زمان مناسب هرس کردن گیاهان آپارتمانی و مراحل انجام آن

زمان مناسب هرس کردن گیاهان آپارتمانی و مراحل انجام آن


منبع: آرگا

70

1401/7/12

00:09


یکی از کارهایی که باید در مراقبت از گیاهان آپارتمانی صورت گیرد، عمل هرس کردن می باشد. با این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات کافی در مورد اصول و نحوه هرس کردن گیاهان آپارتمانی کسب نمایید.

هرس گیاهان آپارتمانی به اندازه هرس گیاهان باغ و باغچه دشوار نبوده و با این کار گیاهان فرم و شکل مطلوبی پیدا می کنند. در این مطلب قصد داریم شما را هدف، نحوه و اصول هرس کردن گیاهان آپارتمانی آشنا نماییم. با آرگا همراه باشید.

اصول و نحوه هرس کردن گیاهان آپارتمانی

نگهداری و مراقبت از گیاهان آپارتمانی اقدامات مختلفی را شامل می شود که یکی از آن ها هرس منظم گیاهان می باشد. با عمل هرس کردن، این گیاهان فرم و شکل مطلوبی پیدا می کنند. هرس به مفهوم حذف بخشی از اندام های رویشی گیاه از جمله ساقه، ریشه و برگ می باشد تا ظاهر گیاه آراسته دیده شود.

برای هرس معمولا ساقه و شاخه های جانبی قطع می شود و اندام زایشی مانند گل نباید جدا شود. همچنین باید دقت داشت که هیچ وقت بیشتر از ۱/۴ کل گیاه مورد هرس واقع نشود و شاخه ها باید از فاصله چند میلی متری جوانه و محل اتصال ساقه و برگ (گره) قطع گردند.

در گیاهان آپارتمانی عمل هرس در همه فصل ها انجام می شود اما بهتر است در بهار و تابستان اینکار صورت گیرد. چرا که بیشترین رویش در این دو فصل صورت می پذیرد. با هرس کردن گیاهان آپارتمانی هوای بیشتری بین اجزای گیاه جریان پیدا کرده و نور کافی به گیاه می رسد. همچنین فرم و شکل دلخواه پیدا کرده و سلامت گیاه ارتقا می یابد.

قابل ذکر است که هرس گیاهان آپارتمانی به دشواری هرس گیاهان باغ و باغچه نبوده از این رو جای نگرانی وجود ندارد. در ادامه مطلب اطلاعات کافی درباره این کار به دست خواهید آورد تا بتوانید خودتان به سادگی به هرس گیاه آپارتمانی خود اقدام کنید.

هدف از هرس گیاهان

هدف اصلی از هرس گیاهان، سلامت و رشد متعادل گیاه می باشد. پیش از هرس گیاهان، بهتر است چند گام به عقب رفته و با کمی فاصله گرفتن از گیاه به ساختار و شکل کلی گیاه یک نگاه اجمالی بیندازید. بعد تصمیم بگیرید که کدام شاخه یا برگ را هرس نمایید تا رشد متعادلی پیدا کند. ایده جالبی نیست که بدون در نظر گرفتن فرم و ساختار گیاه، به یکباره ۲۵ درصد شاخ و برگ آن را هرس کنید.

زمان هرس گیاهان آپارتمانی

هرس کردن گیاهان آپارتمانی زمان و فصل خاصی نداشته و در همه فصل ها می توان این کار را انجام داد. ولی در این راستا بهتر است به موارد زیر دقت نمایید.

  • بهتر است برای بیشتر گیاهان آپارتمانی، عمل هرس پس از پایان دوره گلدهی صورت گیرد.
  • از هرس گیاهان قبل از شکوفه دهی اجتناب کنید زیرا ممکن است جوانه ها از بین بروند.
  • گیاهان کوچک را هرس نکرده و اجازه دهید به سایز مناسب رسیده تا هم گیاه رشد کاملی داشته باشد و هم بتوانید فرم دلخواه خود را ایجاد کنید.

باید اشاره کرد هرس مناسب زمانی روی می دهد که درک صحیحی از الگوی رشد گیاه داشته باشید. گاه بهتر است شکوفه های ضعیف را هرس نمایید. گیاهان بیشتر انرژی خود را در فصل رشد به گلدهی اختصاص می دهند، حتی هنگامی که گل در حال مرگ باشد نیز از گیاه هنوز انرژی می گیرد از این رو بهتر است برای طولانی شدن دوره گلدهی و داشتن شکوفه مطلوب، شکوفه های ضعیف و مرده را از گیاه حذف کنید. با توجه به شناختی که از گیاه دارید می توانید هنگام هرس گیاه تصمیم گیری درستی داشته باشید.

ضمنا دقت کنید هنگام هرس به تمیز بودن قیچی یا ابزار هرس خود اهمیت بدهید. زیرا هر برش یا خراشی که حین هرس به بافت گیاه وارد می شود، گیاه را مستعد بیماری خواهد کرد. به این ترتیب بهتر است از تمیز بودن وسایل هرس مطمئن شوید و پس از هرس هر گیاه مجددا آن را ضدعفونی نموده بعد سراغ گیاه دیگر رفته تا احتمال انتقال بیماری به صفر رسد.

انواع هرس گیاهان آپارتمانی

هرس کردن گیاهان آپارتمانی به سه دسته زیر تقسیم بندی می شود.

  • گیاهانی که فاقد ساقه اصلی و حقیقی بوده که هرس آن ها شامل حذف برگ ها و شاخه های خشک و گل های پژمرده می باشد. مانند گل آنتوریوم، سیکاس، کالادیوم، سنسی وریا و … .
  • گیاهانی که بعد از اتمام گل دهی تنها تا شش ماه می توان آن ها را هرس نمود. سالی یکبار. چرا که باید گیاه زمان کافی برای رشد ساقه و جوانه گل داشته باشد. مانند گل آزالیا، کاغذی و … .
  • گیاهانی که در همه فصل ها امکان هرس دارند. اما برای این که جوانه گل دهنده فرصت کافی داشته باشد باید سه ماه پیش از گلدهی آن ها را هرس نمود. مانند گل آویز، حس یوسف و انواع مرکبات زینتی.

به طور کلی هرس شامل هرس سبز یا هرس در فصل رشد و هرس سیاه یا هرس در فصل خواب می باشد. در گیاهان آپارتمانی جوانه هایی که به طرف داخل بوده باقی مانده ولی در باغبانی جوانه های به طرف بیرون گیاه را برای هرس نگه می دارند.

چه گیاهانی به هرس نیاز ندارند؟

لازم به ذکر است برخی گیاهان آپارتمانی به ندرت به هرس کردن نیاز پیدا می کنند ولی برخی دیگر هرگز نباید مورد هرس واقع شوند. زیرا این کار سبب نابودی گیاه می شود. هرس نکردن این گیاهان به دلیل نحوه جوانه زنی آن ها بوده که هنگام هرس از بین می روند و موجب توقف رشد و مرگ گیاه می گردد. مانند بیشتر گونه های ارکیده که قبل از حذف خوشه های گل مرده قابل هرس کردن نیستند.

همچنین درختان نخل و کاج مطبق هر دو یک جوانه غالب انتهایی تولید می کنند ولی فاقد جوانه نهفته هستند. به این معنی که هرس جوانه غالب سبب مرگ گیاه می گردد. از این رو بهتر است این گونه گیاهان هرگز هرس نشوند.

هرس گیاهان آپارتمانی شامل چه مراحلی است؟

هرس کردن گیاهان آپارتمانی شامل مراحل زیر می باشد.

مرحله اول: حذف برگ ها و گل های پژمرده

نخستین گام در این مرحله استفاده از قیچی تیز است که اهمیت زیادی دارد زیرا یک قیچی کند سبب آسیب رسیدن به گیاه می شود و ضمنا به خاطر داشته باشید که پیش از استفاده از قیچی آن را خوب شستشو داده و ضد عفونی کنید تا مانع از انتقال هر نوع آلودگی و بیماری به گیاه گردد. همچنین برای این که پوست دست شما توسط شاخ و برگ ها خراشیده نشود، بهتر است دستکش مخصوص باغبانی استفاده نمایید.

در ادامه دقت داشته باشد که گیاهان را در آغاز فصل رشد هرس نمایید. و در صورتی که گیاه گل دهنده نیست بهتر است در اواخر زمستان عمل هرس صورت گیرد. در غیر این صورت بهتر است تا نمایان شدن گل های گیاه صبر نمایید. برگ های پژمرده که به طور معمول به رنگ زرد یا قهوه ای است را با استفاده از قیچی و با زاویه ۴۵ درجه زیر آن برش داده و از گیاه جدا نمایید.

از بریدن برگ هایی که هنوز سبز و شاداب هستند، اجتناب کنید. در صورتی که بیشتر برگ های یک ساقه پژمرده باشند، می توانید ساقه مدنظر را کاملا جدا کنید ولی مراقب باشید که ساقه اصلی را قطع نکنید. در ادامه گیاهچه را بررسی نموده و گل های پژمرده اش را با قیچی جدا نمایید. گل های پژمرده حین لمس کردن، خشک به نظر می رسند که جدا نمودن این گل ها سبب تقویت و رشد گل های جدید می گردد.

مرحله دوم: بریدن شاخه و ساقه های بلند

شاخه هایی که بیش از اندازه رشد نموده اند را به کمک قیچی باغبانی و زاویه ۴۵ درجه از گیاه مدنظر جدا نمایید و از حذف هر گونه جوانه شکوفا اجتناب کنید. هرس شاخه های بیش از اندازه بلند، به گیاه کمک کرده تا الگوی رشد کامل تر و یکنواخت تری پیدا کند. این شاخه را به اندازه یک سوم برش بدهید.

همچنین گیاه آپارتمانی مدنظر خود را برای یافتن ساقه های خراب و پژمرده بررسی نموده و آن ها را هرس نمایید. این کار سبب تقویت گیاه و رشد ساقه های سالم می گردد. دقت کنید که فقط ۱۰-۲۰ درصد شاخ و برگ گیاهان باید مورد هرس واقع شود نه تمام آن . هرس همه شاخه ها رشد مناسب گیاه را مختل کرده و ضمنا هر چند هفته یک بار باید عمل هرس صورت بگیرد.

مرحله سوم: نگهداری گیاه آپارتمانی

پس از اتمام هرس، گیاه را مقداری کود بدهید. کود را در آب رقیق نموده تا مانع از سوختگی برگ و ریشه های گیاه شود. در انجام این کار به دستورالعمل موجود در برچسب بسته بندی کود دقت کنید. همچنین به کمک یک اسفنج یا دستمال مرطوب گرد و غبار روی برگ های گیاه را تمیز کنید و این کار را به صورت منظم انجام دهید تا همواره گیاه تمیز باقی بماند.

هر بار برای تمیز کردن برگ های گیاه از یک پارچه تمیز استفاده نمایید تا از انتقال آفات یک گیاه به سایر گیاهان جلوگیری شود. در ادامه باید اشاره کرد، بخش مهم نگهداری یک گیاه ، آبیاری آن بوده و برخی گیاهان به آبیاری زیاد و برخی آبیاری اندک نیاز دارند. خاک گیاه را مورد بررسی قرار داده و در صورت خشک بودن، به آبیاری آن اقدام کنید.

ضمنا دقت کنید که آبیاری بیش از حد سبب ایجاد برگ های پژمرده، ریشه های قارچی، قهوه ای شدن ساقه گیاه در بخش پایینی، ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها می گردد. همچنین پیشنهاد می شود برای آشنایی با نحوه آبیاری گیاهان آپارتمانی و دفع آفات گیاهان آپارتمانی روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو