نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی تولید و صادرات انار ساوه به کار خود پایان داد

منبع: همگردی

12

1401/8/17

14:30


ایسنا/ براساس گزارشات منتشر شده، نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی تولید و صادرات انار ساوه به کار خود پایان داد.

دبیر اجرایی جشنواره ملی انار ساوه با اشاره به آغاز جشنواره از 11 آبان سال جاری با حضور مسئولان کشوری و استانی و میهمانانی از سایر نقاط کشور اظهار کرد: در طول برگزاری جشنواره گردشگران و تولیدکنندگان انار از برخی استانهای کشور از 33 غرفه انار و مشتقات آن و 40 غرفه صنایع دستی و محصولات ساوه بازدید کردند.

مسعود داوری به راه اندازی و فعالیت رادیو جشنواره ملی انار اشاره کرد و افزود: رادیو جشنواره اقدام به برگزاری برنامه های متنوع شاد، شامل موسیقی، نمایش، جنگ شادی، مسابقات گوناگون و ویژه برنامه های متنوع کودکان با حضور هنرمندان و مجریان توانمند شهرستان کرد.

وی به برگزاری تور یک روزه عکاسی به همت انجمن عکاسان جوان ساوه با حضور عکاسان مختلف از نقاط مختلف کشور اشاره کرد و افزود: عکاسان شرکت کننده در جشنواره عکاسی انار اقدام به ثبت تصاویر از جشنواره ملی، آثار تاریخی ساوه نظیر مسجد جامع ساوه، عمارت حاکم، خانه مقدس زاده، باغ رضوی و ... کردند که سه عکس دوربینی و یک عکس موبایلی به عنوان آثار برگزیده انتخاب و به نفرات برتر لوح تقدیر و تندیس جشنواره اهدا شد.

وی در ادامه به حضور اعضای شورای شهر، جمعی از مسئولان و تولیدکنندگان محصول زیتون از شهرستان رودبار در ساوه اشاره کرد و افزود: بازدید از نمایشگاه ملی انار و برگزاری نشست هم اندیشی در صحن علنی شورای شهر به منظور تبادل تجربیات و اطلاعات برای برگزاری جشنواره زیتون در شهرستان رودبار در آذر سال جاری از جمله برنامه ها بود.

داوری با اشاره به کشت محصول زیتون در شهرستان ساوه گفت: در جریان بازدید مسئولان و تولیدکنندگان زیتون شهرستان رودبار از جشنواره ملی انار ساوه، از تجربیات آنان برای توسعه کشت زیتون در این شهرستان به دلیل مستعد بودن شرایط اقلیمی ساوه برای کشت این محصول بهره گیری شد و با امضای تفاهم نامه ای مقرر شد بخشی از انار تولیدی ساوه در شهرستان رودبار و سایر شهرهای شمالی کشور عرضه شود.

وی با بیان اینکه ستاد برگزاری جشنواره ملی تولید و صادرات انار از حدود سه ماه قبل به ریاست معاون استاندار و فرماندار شهرستان تشکیل شد، افزود: هسته اولیه برگزاری جشنواره در کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران شکل گرفت و با پیگیری نماینده مردم ساوه و زرندیه در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی برگزار و منجر به شکل گیری کارگروه های زیرمجموعه جشنواره شد.

دبیر اتاق تعاون ساوه و زرندیه افزود: کارگروه علمی با حضور جهاد کشاورزی و جهاد دانشگاهی، کارگروه زیرساخت با مدیریت معاونت خدمات شهری شهرداری ساوه، کارگروه فرهنگی با مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارگروه گردشگری با حضور اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و کارگروه اقتصادی نیز زیر نظر اتاق بازرگانی دفتر ساوه به عنوان ذیل اتاق تعاون ساوه و زرندیه و زیر مجموعه جشنواره ملی انار ساوه تشکیل شد.

وی به دستاوردهای نخستین جشنواره ملی تولید و صادرات انار ساوه اشاره کرد و گفت: همدلی، مشارکت بین بخشی و هم افزایی بین دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی در فراهم کردن مقدمات و نیز اجرای جشنواره از نکات مثبت این رویداد ملی بود و شهرستان ساوه برگزاری این آئین ملی را در قالب کار تیمی و گروهی تجربه کرد.

داوری به رونمایی از تمبر یادبود با عنوان "ساوه، پایتخت انار ایران" در جشنواره ملی انار اشاره کرد و افزود: رونمایی از این تمبر یادبود، زمینه ساز تثبیت ساوه به عنوان پایتخت انار ایران خواهد شد و خاستگاه انار جهان بیش از گذشته در مجامع بین المللی معرفی خواهد شد. همچنین معرفی و تجلیل از نام آوران، مدال آوران و مقام آوران شهر ساوه در حوزه های گوناگون به همت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ساوه از دیگر برنامه های جشنواره در راستای معرفی توانمندی ساوه در ابعاد گوناگون بود.

وی با تقدیر از زحمات بخش دولتی و خصوصی در برگزاری نخستین جشنواره ملی تولید و صادرات انار اظهار کرد: استقبال پرشور و بی نظیر شهروندان ساوجی و میهمانان سایر نقاط کشور از نکات مثبت برگزاری جشنواره شد و این رویداد ملی میزبان علاقمندانی از استانهای فارس، تهران، البرز، کرمان، قم، کرمانشاه، استانهای شمالی، همدان و...بود که شاخصه ملی بودن جشنواره را نمایان کرد.

داوری به بازتاب خبری و رسانه ای این رویداد ملی در خبرگزاری ها، صدا و سیما و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: جشنواره ملی تولید و صادرات انار ساوه فرصتی برای معرفی و شناساندن توانمندی ها و ظرفیت های این شهرستان در فضای رسانه ای شد و اخبار جشنواره به صورت زنده از رسانه ملی و از طریق سایر خبرگزاری ها در بعد وسیعی پوشش داده شد که بی سابقه بود.

وی با تاکید بر اینکه مطالبه مردم تداوم و استمرار این جشنواره در طول سال است، افزود: بسیاری از بازدیدکنندگان خواستار برگزاری جشنواره در مناسبت هایی نظیر شب یلدا شدند و تلاش خواهیم کرد تا این مطالبه عمومی محقق شود.

دبیر برگزاری جشنواره ملی انار ساوه پیگیری احداث پایانه صادراتی انار را از دیگر دستاوردهای این رویداد ملی دانست و افزود: تلاش خواهیم کرد با مشارکت بخش دولتی و خصوصی عملیات اجرایی احداث و راه اندازی پایانه صادراتی انار در قطب تولید انار جهان در سال آینده آغاز شود.

وی بیان کرد: مطالبات باغداران در حوزه تولید و صادرات انار نیز در این جشنواره مطرح شد و در جریان بازدید رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی میدانی قرار گرفت و مقرر شد با پیگیری نماینده مردم ساوه و زرندیه در کمیسیون کشاورزی طرح و سازوکار مناسب برای تولید کیفی و تسهیل صادرات این محصول شاخص شهرستان ساوه اتخاذ شود.

داوری همچنین ایجاد فضای شور و نشاط در طول برگزاری جشنواره را از دیگر دستاوردهای این رویداد ملی دانست و افزود: اجرای برنامه های متنوع در طول برگزاری جشنواره موجب تقویت فضای شور و نشاط در بین شهروندان ساوجی و شرکت کنندگان در جشنواره شده و حضور چشمگیر در مراسم افتتاحیه موجب ایجاد یک فضای همدلی و صمیمیت بین مردم شد.

وی همچنین به برگزاری نشست های تخصصی و علمی در طول برگزاری جشنواره به همت جهاد کشاورزی و جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در این نشست های تخصصی علمی اساتید دانشگاه، کارشناسان جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان انار به تشریح آخرین یافته های علمی و تحقیقاتی در حوزه تولید و صادرات انار بویژه مبارزه با آفات این محصول نظیر کرم گلوگاه، مگس مدیترانه ای، آفتاب سوختگی، سفیدی دانه انار و...پرداختند.

نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی تولید و صادرات انار ساوه به کار خود پایان داد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو