گیاهان مناسب آبنما کدامند؟

گیاهان مناسب آبنما کدامند؟


منبع: آرگا

15

1401/9/4

16:54


در واقع گیاهان مناسب آبنما گونه های مختلفی را شامل می شوند که در این مطلب سعی داریم تا علاوه بر بیان گیاهان ایده آل برای نگهداری در فضای آبنما به خصوصیات آن ها نیز بپردازیم.

به طور کلی امروزه گیاهان گزینه ایده آلی برای تزئین و زیباسازی آبنماها شناخته شده اند که می توانند نور شدید خورشید را جذب کنند و از تبخیر آب آبنماها تا حد زیادی جلوگیری نمایند. همچنین پرورش گیاهان مناسب در آبنما می تواند موجب بهبود کیفیت آب شده و از رشد جلبک ها درون آب تا حد زیادی جلوگیری نماید و بدین ترتیب باعث زیبایی بخشیدن بیشتر به آن ها شود.

آشنایی با گیاهان مناسب آبنما

بهتر است بدانید که معمولا گیاهان مناسب برای برکه و آبنما با استفاده از مواد زائد نیتروژن دار تولید شده توسط ماهیان رشد می کنند و این در حالی است که استفاده این مواد توسط گیاهان به بهبود شرایط آب و رشد نکردن جلبک های مضر کمک شایانی خواهد کرد.

انواع گیاهان مناسب آبنما

همچنین از دیگر فواید گیاهان برای آبنماها این است که فضایی طبیعی را برای محیط ایجاد می کند و همچنین در استخرهایی که در معرض آفتاب مستقیم هستند می توانند پناهگاهی برای فرار از نور خورشید باشند. همچنین لازم به ذکر است که برخی از این گیاهان می توانند غذای مورد نیاز ماهیانه تان را در زمان نبود شما تامین نمایند.

برخی از مالکین عقیده دارند که از گیاهان مخصوص آبنما نباید برای طراحی چشم انداز آبنما استفاده کرد زیرا ممکن است گیاه شما را از ویژگی های خاص آب دور کند. با این حال شما می توانید از گیاهان مناسب آبنما در باغات خود به عنوان روشی موثر در تقویت محیط کلی و تکمیل فضای سبز خود استفاده نمایید.

در حال حاضر گیاهان آبنما زیادی وجود دارند که یا دارای گل ها منحصر به فرد هستند و یا ساختارهایی علفی و شلوغ دارند که بخشی از آن ها روی آب غوطه ور می شوند و می توانند بر روی سطح آب شناور باشند. اما با این حال به عنوان یک قاعده شستن و نگهداری در مورد گیاهان آبنما لازم به ذکر است که این گیاه بایستی در مناطق آرام حوضچه قرار بگیرند تا آب به صورت مرتب روی آن ها پاشیده نشود.

با این حال در ادامه سعی کرده ایم تا برخی از گیاهان مناسب آبنما را به شما معرفی کنیم که می توانید به راحتی از گلخانه های شهر تهیه نمایید:

ویژگی گیاهان مناسب آبنما

گیاه آلوکازیا:

این نوع گیاه مناسب آبنما که امروزه با عنوان بابا ادم نیز شناخته می شود به خاطر برگ های بزرگی که دارد نام مستعار الفانت ایارس را برای آن در نظر گرفته اند. به طور کلی گونه های خاصی از این گیاه با تارو خوراکی یا کلادی همراه هستند که آن ها را به شدت زیباتر می کنند. همچنین موارد مشابهی که از گلخانه ها خریداری می کنید معمولا هیبرید هستند و عاشق سایه اند اما با این حال می توانند کاملا در معرض آفتاب قرار بگیرند.

گیاه باکوپا کارولینیانا:

کارولینیانا یکی دیگر از گیاهان ایده آل برای فضای آبنما می باشد که هنگام خرد شدن یا ریزش برگ، بوی مرکبات مطبوعی را از خود بیرون می دهد. همچنین این گیاه علاوه بر بوی مطبوع می تواند به عنوان یک گیاه آکواریومی نیز مورد استفاده قرار بگیرد زیرا قابلیت فرو رفتن داخل آب تا عمق ۲۰ اینچ را دارا می باشد. در واقع این دسته از گیاهان آبنما هم در محیط سایه و هم در خورشید به خوبی رشد می کنند.

استفاده از گیاه کارولینیانا در تزئین آبنما

گیاه آیاتیکا بنی ورث:

گیاه آساتیکا پنی ورث از دسته گیاهان مورد علاقه و محکم در میان طبیعت گردان می باشد که علاوه بر این به خاصیت درمانی و سرمایش نیز معروف شده است. به طور کلی ساختار برگ دایره ای این گیاه سایه مناسبی را برای زندگی آبزیان فراهم کرده است.

گیاه اکیوستوم آرونس:

این گیاه معمولا به عنوان یک داروی گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت معجزه آسایی عمل خواهد کرد. قسمت اکیوستوم آرونس به دوران رومی و یونان باز می گردد و مانند یک درخت بامبو مینیاتوری به نظر می آید که از لحاظ ظاهری کاملا منحصر به فرد خواهد بود.

گیاه نلومبو نوکیفریا:

نلومبو نوکیفریا که با نام نیلوفر آبی نیز شناخته می شود علاوه بر زیبایی منحصر به فرد از ویژگی آبی نیز برخوردار می باشد. با این حال اغلب در مورد این گیاه هشدار داده می شود که یک گیاه تهاجمی است و به همین خاطر افرادی که قصد دارید این گیاه را در فضای حوضچه یا آبنمای باغ خود نگهداری کنند بایستی احتیاط های لازم را رعایت نمایید تا بتوانند جمعیت بیش از حد این گیاه را کنترل نمایند. دقت داشته باشید که این گیاه باید به گونه ای مدیریت شود که تنها کل سطح آبنما را پوشش دهد.

نگهداری از گل های آبنما

گیاه لاتیوفولیا:

زمانی که ساقه های گل لاتیوفولیا بالغ می شوند این گیاه آبنما مشابه گیاه آکواریومی دم گربه ای خواهد شد که به همین خاطر امروزه آن را با عنوان گیاه دم گربه می شناسند. شاخه های دم گربه معمولا توسط حشرات بوی خورده می شد و گرده آن نیز به آرد تبدیل می شود در حالی که این نوع از گیاهان آبنما مانند سایر سبزیجات مصرف خواهد شد.

جالب است بدانید که به منظور محوطه سازی نهر و باغ معمولا از این گیاه در کنار بدنه آبنماها، نهر ها، برکه ها، دریاچه مصنوعی و رودخانه ها که آب در آن ها آهسته حرکت می کند از این نوع گیاهان استفاده می شود تا محیطی مشابه تالاب را ایجاد نماید.

گیاه لوتوس:

با وجود اینکه گل های لوتوس به صورت گسترده در کشورهای آسیایی رشد می کنند اما می توانند در ایالات متحده نیز به راحتی رشد نمایند. این گیاه با برگ و گل هایی که روی سطح آب رشد می کنند و می توانند به عرض ۲ تا ۶ پا یا ۶۰ تا ۱۸۰ سانتی متر بزرگ شوند.

همچنین گل های لوتوس نیز اغلب معطر و بزرگ هستند و لایه هایی از گلبرگ دارند. معمولا به رنگ های سفید و صورتی نمایان می شوند. به صراحت می توان گفت ه لوتوس از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است و می تواند فصل زمستان را به راحتی پشت سر بگذارد و در بهار مجدد شکوفا گردد.

استفاده از گیاه لوتوس در تزئین آبنما

گیاه سنبل آبی:

به طور کلی گیاه سنبل آبی را می توان را در فضاهای کاملا سایه و یا نیمه سایه پرورش داد بنابراین اگر حوضچه یا فضای مشابه شما در بخشی از روز سایه می شود گزینه بسیار مناسب خواهد بود. این گیاه معمولا به عرض ۶ اینچ یا ۱۵ سانتی متر رشد می کند و توده از برگ های سبز روشن دارد. گیاه سنبل آبی در طول فصل بهار گل های بنفش کم رنگ تولید می کند که تنها یک روز دوام دارند. همچنین هرس هر ساله این گیاه موجب تحریک رشد و نمو در آن می شود.

نظرات


تصویری


ویدئو