هم می توانید خودتان درست کنید و هم می توانید از طعمه های آماده استفاده کنید. حتما در انتخاب طعمه به وزن و اندازه ی ماهی توجه کنید.

مواردی را که برشمردیم مهم ترین و ضروری ترین وسایل ماهیگیری بود، اما در کنار این وسایل ضروری، وسایلی مانند هرزگرد و کیف مخصوص این کار نیز پیشنهاد می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو