آموزش تعیین قبله با ابزار ساده و روش های کاربردی

آموزش تعیین قبله با ابزار ساده و روش های کاربردی


منبع: آرگا

35

1401/7/5

18:23


با توجه به وجود داشتن راه های مختلف برای تعیین قبله و وسایل جدیدی که در یافتن جهت قبله به افراد کمک می کنند. آموزش استفاده از این راه کارها امری ضروری به نظر می آید که ما را بر آن داشت تا در این مقاله به آموزش تعیین قبله بپردازیم.

افراد مختلف نماز خوان که فلسفه نماز را به خوبی می دانند به عنوان یک مسلمان در مکان های مختلف که نیاز به پیدا کردن جهت قبله دارند برای ادا کردن نماز های مختلف خود از قبیل نماز های یومیه، خواندن نماز آیات و … می توانند از وسایل و راه کارهای مختلف موجود برای این کار استفاده کنند. ساده ترین راه ممکن برای مشخص کردن قبله استفاده از انواع قطب نما می باشد. اما این سوال پیش خواهد آمد که اگر در منطقه ای به هر دلیل ممکن دسترسی به قطب نما امکان نداشت و قصد بر آن داشتیم که جهت قبله را پیدا کنیم چگونه می توانیم این کار را از طریق راه های دیگر انجام دهیم. در این مقاله مهمترین و آسان ترین راه های تعیین قبله را برای شما شرح خواهیم داد. پس با ادامه مطلب همراه ما باشید.

راهنمای تعیین قبله با ساده ترین راه ها

تشخیص طرف قبله

  •  تصفیه آب خانگی

  •  بلیط کیش

از آن جا که همراه داشتن قطب نما برای تمامی مکان ها و زمان ها غیر ممکن به نظر می رسد. لذا انسان باید برای تعیین قبله راه های مختلفی را آموزش ببیند تا در مواقع ضروری برای جهت یابی به مشکل بر نخورد. در زیر تعدادی از مهمترین راه های تشخیص جهت قبله را برای شما شرح داده ایم.

مشخص کردن قبله با استفاده از قطب نما

تعیین قبله

همان طور که شما نیز از آن مطلع هستید راحت ترین و سریع ترین راه ممکن برای تشخیص جهت قبله استفاده از قطب نما می باشد. شما با استفاده از قطب نما می توانید چهار جهت اصلی یعنی شمال، جنوب، شرق و غرب را تشخیص دهید. و از این طریق بسته به مکانی که هستید جهت قبله را مشخص کنید.

استفاده از ساعت عقربه ای

راهنمای جهت قبله

شما برای پیدا کردن جهت های چهار گانه می توانید از ساعتی که دارای عقربه ساعت شمار و دقیقه شمار است استفاده کنید. برای این منظور بستگی دارد که شما در کدام یک از نیم کره شمالی یا نیم کره جنوبی قرار داشته باشید. ما برای راحتی کار هر دو مورد را در ادامه باز گو می کنیم.

نیم کره شمالی

برای پیدا کردن جهات باید ساعت را به صورت افقی در دست قرار دهید. به گونه ای که عقربه ساعت شمار به سمت خورشید باشد. اکنون شما می توانید جهت جنوب را که بین عقربه ساعت شمار و عدد دوازده می باشد را تشخیص می دهید.

نیم کره جنوبی

اگر شما در نیم کره جنوبی قرار دارید می توانید این گونه عمل کنید که ابتدا ساعت را به گونه ای افقی در دست بگیرید. حال نشانه ساعت دوازده را به سمت خورشید تنظیم کنید. در این حالت مابین ساعت دوازده و عقربه ساعت شمار شمال شما را نشان می دهد. پس می توانید به این صورت چهار جهت دیگر را نیز پیدا کنید.

استفاده از ساعت آفتابی

تعیین قبله

برای این کار شما باید قبل از این که ظهر شود اقدام کنید و یک شیء عمودی را که طولی برابر یک متر دارد را در زمین به صورت عمودی وارد کنید. اکنون این شیء سایه از خود تولید می کند که شما باید نوک این سایه را علامت گذاری کنید. و دایره ای به شعاع طولی که سایه ایجاد کرده است بزنید. با گذشت زمان طول سایه در ابتدا کوتاه و سپس بلند می شود که شما باید به آن دقت داشته باشید.

بعد از گذشت مدت زمانی طول سایه به حالت اولیه باز می گردد و با محیط دایره ای که از قبل رسم کرده اید برخورد می کند. شما باید این محل برخورد را علامت گذاری کنید. حال شما دو نقطه دارید که از قبل آن ها را مشخص کرده اید. به وسیله یک خط این دو نقطه را به یکدیگر متصل کنید. نقطه اول جهت غرب و نقطه دوم جهت شرق را برای شما نشان می دهند. شما با داشتن این دو جهت به راحتی می توانید شمال و جنوب خود را نیز بدست بیاورید.

تکنولوژی برای مشخص کردن قبله

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با استفاده از فناوری GPS از طریق برنامه های گوشی همراه و نیز برنامه های تحت وب می توانید به راحتی جهت قبله را مشخص کنید.

تعیین جهت کعبه

مشخص کردن جهت قبله با استفاده از گوشی

در خیلی از مواقع تعیین قبله شهرها و مناطق مختلف از طریق نقل قول هایی که از گذشته وجود داشته است، تعیین می گردد، اما امکان دارد شما به دنبال تعیین دقیق و علمی قبله در خانه و یا شهر خود باشید، برای این منظور نیاز به یک دستگاه مجهز به یک قطب نما بر اساس نیروی مغناطیسی و یا GPS خواهید داشت؛ به طور مثال معمولا بیشتر گوشی های امروزی دارای چنین قطب نماهایی هستند (در صورت نبودن چنین امکاناتی می توانید با استفاده از نقاله این کار را انجام دهید، اما باید دقیقا جهت شمال را بدانید)، ضمن اینکه باید بدانید که مکه و کعبه در چه درجه ای نسبت به شهرتان قرار دارد.

مشخص کردن جهت قبله از طریق گوگل MAP

لوکیشن یا GPS را در گوشی تلفن خود روشن کنید.

برنامه گوگل مپ (Google Maps) را در تلفن تان باز کنید.

بعد از باز شدن برنامه، کلمه کعبه را در کادر جستجو تایپ کرده و در نتیجه می توانید در صفحه نمایش گوشی خود، نتایج مکان کعبه را مشاهده کنید. برای آشنایی با چگونگی ثبت آدرس در گوگل مپ می توانید در اینجا کلیک کنید.

مشخص کردن قبله

با بزرگ کردن نقشه، یک پیکان سبز می بینید که به سمت مکه نشان داده شده است.

سپس گوشی تان را در مکانی مسطح و ثابت بگذارید تا نتیجه دقیقی برای جهت قبله بدست آید.

مشخص کردن جهت قبله با گوگل ارث (Google earth)

از طریق آیکون Add Placemark می توانید کعبه و موقعیت خود را نشانه گذاری کنید.

 و بعد از طریق آیکون Show Ruler که قبلا بر طبق واحد موردنظر تنظیم کرده اید (درجه و کیلومتر)، از منطقه موردنظر، خطی را به مرکز کعبه وصل نمایید.

جمع بندی

تعیین قبله

همان گونه که در ابتدا گفته شد برای مشخص کردن قبله راه کار های متفاوتی وجود دارد. که شما می توانید از هر یک از آن ها استفاده کنید. آنچه گفته شد تنها بخشی از این راه کارها می باشد امیدواریم که مورد توجه و استفاده شما قرار گرفته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو