رفلاکس شدید معده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

رفلاکس شدید معده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد


منبع: روزیاتو

30

1401/8/13

21:01


رفلاکس شدید معده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

۱ دقیقه پیش

رفلاکس شدید معده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

افراد مبتلا به رفلاکس گاستروازوفاژیال (GERD) یا رفلاکس معده ممکن است به سوزش سر دل، احساس سوزش در پشت گلو، سرفه مزمن، التهاب حنجره و حالت تهوع مبتلا شوند. کسانی که به‌طور مداوم از رفلاکس معده رنج می‌برند ممکن است در معرض خطر بیماری های جدی تری نظیر مری بارت یا حتی سرطان باشند.

اکثر افراد در برهه‌ای از زندگی خود دچار بازگشت اسید به مری می‌شوند، چه با خوردن غذاهای خاصی که باعث این بیماری می‌شوند و چه با داشتن حساسیت به آن. با این حال، موضوعی که بسیاری از آن غافل هستند، این است که ابتلا به رفلاکس معده به مدت چند سال، خطر ابتلا به مری بارت را در فرد افزایش می‌دهد که در نهایت به سرطان مری تبدیل می‌شود.

سوزش سر دل بسیار شایع است و عموما از هر چهار بزرگسال، یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیماری رفلاکس گاستروازوفاژیال که واشاریدگی معده ای مروی نیز نامیده می‌شود، شکل جدی‌تری از رفلاکس اسید است.

غذاهایی نظیر گوشت چرب، غذاهای سرخ شده، فست فود، پیتزا، چیپس و پنیر به افزایش رفلاکس اسید و سوزش معده دامن می‌زنند.

خطر پنهان ابتلا به سرطان به دلیل سوزش سر دل

سوزش سر دل کوتاه مدت

رفلاکس اسید برای دوره های چند ماهه یا کمتر، ناخوشایند اما به ندرت خطرناک است. در این صورت بهتر است توصیه های زیر را رعایت کنید:

  • سه تا چهار ساعت قبل خواب از خوردن غذا خودداری کنید.
  • کافئین، الکل و نیکوتین را حذف کنید.
  • از دراز کشیدن طولانی مدت اجتناب کنید.
  • کمی وزن کم کنید.

بدتر شدن آسیب مری

هنگامی که سوزش سر دل مکرر می‌شود بدن برخی از افراد با جایگزین کردن پوشش مری با بافتی بسیار شبیه به روده کوچک که به مری بارت معروف است تلاش می‌کند تا آسیب را التیام ببخشد. این وضعیت نگران کننده است زیرا خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد.

اگرچه اکثر بیماران مبتلا به مری بارت هرگز به سرطان مری مبتلا نمی‌شوند و نیازی به درمان فوری ندارند، اما لازم است پیشرفت بیماری را توسط متخصص گوارش کنترل کنند.

خطر پنهان ابتلا به سرطان به دلیل سوزش سر دل

پیشرفت به سمت سرطان مری

درصد کمی از افراد مبتلا به مری بارت به سرطان مبتلا می‌شوند و در این میان، تشخیص زودهنگام سرطان نقش عمده‌ای در بهبود بخشیدن به نتایج بیماری دارد. سرطانی که به غدد لنفاوی گسترش نیافته است را می‌توان با استفاده از روش های اندوسکوپی کم تهاجمی برداشت. در سرطان پیشرفته تر، نیاز به برداشتن با جراحی است و در برخی موارد ممکن است قبل از جراحی به شیمی درمانی یا پرتودرمانی نیاز باشد.

پیشگیری از سرطان مری

سوزش معده روزانه عادی نیست. تشخیص مری بارت و درمان آن پیش از پیشرفت، یک روش علمی اثبات شده برای پیشگیری از سرطان است. هر فرد مبتلا به رفلاکس طولانی مدت باید به جای خوددرمانی با داروهای بدون نسخه به پزشک مراجعه کند. اگر به رفلاکس معده یا عوامل زیر مبتلا هستید باید با پزشک مشورت کنید:

  • علایم رفلاکس به مدت پنج سال یا بیشتر
  • علایم گاستروازوفاژیال از سنین پایین
  • چاقی
  • سابقه سیگار کشیدن
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو