پل آغلاغان یکی از پل های دیدنی اردبیل به شمار می رود

منبع: همگردی

46

1401/7/22

09:31


جاذبه ها/ براساس آخرین اخبار واصله، پل آغلاغان یکی از پل های دیدنی اردبیل به شمار می رود.

در موازات جاده اردبیل به سراب یک پل قدیمی و زیبا دیده می شود. این پل تاریخی پل آغلاغان نیر است که مردم محلی به آن پل قرمز می گویند. پل تاریخی آغلاغان مربوط به دوره صفوی است و در تاریخ 5 بهمن 1378 با شماره ثبت 2558 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این پل دارای چهار چشمه با پایه های سنگی و طاق های آجری هست. اندازه هر چهار دهانه قوس متفاوت است. از سال 1377 عملیات مرمتی آن توسط سازمان میراث فرهنگی شروع شده است. پل شامل چهار دهانه آجری با قوس های مربع (شمشیری) و موج شکنهای سنگی بوده و در حال حاضر این پل برای گذر افراد پیاده مورد استفاده قرار میگیرد.

در ساخت این پل از اصول مهندسی و معماری به خوبی بهره گرفته شده و استقامت پل در طی سالیان سال نشانگر این مطلب است. شیوه طراحی و قوس های بکار رفته در آن نشانه مهارت، چیره دستی و دقت معماران ایرانی بوده که در کنار زیبایی بنا به استحکام آن نیز بی توجه نبوده اند. این پل 38 متر طول، 5 متر پهنا و 5.5 متر بلندی دارد. پایه های پل تا ارتفاع 1/40 سانتیمتری از سنگهای تراشیده و سنگ قبر تشکیل شد ولی پیکره اصلی پل با آجر ساخته شده است.

این پل دو قسمت شهر را به هم متصل میکند و در گذشته عبور و مرور مسافران تبریز به اردبیل از روی آن انجام میگرفت ولی امروزه پل دیگری کنار آن ساخته شده است و از این پل که چند سال پیش مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت، به عنوان یک اثر ملی حفاظت می شود.

پل آغلاغان یکی از پل های دیدنی اردبیل به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو