فرضیه های ابتدایی از خفیف بودن امیکرون چندان درست نبود

86

1400/10/1

19:56


به نظر می رسید برخی از ملل به دوران پساکرونا رسیده اند اما در عرض سه هفته همه چیز آنچنان تغییر کرد که حالا به جای فکر کردن به دوران پساکرونا ، تزریق دوز چهارم واکسن کرونا مطرح می‌شود.

فرضیه های ابتدایی از خفیف بودن امیکرون چندان درست نبود

 اومیکرون کمتر از یک ماه پیش شناسایی شد. این ویروس جدید خانواده کرونا ابتدا در کشور آفریقایی و بسیار کوچک بوتسوانا ردیابی شد و سپس سر از آفریقای جنوبی درآورد.

از آنجا که پروازهای بین المللی از و به آفریقای جنوبی بسیار زیاد است اومیکرون به سرعت سر از کشورهای دیگر درآورد، قاره‌ها را پشت سر گذاشت و به نقاط دیگر جهان هم رسید.

اومیکرون ویروسی خفیف تر و کم آزارتر از دلتا معرفی می‌شود اما هر روز که مورد جدیدی از فوت ناشی از اومیکرون گزارش می‌شود دانشمندان بیشتر به این نتیجه می رسند که فرضیه‌های ابتدایی درباره این ویروس جهش یافته چندان درست نبوده است.

به هر حال اومیکرون همچنان در سطح جهان در حال پیشروی است و در همین شرایط بحث تزریق دوز چهارم واکسن کرونا در برخی از کشورها عنوان شده است.

بسیاری از کشورهای آفریقایی هنوز واکسیناسیون را آغاز نکرده اند و به عنوان مثال در کشوری همانند چاد نرخ واکسیناسیون به ازای هر 100 نفر زیر یک دوز است!

کشورهای فقیر سهم بسیار کمتری از انواع واکسن‌های کرونا دارند و در حالی که شهروندان بسیاری از کشورهای جهان حتی یک دوز هم دریافت نکرده اند، دوز سوم به راحتی در دیگر کشورها تزریق می‌شود.

اما اکنون صحبت از دوز چهارم است، در واقع اومیکرون بود که دوز چهارم را به میان کشید...

چه کسانی واجد شرایط دوز چهارم هستند؟

مسلم است که دوز چهارم در شرایط کنونی اهمیتی ندارد اما نخستین مسئله در رابطه با آن این است که باید به افراد بالای 60 سال تزریق شود تا به این ترتیب از چرخش بیشتر اومیکرون جلوگیری شود.

چرخش ویروس کرونای اومیکرون بسیار بالاست، به حدی که نرخ چرخش آن 70 برابر سریع تر از دلتا ارزیابی شده است. زمانی که چرخش ویروس از هر نوعی زیاد باشد و میزبانان زیادی پیدا کند آنگاه بستر مناسبی برای تغییر در ساختار خود پیدا می‌کند که این تغییر ممکن است ویروس را به سمت آنچه که ما به عنوان جهش می‌شناسیم رهنمود کند. جهش بر روی پروتئین اسپایک رخ می دهد. بر روی پروتئین اسپایک اومیکرون جهش های بسیار زیادی مشاهده شده است که قابل مقایسه با تعداد جهش های هیچ ویروس دیگری نیست. با این حال اومیکرون هنوز هم خطرناک قلمداد نمی‌شود و دانشمندان بر این باور هستند نوع خفیف تری از نسخه دلتا است که همانند سرماخوردگی کلاسیک به نظر می رسد.

واکسن ابزار قدرتمندی برای جلوگیری از چرخش ویروس هاست هر چند این نظریه از سوی برخی از ویروس شناسان رد می‌شود. آنها بر این اعتقادند که واکسن قرار است از شدت بیماری و مرگ و میر بیشتر ناشی از همه گیری کرونا جلوگیری کند و قرار نیست جلوی هیچ جهشی را بگیرد.

با این حال این قابل کتمان نیست که ویروس کرونا با واکسیناسیون قدرت خود را از دست می دهد که چرخش در میان جمعیت بخشی از این قدرت است.

منبع: جام جم

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو