پل خانم کرپی یکی از پل های تاریخی و دیدنی استان همدان است

منبع: همگردی

27

1401/7/14

08:00


جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای واصله، پل خانم کرپی یکی از پل های تاریخی و دیدنی استان همدان است.

این پل یکی از زیباترین پلهای شهرستان بهار و استان همدان بوده که قدمت آن اواخر عهد صفویان و اوایل عهد قاجار می باشد. این پل در بخش لالجین و ورودی روستای مهاجران و بر روی رودخانه فصلی قره چای بنا گردیده و همچنین ارتباط بین روستاهای کوشک آباد، مهاجران، راه هموار، رایکان سفلی و رایکان علیا را ممکن می سازد. پل مهاجران را مردم بومی محل پل «خانم کرپی» یا « خانم کرپی سی» می نامند. دلیل این نامگذاری هم کتیبه ای سنگی است که بالای تاج پل نصب و در آن نوشته شده که این پل به یاد بانویی خیر ساخته شد.

پل خانم کرپی یکی از پل های تاریخی و دیدنی استان همدان است

پل 7 دهانه آب رو یا چشمه دارد که دهانه های آن با قوس جناغی تزیین شده است. شانه های 2 طرف پل در محل اتصال با زمین از سنگ لاشه ساخته شده اند . امروزه نیاز است با ساخته شدن پل جدید در کنار این پل کهنسال ، رفت و آمد روی آن قطع شود و کاملا مورد محافظت قرار بگیرد. چشمه طاق وسطی پل با عرض پاطاق 5/60 متر و ارتفاع تیزه 4/50 متر تا کف رودخانه بزرگترین چشمه طاق محسوب می شود درحالیکه 2 چشمه طاق کناری آن دارای عرض پاطاق 5/40 متر و ارتفاع تیزه 4 متر هستند . چشمه طاق های دوم و ششم و همچنین اول و هفتم نیز به همین ترتیب کوچک تر می شوند .

از ویژگی های پل میتوان به آجرکاری دقیق و مستحکم آن که سبب شده این بنا پس از قریب به 70 سال همچنان پابرجا باشد ، اشاره کرد . این پل با طولی معادل 56/20 متر در قسمت آجری ، بدون در نظر گرفتن شانه های سنگی و عرضی، برابر 10/20 متر با 7 چشمه طاق جناغی شکل دوبخشی ساخته شد. با گذشت زمان و بر اثر کم آب شدن رودخانه قره چای که پل روی آن ساخته شده ، امروزه تنها در فصول پربارش آب زیر پل جاری است.

پل خانم کرپی یکی از پل های تاریخی و دیدنی استان همدان است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو