باغ گیاه شناسی هاما یکی از جاهای دیدنی الجزایر به شمار می رود

منبع: همگردی

26

1401/7/27

16:31


جاذبه ها/ براساس گزارشات منتشر شده، باغ گیاه شناسی هاما یکی از جاهای دیدنی الجزایر به شمار می رود.

Jardin d’Essai du Hamma به معنای باغ گیاه شناسی هاما است. این باغ گیاه شناسی در خیابان Mohamed Belouizdad در شهر الجزیره، پایتخت الجزایر واقع شد. باغ حدود 58 هکتار مساحت دارد و تجربه قدم زدن در میان بخش ها و باغچه و گلهای آن دل هر گردشگری را میبرد. در این مسیر می توانید از صدها گونه گیاهی، گلهای رنگارنگ، فواره های دکور شده و زیبا، باغ وحش و موزه هنر دیدن کنید.

در سال 1831، استعمارگران فرانسوی تصمیم گرفتند تا عملیات احیایی در زمین های این منطقه انجام دهند تا خاکهای منطقه حاصلخیز و آماده برای کشت محصولات کشاورزی شوند. در سال 1832، فرمان ساخت یک باغ به صورت آزمایشی در محل ال هاما، در شرق شهر الجزیره صادر شد. ال هاما محلی عالی برای کاشت و رشد گیاهان کشاورزی بود، چرا که خاک آن غنی بود و آب به اندازه کافی وجود داشت. جدا از آن، موقعیت قرارگیری این منطقه که در نزدیکی دریا بود، باعث شد که ال هاما از نظر آب و هوا هم منطقه ای مناسب برای رشد گیاهان باشد. هدف اصلی ساخت این باغ این بود که هم یک مزرعه نمونه باشد و هم اینکه محلی برای آزمایش و مطالعه گیاهانی که به کشور وارد شده بودند.

هدف اصلی باغ در ماهها و سالهای ابتدایی این بود که گیاهانی که برای مقاصد پزشکی، اقتصادی و تجاری مفید هستند، کشت و توزیع شوند. ولی بعدها فعالیت هایی علمی و فعالیت هایی مرتبط با باغبانی و گلکاری هم در این باغ انجام میشدند. در سال 1837، ظرفیت باغ از 5 هکتار به 18 هکتار افزایش پیدا کرد و ساخت و ساز در محیط باغ هم بیشتر شد. در سال 1914، باغ هاما تبدیل به یک باغ عمومی شد و در بین سالهای 1913 تا 1946 این باغ تحت کنترل دولت الجزیره قرار گرفت و این دولت بود که کارهای نگهداری، احیا و بازسازی در این باغ را انجام میداد. در سال 1930، باغ گیاه شناسی الجزیره تغییر ماهیت داد و تبدیل به دانشگاه کشاورزی شد.

با شروع جنگ جهانی دوم، در سال 1939 فعالیت های این باغ کند شد و کاهش پیدا کرد. تا جایی که بعد از تسخیر آن توسط متحدین در نوامبر سال 1942، آسیب های جدی و چشمگیری به آن وارد شد. به محض بهبود اوضاع، عملیات بازسازی و احیای باغ شروع شد و در سال 1947 این باغ بالاخره به عنوان یک میراث ملی به ثبت رسید. در سالهای آتی، برای مدتی این باغ تبدیل به موزه ملی طبیعت هم شد، تاجایی که مسئولیت آن به شهر الجزیره واگذار شد و تا به امروز این روند ادامه دارد.

در طی جنگهای داخلی خونین در الجزیره، این پارک در سال 1993 به روی عموم بسته شده بود تا اینکه در سال 2009 مجددا به روی عموم باز شد. از این تاریخ به بعد به صورت میانگین در سال 900 هزار نفر از این باغ دیدن و بیش از 15 هزار دانش آموز مدرسه ای هم در دوره های آموزشی این پارک شرکت می کنند. به محض اینکه وارد باغ شوید، متوجه دو تم اصلی در طراحی این باغ خواهید شد که در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. یکی از این باغ ها فضای بزرگی دارد و از لبه دریاچه شروع شده و تا نزدیکی کوه و تا جایی که موزه هنرهای زیبا قرار گرفته ادامه دارد. وجه متمایز این بخش، باغ های فرانسوی قرن هجدهمی آن است.

در کنار باغ فرانسوی، باغ انگلیسی قرار دارد که آن هم زیبایی خاص خود را دارد. فواره هایی که در این بخش قرار گرفته و به صورت های مختلفی دکور شده اند، نه تنها محیط را از لحاظ بصری زیباتر بلکه هوا را هم خنک و دلپذیرتر می کنند که بخصوص در روزهایی که هوا آفتابی است، قدر آنها را بیشتر میدانید. جدای از همه اینها، این فواره ها و به نوعی به بازدیدکنندگان خوش آمدگویی می کنند. در باغ گیاه شناسی الجزیره صدها گونه از انواع گیاه ها برای کشاورزی، باغداری و تحقیقات گیاه شناسی کشت می شوند. دسته بندی های اصلی این باغ شامل گیاه های خوراکی، گیاه هایی با خواص پزشکی و درمانی، گیاه های صنعتی و اقتصادی می شود.

باغ گیاه شناسی هاما یکی از جاهای دیدنی الجزایر به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو