یک روز بدون استرس در روستای شانه‌تراش

یک روز بدون استرس در روستای شانه‌تراش


منبع: دلتا پیام

31

1401/7/21

11:12


روستای شانه‌تراش به‌عنوان نخستین روستای گردشگری ارگانیک کشور در مازندران معرفی شده‌ است.

روستای شانه‌تراش به‌عنوان نخستین روستای گردشگری ارگانیک کشور در مازندران معرفی شده‌ است.

اولین روستای ارگانیک ایران

روستای شانه‌تراش در غرب مازندران، این روزها نه فقط به‌دلیل طبیعت بکر و چشم‌انداز منحصربه‌فردش بر سر زبان‌ها افتاده، بلکه نخستین روستایی است که فعالیت‌های گردشگری ارگانیک در آن شکل گرفته‌ و دنبال می‌شود. اهالی روستا ۴ سال پیش با حمایت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، انجمن روستایی تشکیل دادند تا روستای ۵۰۰ ساله شانه‌تراش را با تجربه سبک زندگی روستایی به گردشگران معرفی کنند. با مجله دلتا همراه باشید تا اولین روستای ارگانیک ایران را بشناسید.

روستای شانه تراش

اولین روستای ارگانیک ایران

نام روستای شانه‌تراش محله دهستان دوهزار تنکابن با نام روستای گردشگری ارگانیک پیوند خورده‌است. روستای گردشگری ارگانیک جایی است که سبک زندگی روستایی در آن رواج دارد. محیط‌ زیست، معماری، فرهنگ، هنر و زیست‌بوم روستا به شکل بومی و دست‌نخورده است و گردشگر می‌تواند سبک زندگی روستایی را تمام و کمال تجربه کند.

خانه‌های روستایی ارگانیک

پلاک چوبی خانه‌ها به نام ساکنان است: خانه دایی رمضان، خانه عمو قاسم، خانه مشتی محمدحسین و… . توضیح مختصری هم نوشته شده که در این خانه می‌توانید دمنوش بخورید، شیر بدوشید، نجاری کنید، محصولات کشاورزی برداشت کنید، لباس محلی بپوشید و… خلاصه اینکه گردشگران این فرصت را دارند تا به تجربه‌ زیسته خود یک زندگی روستایی در کنار اهالی روستا را نیز اضافه کنند. برای دیدن روستاهای خاص ایران، در این روستای ایرانی به مرد سیگاری، هرگز زن نمی‌دهند! را بخوانید.

شانه تراش

چادرشب بافی و چوب‌تراشی

اهالی در جریان تبدیل شدن شانه‌تراش به روستای گردشگری ارگانیک سراغ احیای صنایع‌دستی فراموش‌شده روستا رفتند و چادرشب‌بافی دوباره رونق گرفته‌است.

رنگ‌آمیزی نیمکت‌های مسیر گردشگری، ساخت ۳۰ لانه پرنده و نصب چراغ‌های روشنایی همگون با بافت روستا از دیگر اقدامات انجام شده‌است تا روستا میزبان گردشگران باشد. تکمیل ۳مسیر گردشگری شامل گردشگری داخل روستا، گردشگری تا قله گردکوه و گردشگری کلات و همچنین ساخت سالن ورزشی در دست انجام است.

سفر ارگانیک گردشگری

شانه‌تراش، به‌عنوان پایلوت روستای گردشگری ارگانیک با شعار «زندگی سالم، سفر ارگانیک» و نماد پرتقال به‌عنوان کشاورزی غرب مازندران میزبان گردشگرانی است که قصد دارند طعم زندگی روستایی در کنار ساکنان روستا را بچشند. با تکمیل طرح‌ها و مسیرهای گردشگری در شانه‌تراش، مسافران تجربیات نابی را از سفر به روستا کسب می‌کنند؛ ضمن اینکه روستاییان هم با اقتصاد پایدار و حفظ کشاورزی، دامپروری و صنایع‌دستی به درآمدزایی می‌رسند.

اولین روستای ارگانیک ایران

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری دلبرانه‌ترین باغ ایران کجاست؟ را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو