جاس ویدن

«ژان پی‌یر ژونه» فیلمساز ۶۹ ساله فرانسوی که «املی» (Amélie) و «رستاخیز بیگانه» (Alien Resurrection) را در کارنامه دارد می‌گوید «جاس ویدن» در ساختن فیلم برای «نادان‌ها» استاد است. ویدن فیلم «رستاخیز بیگانه» را برای ژونه نوشت و سپس سریال تلویزیونی «بافی خون‌آشام‌کش» (Buffy the Vampire Slayer) را پدید آورد.

ویدن در سال‌های گذشته چندین بار از فیلم «رستاخیز بیگانه» انتقاد کرده و گفته بود: «آن‌ها جملات [فیلمنامه] را به زبان آوردند... بیشترشان را... اما همه آن‌ها را به غلط بیان کردند. بازیگران را به غلط انتخاب کردند. به غلط فیلم را طراحی کردند. موسیقی متن را به غلط ساختند. همه جنبه‌های ممکن فیلم را به غلط انجام دادند. مسئله این نیست که فیلمنامه را تغییر دادند – این است که آن‌ها چنان هولناک اجرایش کردند که تقریباً غیرقابل‌دیدن شده است.»

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، ژونه در مصاحبه جدیدی با «ایندیپندنت» می‌گوید: «می‌دانم که جاس ویدن حرف‌های ناپسندی در مورد من زده. اهمیتی نمی‌دهم. می‌دانم که اگر او خودش فیلم را ساخته بود، موفقیت عظیمی رقم می‌خورد.»

ژونه ادامه می‌دهد: «در ساختن فیلم برای گیک‌های آمریکایی خیلی خوب عمل می‌کند – فیلمی برای نادان‌ها. چون او در ساختن فیلم‌های مارول خیلی خوب است. از این نوع فیلم‌ها بیزارم. خیلی احمقانه است، خیلی ابلهانه است.»

ویدن فیلم‌های «انتقام‌جویان» (Avengers) در سال ۲۰۱۲ و «انتقام‌جویان: عصر اولتران» (Avengers: Age of Ultron) در سال ۲۰۱۵ را کارگردانی کرد و در سال ۲۰۱۷ جانشین «زک اسنایدر» در «لیگ عدالت» (Justice League) دی‌سی شد. ویدن با فیلمبرداری صحنه‌های جدید برای «لیگ عدالت» لحن فیلم را تغییر داد و باعث شد که هواداران دی‌سی کمپین «کات اسنایدر را منتشر کنید» را آغاز کنند. برادران وارنر سرانجام به احیای کات اسنایدر در قالب فیلمی چهار ساعته در سال ۲۰۲۱ رضایت داد.

ویدن در سال‌های اخیر به زورگویی و بدرفتاری با عوامل فیلمبرداری متهم شده است. «ری فیشر» و «گل گدوت» بازیگران فیلم «لیگ عدالت» و «کاریزما کارپنتر» بازیگر «بافی» همکاری با ویدن را «ناخوشایند» توصیف کرده‌اند و به او اتهام «ایجاد فضایی سمی» زده‌اند. ویدن به اتهامات گدوت اسرائیلی واکنش نشان داد و گفت برداشت غلطی از حرف‌های او کرده چرا که «انگلیسی زبان اول او نیست.»