خواص عرق شاه اسپرم و طریقه مصرف آن

خواص عرق شاه اسپرم و طریقه مصرف آن


منبع: آرگا

30

1401/8/10

09:12


در طب سنتی برای از بین بردن کیسه صفرا، تقویت سیستم گوارشی و … داروهای گیاهی و عرقیجات مختلفی به کار می رود که در اینجا می خواهیم به خواص عرق شاه اسپرم برای این منظور بپردازیم.

امروز عرقیجات کاربردهای بسیار زیادی در کشور دارند و از آن ها به عنوان درمان بسیاری از مشکلات استفاده می شود عرق شاه اسپرم یکی از این عرقیجات گیاهی بوده و فواید بسیار زیادی برای بدن به همراه دارد. در ادامه خواص عرق شاه اسپرم را برای شما بررسی می کنیم و آنچه که باید در مورد این گیاه بدانید را برایتان خواهیم گفت.

خواص عرق شاه اسپرم

خواص عرق شاه اسپرم برای بدن

شاه اسپرم یکی از گیاهان مدیترانه ای می باشد اما امروزه در ایران نیز کشت می شود و نام این گیاه اولین بار در سال ۸۱۲ در فهرست گیاهان بیان شده است. این گیاه در اواسط قرون وسطا تا اواخر قرن نوزدهم میلادی در بین گیاهان دارویی وجود داشته و می توان گفت این گیاه درمان کننده بسیاری از مشکلات می باشد. استفاده از این گیاه در اروپا به شدت کاهش یافته است اما در آسیای جنوبی هنوز که هنوز است از این گیاه برای موارد بسیاری استفاده می شود.

از نماد این گیاه در دوره قرون وسطی به عنوان یک مکان مقدس استفاده می شد و از آنجا که توسط نیکلاس کالپپر به عنوان پادشاه دارویی از آن یاد شد به همان نام نیز معروف گردید. این گیاه یکی از گیاهان چند ساله می باشد و برگ های دندانه دار بیضی شکلی دارد و حدود چند متر رشد می کند. گیاه شاه اسپرم در طول تابستان شکوفه های زرد و دکمه ای شکلی را نمایان می کند.

عرق شاه اسپرم مانند سایر عرقیجات با استفاده از میان گرفته می شود و با استفاده از مصرف آن می توانید بسیاری از مشکلات خود را درمان کرده و این گیاه دارای خواص بسیار یونیک و منحصر به فردی می باشد که در ادامه آن ها را برایتان بررسی می کنیم.

تقویت سیستم گوارشی با شاه اسپرم

از بین بردن سنگ کیسه صفرا

از مهم ترین کاربردهایی که عرق شاه اسپرم با خود به همراه دارد این است که می تواند با افزایش ترشح صفرا باعث از بین رفتن سنگ های این کیسه گردد. افرادی که دچار سنگ های کیسه صفرا می باشند بهتر است استفاده از این عرق گیاهی را از یاد نبرند.

تقویت سیستم گوارشی

سیستم گوارشی بدن شامل معده روده و بخش های دیگری از بدن می شود که هر کدام از آن ها برای هضم کردن غذا نیاز به کارکرد درست دارد. این عرق گیاهی می تواند منجر به ضدعفونی کردن دستگاه گوارش شده و معده را تقویت نماید و همچنین می تواند به عنوان یک بادشکن قوی عمل کرده و نفخ شما را تا حدودی کنترل کند.

از بین بردن بوی بد دهان

عرق شاه اسپرم به دلیل اسانس مخصوصی که دارد می تواند بوی پیاز و سیر را از دهان شما حذف کند بنابراین اگر دوست دارید که این بو ها را از دهان خود حذف کنید بهتر است استفاده از این عرق را از یاد نبرید.

مدر بودن

این عرق گیاهی می تواند منجر به افزایش ادرار شده و در نتیجه تمامی سموم بدن شما را به همراه ادرار دفع نماید بنابراین استفاده از این عرق گیاهی بسیار خوب می باشد.

مدر بودن شاه اسپرم و خاصیت آن برای بدن

ضد تشنج

همانطور که گفته شد از این عرق گیاهی در گذشته استفاده های بسیار زیادی می شده است یکی از این استفاده ها برای افرادی بوده است که به مشکلات تشنج و صرع دچار بودند. این افراد با مصرف منظم این عرق گیاهی می توانستند تا حدودی تشنج را کنترل کرده و از بروز نشانه های آن پیشگیری نمایند.

درمان سینه درد

از دیگر خواص عرق شاه اسپرم می توان به درمان زکام و سینه درد اشاره کرد. در واقع این عرق گیاهی برای افرادی که دچار سرماخوردگی و سرفه هستند بسیار مفید می باشد و این افراد می توانند با بو کردن و استشمام آن هر چه سریع تر مشکلات خود را از بین برده و کیفیت زندگی خود را افزایش دهند.

میکروب زدایی

از دیگر خواص عرق شاه اسپرم می توان میکروب زدایی آن اشاره کرد و این عرق گیاهی می تواند به راحتی میکروب های اسهال و وبا را از بین برده و هر چه سریعتر این بیماری ها را در فرد درمان نماید.

فراری دادن حشرات

یکی دیگر از کاربرد های عرق گیاهی شاه اسپرم با خود به همراه دارد این است که می تواند مگس ها و حشرات اینچنینی را فراری داده و از نزدیک شدن آن ها به شما پیشگیری خواهد کرد.

خواص عرق شاه اسپرم

ویتامین k در شاه اسپرم

عرق گیاهی شاه اسپرم دارای ویتامین K می باشد و ویتامین K برای خون دماغ و بواسیر خونی بسیار مفید بوده و همچنین می تواند این بیماری ها را به سرعت درمان کرده و مشکلاتی که برای فرد ایجاد می شود را از بین خواهد برد.

بهبود سیستم ایمنی بدن

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که خوردن بذر این گیاه منجر به تقویت سیستم دفاعی بدن شده و می تواند بدن را در برابر سموم محافظت نماید.

رفع دل درد

نوعی از این شاه اسپرم ها مخصوص شهرستان مراغه می باشند و این گیاهان بسیار خشک بوده و عرق آن برای درمان دل درد و تقویت معده استفاده می شود از این رو اگر بتوانید این عرق گیاهی را پیدا کنید می توانید برای از بین بردن دل درد خود و همچنین تقویت معده خود از آن استفاده کنید.

استفاده در غذاها

شاه اسپرم بسیار خوشبو و خوش از می باشد شما می توانید از آن برای چای، دوغ و آب دوغ خیار استفاده نمایید و آن ها را خوشبو و خوش عطر کنید.

به کار گیری شاه اسپرم در غذا ها

طبع شاه اسپرم

افرادی که از گیاهان استفاده می کنند می دانند که طبع آن ها بسیار مهم است از این رو طبع این گیاه را برای شما بررسی خواهیم کرد تا در حین استفاده از آن مشکلی برایتان ایجاد نشود. این گیاه دارای طبیعت گرم بوده و متناسب با افراد بلغمی مزاج می باشد.

نحوه استفاده

استفاده از عرق گیاهی شاه اسپرم بسیار ساده است و شما می توانید قبل از هر وعده غذایی یک استکان از آن میل نمایید علاوه بر آن می توانید از گیاه خشک شده این گیاه نیز استفاده کرده و آن را مانند چای دم کرده و میل کنید. یکی دیگر از روش های استفاده از این گیاه این است که آن را به عنوان سبزی خوردن به همراه سایر سبزی ها بر سر سفره آورده و مورد استفاده قرار دهید.

مضرات استفاده از این عرق گیاهی

عرق شاه اسپرم ممکن است برای افراد حساسیت ایجاد کند و در موارد دیگر هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد ولی افراد باردار و زنانی که به نوزاد خود شیر می دهند بهتر از قبل از استفاده از این عرق گیاهی با پزشک خود در این مورد مشورت نمایند.

نگهداری از شاه اسپرم

نگهداری از عرقیجات بسیار مهم می باشد زیرا آن ها دارای حساسیت بالایی می باشند اگر به صورت نامناسب از آن ها نگهداری کنید خاصیت خود را سریع از دست داده و دیگر کارایی ندارند. بهترین روش پیشنهادی برای نگهداری از این عرقیجات به این صورت می باشد که آن ها را در ظروف تیره رنگ یا آلومینیومی نگهداری کنید که درب آن ها را به صورت کامل بتوانید ببندید و نور به داخل آن نفوذ پیدا نکند.

بهتر است برای اینکه خاصیت عرق های گیاهی را حفظ کنید آن ها را در مکانی گرم و مرطوب نگهداری نکنید و سعی کنید آن ها را در مکان های خنک و خشک نگهداری کنید. همچنین در حین خرید نیز باید به تاریخ انقضای آن دقت نمایید زیرا عرقیجات متناسب با یک سری  شرایطی که دارند تهیه و تولید می شوند و حدود سه سال تاریخ انقضا دارند و بیشتر از این سه سال نباید آن ها را نگهداری و استفاده نمود.

طبع گیاه شاه اسپرم

استفاده از این عرق های گیاهی می تواند منجر به بهبود یک سری از بیماری ها گردد از این رو بهتر است با آن ها بیشتر آشنا شوید و برای این کار می توانید بر روی لینک های داده شده کلیک کنید و اطلاعاتی در مورد خواص عرق برگ چنار و خواص عرق هل  نیز بدست آورید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو