اولویت حج 1402 با چه کسانی است؟

منبع: همگردی

20

1401/8/7

12:05


ایسنا/ بدنبال آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، این پرسش مطرح می گردد که اولویت حج 1402 با چه کسانی است؟

براساس مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی، سهمیه هر کشور برای حج تمتع یک هزارم جمعیت آن کشور است که سهم ایران در سالهای اخیر میانگین 85 هزار نفر بود. این سهمیه در سال 1399 به 87 هزار و 550 نفر رسیده بود که به دنبال همه گیری کرونا و درحالی که حدود 74 هزار نفر در ایران برای حج تمتع ثبت نام و بخشی از هزینه آن را واریز کرده بودند، حج تمتع با تصمیم عربستان لغو شد.

در سال 1400 عربستان همچنان حج را بدون حضور زائران خارجی و با حدود 10 هزار زائر مقیم این کشور برگزار کرد و به این ترتیب زائران کشورهای دیگر از جمله ایران به مدت دو سال از حج تمتع محروم شدند.

سال 1401 با کمرنگ شدن اثرات ویروس کرونا در جهان، عربستان سهمیه کشورها را تقریبا به نصف رساند و این مراسم واجب دینی را با یک میلیون نفر برگزار کرد که 850 هزار نفر آنها از خارج عربستان بودند. سهمیه ایران در آن سال 39 هزار و 635 نفر بود که سازمان حج و زیارت اولویت را به زائرانی داد که در سال 1399 ثبت نام و هزینه این سفر را واریز کرده بودند. هرچند عربستان شرایط سختگیرانه ای را در حج گذشته اعمال کرده بود و فقط به زائران کمتر از 65 سال که کامل واکسینه شده بودند اجازه این سفر را داد.

وضعیت حج تمتع در سال 1402 هنوز نامعلوم است، مذاکرات کشورها با وزارت حج عربستان آغاز نشده و سهمیه ای حج پیش رو نیز همچنان نامشخص است. با این وجود، معاون سازمان حج و زیارت میگوید: اولویت در حج آینده با ودیعه گذارانی است که در سال 1399 ثبت نام کرده اند؛ همان افرادی که سه دوره از حج جا مانده اند.

اکبر رضایی، معاون سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در حال حاضر حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در نوبت اعزام به حج تمتع هستند که این متقاضیان در سالهای 86 و قبل از آن ثبت نام کرده ، گفت: فعلا نمیتوان میزان سهمیه ایران را اعلام کرد، اما پس از انجام مذاکرات حج و تعیین سهمیه قطعی در چارچوب شرایط تعیین شده، اولویت اعزام اعلام می شود.

او در ادامه تمام دارندگان فیش های حج تمتع را فارغ از اینکه در سال آینده قصد تشرف به حج دارند یا خیر فراخواند تا در سامانه Reserve.haj.ir اطلاعات خود را تکمیل و بروزرسانی کنند، افزود: در صورتی که فردی اطلاعات خود را بروزرسانی نکند، زمینه اطلاع رسانی از سوی سازمان حج و زیارت نخواهد بود، اما با تکمیل اطلاعات در جریان اطلاعیه ها و اخبار مهم مربوط به حج قرار خواهند گرفت.

معاون سازمان حج و زیارت در این باره توضیح داد: صاحبان تعدادی از فیش های حج تمتع فوت کرده و خانواده آنها معمولا فیش را در اختیار یکی از اعضای خانواده برای انجام حج قرار داده است، انتشار فراخوان تکمیل اطلاعات دارندگان فیش های حج تمتع به این دلیل است که اطلاعات دقیقی از صاحبان فیش های حج داشته باشیم تا بتوانیم برای این سفر برنامه ریزی کنیم.

او افزود: برای برخی از متقاضیان به دلیل جابجایی شهر یا استان محل سکونت، امکان برنامه ریزی برای اعزام و آموزش وجود ندارد و اطلاع رسانی در بستر شبکه های مختلف برای آینده را دچار مشکل می کند، بنابراین ضروریست که تمام ودیعه گذاران اطلاعات خود را بروزرسانی کنند.

معاون سازمان حج و زیارت گفت: نیاز است همه دارندگان فیش های حج تمتع، اطلاعات خود از جمله شماره تلفن همراهشان را در سامانه ثبت و بروز کنند. این بروزرسانی به منظور ارسال به موقع پیام ها و اطلاعیه ها مربوط به حج برای متقاضیان است.

رضایی پیرامون اینکه اولویت حج 1402 با چه کسانی است؟ بیان کرد: سازمان حج و زیارت بانک اطلاعاتی ودیعه گذاران و اعداد و ارقام و اطلاعات افرادی که حتی سال 60 ثبت نام کرده را در اختیار دارند، اما بروزرسانی اطلاعات مهم است، چرا که ثبت نام های جاری که از سال 77 اغاز شده بگونه ای است که نیاز بروزرسانی اطلاعات دارد تا برنامه ریزی ها در حوزه اعزام، آموزش و اطلاع رسانی دقیق تر انجام شود.

اولویت حج 1402 با چه کسانی است؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو