احیای طرح های فرهنگی در استان فارس

منبع: همگردی

13

1401/7/21

16:00


ایسنا/ براساس سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احیای طرح های فرهنگی در استان فارس صورت می پذیرد.

محمد مهدی اسماعیلی در بیست و ششمین آیین یادروز حافظ در شیراز بیان کرد: سالها و قرنها است که نام حافظ بزرگ جز نمادهای ملی و فرهنگی ایران اسلامی است و هرجا نام ایران و تمدن پرشکوه ایرانی و اسلامی است، نام حافظ نیز به گوش می رسد.

او افزود: در تمام جغرافیای ایران زمین، نام و یاد حافظ درخشان است و کمتر شهر اسلامی در جهان است که نام حافظ را نشنیده باشند و از او به عنوان ادیب نام آور یاد نشود. در آخرین سفری که ریاست جمهوری به سمرقند داشتند، نام حافظ به کرات آورده شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: گفته می شود تیمور با حافظ دیداری داشت و حاصل این دیدار شعر معروف «اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را / به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا» است.

فرهنگ دوستی ایرانیان

اسماعیلی همچنین با اشاره به موضوع فرهنگ و ادب پارسی عنوان کرد: فرهنگ ایرانی و مردمان این سرزمین دارای ویژگی منحصر بفردی هستند و این ویژگی چیزی جز فرهنگ دوستی نیست.

او همچنین با یادآوری جهان شمول بودن اسلام و اثرگذاری اسلام بر زبان در بسیاری از خطه های جهان بیان کرد: وقتی اسلام وارد ایران و با فرهنگ عمیق ایرانی ادغام شده، ایرانیان نیز خدمات منحصر بفردی به اسلام ارائه کردند؛ ایرانیان به علت همین فرهنگ عمیق به ادبیات فارسی نیز علاقه ویژه ای دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این علاقه موجب شده تا در تاریخ ایران شاهد عضو جدا نشدنی اشعار ادیبان فارسی از آموزه های ایرانیان باشیم، افزود: سعدی و حافظ غوغا کننده در ادبیات هستند و به علت انسی که با قرآن داشته در میان ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

اسماعیلی یادآور شد: قدرت نفوذ کلام حافظ بگونه ای است که در تمام روزگار ایرانیان حضور داشته و در همه مراسم های ایرانیان حافظ جایگاه ویژه داشته و نماد هویت ایرانیان است.

او ادامه داد: شاهد اثرگذاری نقش ایران در جهان و در تمام دوران و در مواجه با حمله های فرهنگی و تهاجم های فرهنگی هستیم، از این رو دشمن در تلاش است تا نقطه قوت ایران که فرهنگ بوده و انقلاب فرهنگی در آن شکل گرفت را ضعیف کند.

دیوان شعر رهبر انقلاب در اختیار علاقمندان قرار میگیرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بزودی دیوان شعری از رهبری در قالب کتبی نفیس در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: حوزه فرهنگ به عنوان یکی از مسائل مهم انقلاب در کنار سایر موضوعات انقلاب قرار گرفته و دولت اهتمام ویژه ای بر مسائل فرهنگی داشته و در جریان سفرهای ریاست جمهوری نیز شاهد هستیم برخی از پروژه های فرهنگی پس از دو دهه در حال تکمیل و پیشرفت هستند.

او اعلام کرد: با همکاری استاندار فارس و خیرین این استان بزودی طرح های فرهنگی که بر زمین مانده در دستور اجرا قرار میگیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اتحاد و وحدت مردم زیر یک پرچم با هدایت رهبری را مهمترین علتی عنوان کرد که دولت و نظام توانسته به پیروزی های مستمری دست یابند.

احیای طرح های فرهنگی در استان فارس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو