بانگ اذان در مناره های مسجد جامع تاریخی ساوه پیچید

منبع: همگردی

25

1401/7/20

13:31


ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، بانگ اذان در مناره های مسجد جامع تاریخی ساوه پیچید.

رضا ایاز، رئیس اداره میراث و فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه اظهار کرد: سالیان متمادی بود که در این بنای دینی و تاریخی با قدمت افزون بر هزار سال صدای اذان پخش نمیشد که با پیگیری نماینده مردم ساوه و زرندیه و نیز اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی سیستم صوتی مناسبی با صرف هزینه ای بالغ بر 200 میلیون ریال خریداری و گلبانگ اذان به صدا درآمد.

وی با اشاره به کمبود زیرساخت های لازم برای برگزاری نماز جماعت روزانه در این مسجد گفت: تلاش خواهیم کرد تا با تامین زیرساخت های لازم بستر لازم برای برگزاری نمازجماعت روزانه در این بنای تاریخی که شاهکار معماری اصیل ایرانی بوده و مانند نگینی در بین آثار تاریخی ساوه می درخشد، فراهم شود.

ایاز از مسجد جامع ساوه به عنوان نماد دیانت مردم این خطه از دیار ایران اسلامی یاد کرد و افزود: قدمت این مسجد تاریخی به عنوان قدیمی ترین مسجد استان مرکزی به قرن سوم هجری و دوران آل بویه باز میگردد که از سالیان گذشته در نوبت ثبت جهانی قرار گرفته است.

وی در ادامه از صرف اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال به منظور بندکشی و مرمت بنای تاریخی مسجد جامع ساوه اشاره کرد و افزود: تعویض برخی آجرهای فرسوده این مسجد تاریخی از دیگر اقدامات در دست اجرا برای مسجد جامع ساوه است.

وی همچنین به آماده سازی محوطه مسجد جامع ساوه به منظور برگزاری جشنواره ملی انار اشاره کرد، و افزود: کار پاکسازی و آماده سازی محوطه مسجد به منظور برگزاری جشنواره ملی انار که قرار است از 11 الی 13 آبان ماه سال جاری در این بنای تاریخی برگزار شود، در دست انجام است.

گفتنی است که مسجد جامع تاریخی دینی ساوه اولین اثر تاریخی استان مرکزی است که در فهرست آثار ملی کشور در دی 1310 هجری شمسی به ثبت رسید.

مسجد جامع ساوه از جمله مساجد اولیه ایران بوده که ساخت و تکمیل آن از قرون اولیه اسلام آغاز شده و تا دوره قاجار ادامه داشته و به عنوان مجموعه ای از ویژگی های معماری اسلامی ایران در دوره های مختلف مورد توجه پژوهشگران است. تاکنون تاریخ ساخت مسجد جامع ساوه تعیین نشد اما قدیمی ترین اسناد یافت شده، کتیبه هایی است که در قرن چهارم نوشته شده اند که بر این اساس، این مسجد هزار سال عمر دارد.

بانگ اذان در مناره های مسجد جامع تاریخی ساوه پیچید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو