با خالی شدن دندان چه کنیم؟

منبع: اوما

33

1401/8/7

10:30


با خالی شدن دندان چه کنیم؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد نزد دندانپزشک مراجعه کرده و او پر کردن دندان را پیشنهاد کند. خرابی دندان با سوراخ شدن دندان همراه است که دندانپزشک این حفره‌ها را طی عملیات خاصی و با مواد مخصوصی پر می‌کند تا از گسترش پوسیدگی جلوگیری کند. ممکن است پس از مدتی که از پر کردن دندان شما گذشته باشد ناگهان دندان پرشده، خالی شود، در این‌گونه موارد چه باید بکنیم؟ در مطلب امروز قصد داریم در این مورد توضیحاتی ارائه کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

پر کردن دندان چیست؟

برای پرکردن دندان، دندانپزشکان ابتدا باید اطراف دندان را با مواد بی‌حسی، بی‌حس کنند و به این ترتیب یکی دو ساعت بعد از تزریق چیزی را حس نمی‌کنید. اما بعد از گذشت این مدت و بعد از پرکردن چه تغییراتی را حس می‌کنید؟

●     احساس درد در دندان خصوصا تنفس در هوایی که سرد باشد و خوردن و نوشیدن مایعات و غذاهای سرد و گرم

●     حساس شدن لثه‌ها

●     درد داشتن در هنگام دندان قروچه

●     درد در اطراف دندان پرشده

●     درد در دندان آسیب‌دیده در زمان غذا خوردن یا مسواک زدن


پرکردن دندان به این ترتیب است که دندانپزشک با مته‌ای قسمت پوسیده دندان را خارج می‌کند. او باید تمام پوسیدگی‌ها را خارج کند در غیر این صورت دندان آسیب‌دیده عفونت می‌کند. گاهی هم لثه متورم می‌شود یا در نزدیک دندان، کیست چرک به وجود می‌آید. بعضی از اوقات هم ممکن است با پرشدن دندان، دندان بلندتر از بقیه دندان‌ها شود و بسته شدن دهان به دلیل فشار وارد شدن بر دندان پرشده، دردناک باشد برای رفع این مشکلات لازم است فوری به دندانپزشک مراجعه کنید.

اقداماتی که بعد از افتادن پر شدگی یا روکش دندان باید انجام دهید.

در صورتی که پرشدگی دندان یا روکش آن بیفتد و با خالی شدن دندان مواجه شوید باید اقدامات زیر را انجام دهید تا وارد شرایط بحرانی نشوید:

در صورت امکان، پر شدگی یا روکش دندان را بردارید و نزد خود نگه دارید.

وقتی متوجه خالی شدن و جدا شدن پرشدگی شدید آن را از دهان خود خارج کنید تا مبادا ان را قورت بدهید یا وارد مجرای تنفسی شود. اگر قورت دادید نگران نباشید به زودی دفع خواهد شد و اگر وارد مجرای تنفسی شود ممکن است مشکلاتی را برای شما به وجود آورد؛ پس سعی کنید آن را از دهان خارج کنید و نزد خود نگه دارید و بعد از مراجعه، به پزشک بدهید شاید با بررسی متوجه شود که قابل استفاده مجدد است.


مراجعه به دندانپزشک

در قدم بعدی با دندانپزشک تماس بگیرید و بعد از گرفتن نوبت دندانپزشکی به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر نوبت را به زمان دیگری موکول کرد لازم است اقدامات دیگر را انجام دهید.

استفاده از ماده موقت به جای روکش یا پر شدگی

اگر مواد پرشده را به صورت کامل دارید می‌توانید به داروخانه مراجعه کنید و با چسب مخصوص آن را به دندان وصل کنید یا می‌توانید از موم دندانپزشکی استفاده کنید و به صورت موقت و تا مراجعه به دندانپزشک از این راهکار استفاده کنید.

نگهداری از روکش و پر شدگی

همه باید به بهداشت دهان و دندان توجه کنند اگر پرشدگی یا روکش آن برداشته شد باید اطراف و داخل دندان را با مسواک و شستشو با آب گرم و نمک تمیز نگه دارید تا غذا به آن نچسبد.

کاهش درد و حساسیت

گاهی با خارج شدن پرشدگی ممکن است عصب دندان و داخل آن دردناک شود. این درد ممکن است خفیف تا شدید شود و برای رفع درد می‌توانید از روغن گل میخک استفاده کنید و پنبه‌ای را به آن آغشته کنید و به دندان بمالید تا درد تسکین یابد اگر باز هم درد ادامه داشته باشد می‌توانید از داروهای بدون نسخه در داروخانه‌ها استفاده کنید.

 پرهیز از خوردن بعضی از غذاها

قبل از اینکه دندان خود را دوباره روکش یا پر کنید از خوردن برخی از غذاها بپرهیزید. این غذاها شامل غذاهای شیرین، سفت، داغ یا خیلی سرد و غذاهای اسیدی و خورنده است.

اگر بعد از خالی شدن، پر شدگی به دندانپزشک مراجعه کنیم و امکان پر شدگی مجدد یا روکش نبود چه باید کرد؟

 

گاهی اوقات، امکان پرشدن مجدد دندان و عصب‌کشی وجود ندارد و به علت پوسیدگی گسترده دندان، دندانپزشک ناگزیر است دندان را بکشد. در این‌گونه موارد، جای خالی دندان تو ذوق آدم می‌زند و در ظاهر فرد تاثیر منفی می‌گذارد. برای حل مشکل، دندانپزشکان از روش‌های مختلفی بهره می‌گیرند. این روش‌ها عبارتند از:

 

●     ایمپلنت: در این روش و برای قرار دادن اجزای ایمپلنت در استخوان فک، جراحی انجام می‌شود و البته وقت و هزینه بیشتری نسبت به روش‌های دیگر می‌طلبد.

●     بریج مریلند: برای انجام این روش به دو دندان سالم نیاز است و بریج که از جنس سرامیک است از دو طرف به روکش دندان وصل می‌شود و تنها پشت دندان کمی تراش می‌خورد.

●     فلیپر: پروتز موقتی که شامل یک یا چند دندان مصنوعی است که معمولا برای دندان جلویی کاربرد دارد.

●     پروتز: دندان تکه‌ای که به وسیله چند قاب فلزی به دندان کناری وصل می‌شود. این پروتز را می‌توان از دهان خارج کرد.

سخن پایانی

گاهی ممکن است که روکش یا پرشدگی دندان ما بیفتد. در مطلب امروز به کارهایی که با افتادن پرشدگی یا روکش باید انجام دهیم پرداختیم. اگر کودک شما هم با این مشکل مواجه شد به دندانپزشکی کودکان در کلینیک مهرآوید مراجعه کنید و اگر در این زمینه سوالی دارید می‌توانید به سایت دندانپزشکی مهراوید مراجعه کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو