اهمیت کاروتنوئید برای سلامتی خانم‌ها+ منابع غذایی

12

1401/8/18

18:48


پژوهش‌های علمی فراوانی ثابت کرده‌اند که وجود کاروتنوئیدها در رژیم غذایی خانم‌ها می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های زنانه مانند سرطان پستان و سرطان تخمدان را در آنها کاهش دهد و باعث پایین آمدن احتمال ازدست‌رفتن بافت عضلانی بدن آنها در اثر افزایش سن شود. از طرف دیگر، دریافت این آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند در دوران جوانی و میانسالی می‌تواند احتمال ابتلا به ام‌اس در دوران سالمندی را کمتر کند و میزان چین‌وچروک‌های پوستی ناشی از افزایش سن را هم کاهش دهد.

اهمیت کاروتنوئید برای سلامتی خانم‌ها+ منابع غذایی

به گزارش بهداشت نیوز، لوتئین و زیگزانتین به‌عنوان دو نوع کاروتنوئید ارزشمند تاثیر بسیاری در حفظ سلامت بینایی خانم‌ها با افزایش سن دارند. ضمن اینکه دریافت کاروتنوئید‌های کافی در دوران جوانی و میانسالی می‌تواند خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌های چشمی مانند آب‌مروارید و دژنراسیون ماکولار را کاهش دهد و احتمال ابتلا به زوال عقل
 را پایین بیاورد.

بهترین منابع 

اگر خانم‌ها می‌خواهند در دوران سالمندی با مشکلات پوستی شدید، مشکلات بینایی و بیماری‌های عضلانی یا مفصلی مواجه نشوند، باید حجم قابل توجهی از خوراکی‌های حاوی کاروتنوئید را در رژیم غذایی دوران جوانی شان داشته باشند. توصیه می‌شود که خانم‌ها روزانه حداقل 1 تا 2 واحد (حدود 1 تا 2 لیوان) از مواد غذایی حاوی کاروتنوئید را در رژیم غذایی داشته باشند. 

مهم‌ترین منابع غذایی برای دریافت کاروتنوئیدها شامل این موارد می‌شوند؛ کلم کیل، جعفری، اسفناج، کلم بروکلی، هویج و انواع نخود. کلم کیل یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت لوتئین به‌عنوان نوعی کاروتنوئید قدرتمند است. هر گرم از این کلم حدود 48 تا 115 میکروگرم لوتئین را در خود جای داده است. بهتر است بدانید که مطالعات فراوانی ثابت کرده‌اند که دریافت لوتئین و زیگزانتین کافی در طول روز می‌تواند تاثیر مخرب اشعه UVB خورشید بر پوست را خنثی کند و در نتیجه احتمال بروز نشانه‌های پیری پوست را به تاخیر بیندازد. 

کاهش التهاب 

محققان بر این باورند که مصرف مواد غذایی حاوی کاروتنوئید در دوران جوانی و میانسالی می‌تواند سطح التهاب و استرس اکسیداتیو را در بدن خانم‌ها کاهش دهد و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مغزی با افزایش سن را کمتر کند. علاوه بر این، دریافت کاروتنوئیدهای کافی در طول روز می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن خانم‌ها کمک کند و با کاهش سطح التهاب در بدن آنها، خطر ابتلا به بیماری‌های مفصلی یا تشدید این بیماری‌ها را در دوران سالمندی کاهش دهد. ضمن اینکه بعضی از مطالعات علمی نشان می‌دهند که دریافت کاروتنوئیدهای کافی در دوران جوانی و میانسالی می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در اثر کم شدن چگالی استخوان‌ها بعد از سن یائسگی همراه باشد. 

منبع: سلامت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو