درمان گیاهی سرماخوردگی + معرفی روش های موثر

منبع: زیبامون

15

1401/9/4

16:55


گیاهان این خاصیت را دارند که این عفونت را در شما از بین ببرند و سیستم ایمنی را نیز تقویت کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا این گیاهان دارویی را به شما معرفی کنیم.

درمان گیاهی سرماخوردگی + معرفی روش های موثر

درمان گیاهی سرماخوردگی راهی برای تسکین و از بین بردن علائم شدید این عفونت ویروسی در روز­های اول بیماری است. سرماخوردگی به دلیل اینکه یک بیماری خفیف است معمولا مشکل حادی ایجاد نمی­کند اما می­تواند برای چند روز شما را از روال عادی زندگی خارج نماید. به همین منظور بیشتر افراد سعی دارند که این بیماری را با هر روشی درمان کنند. روش­های دارویی که مناسب علائم شدید هستند، نباید برای سرماخوردگی­های ضعیف استفاده شوند.

گیاهان این خاصیت را دارند که این عفونت را در شما از بین ببرند و سیستم ایمنی را نیز تقویت کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا این گیاهان دارویی را به شما معرفی کنیم.

 

آیا می­شود از طریق گیاهان، سرما خوردگی را درمان کرد؟

سرماخوردگی نام یک عفونت ویروسی است که همه افراد در طول زندگی خود بار­ها به آن مبتلا می­شوند. سرماخوردگی خطرناک نیست اما به دلیل اینکه در روز­های اول، علائم شدیدی از خود بروز می­دهد، بسیاری از افراد به دنبال درمان آن در همان مراحل ابتدایی هستند.

از طرفی شدت این بیماری بسیاری از اوقات در حدی نیست که ما به دکتر مراجعه کنیم. می­توان از طریق دارو­های گیاهی و انواع دمنوش­ها این عارضه خفیف را به­راحتی درمان کرد.

مصرف دارو­های گیاهی در کودکان نیازمند مراقبت بیشتری است چراکه ممکن است برای آن‌ها انواع حساسیت­ها را به وجود بیاورد.

 

علائم سرماخوردگی

زمانی که این علائم را در بدن خود مشاهده کردید می­توانید درمان گیاهی سرماخوردگی را آغاز کنید.

  • تب و لرز (درجه پایین یا بالا)
  • سرفه، عطسه پی‌درپی و آبریزش بینی
  • سرگیجه و احساس خستگی شدید و سنگینی سر
  • مشکل در تنفس
  • از دست دادن حس چشایی و بویایی

بیش از 100 نوع سرماخوردگی در دنیا وجود دارد که تعداد محدودی از آن کشف شده و مردم نیز معمولا به آن‌ها مبتلا می­شوند.

 

چه گیاهانی برای درمان سرماخوردگی مفید هستند؟

در هنگام سرماخوردگی ما به دنبال درمان­های مختلفی برای نتیجه سریع­تر و بهتر هستیم. بسیاری از دارو­های گیاهی را می­توان در خانه مصرف کرد و علائم را تا حد زیادی کاهش داد. در ادامه این موارد را به شما معرفی می­کنیم.

 

دمنوش آویشن

آویشن نام گیاهی از خانواده نعناست. این گیاه بسیار گسترده است و در سراسر دنیا به­راحتی یافت می­شود. علت شهرت آن خاصیت ضد باکتریایی آن است. این گیاه به دلیل بوی خوش خود در پخت­وپز نیز زیاد استفاده می­شود. دمنوش آویشن دارای طبعی گرم و خشک است.

آویشن دارای مقادیر بالایی از ویتامین A و C بوده و به­شدت می­تواند قدرت سیستم ایمنی شما را بالا ببرد. در هنگام سرماخوردگی این دمنوش می­تواند از شدت سرفه­های شما بکاهد و علاوه بر آن به کاهش فشارخون نیز کمک کند.

 

چای زنجبیل یک راه درمان گیاهی سرماخوردگی

زنجبیل را می­توانید در هنگام سرماخوردگی هم به شکل خام و به شکل چای یا دمنوش مصرف کنید. زنجبیل دارای فواید بسیاری است و می­تواند شدت علائم را در شما تا حد زیادی کم کند.

زنجبیل در فصول سرد می­تواند یار و یاور شما باشد. چای زنجبیل در طب سنتی یک درمان گیاهی سرماخوردگی بزرگسالان شناخته می­شود. این چای می­تواند التهاب گلوی شما را برطرف کند و درست مثل آویشن از شدت سرفه شما بکاهد.

این چای را می­توان با عسل و لیمو ترکیب کرد و یک داروی معجزه بخش گیاهی ساخت. اگر به این ترکیب میخک را نیز اضافه کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

 

چای زنجبیل

 

دمنوش اکالیپتوس

اکالیپتوس یکی از گیاهان استرالیایی است که از آن سال­های سال برای درمان بیماری­های مختلف در طب سنتی استفاده می­شد. خاصیت ضدعفونی­کننده آن باعث شده که طبیبان مختلف به سراغش بروند و از خواص آن برای درمان بیماران کمک بگیرند.

آنتی‌اکسیدان­های موجود در این گیاه می­توانند به کاهش التهابات بدن در هنگام سرما خوردگی کمک کنند.

این گیاه امروزه طیف بزرگی از محصولات دارویی مثل قرص مکیدنی و محصولات از این دست را به خود اختصاص داده و از همین برای باز شدن مجاری تنفسی و کاهش شدت سرماخوردگی موثر است.

 

دمنوش پوست بلوط

طب سنتی بلوط را دارای طبعی گرم و خشک می­دانند. دوران قدیم از بلوط برای درمان بسیاری از بیماری­ها استفاده می­شد حتی آن را به عنوان ماده غذایی نیز مصرف می­کردند.

دم‌کرده بلوط برای سرما خوردگی به­شدت مفید است. این ماده می­تواند التهاب سرماخوردگی شما را از بین ببرد و با ویروس­ها و باکتری­ها مقابله کند.

دلیل اینکه بسیاری از افراد این دمنوش را برای استفاده در هنگام سرماخوردگی پیشنهاد می­دهند، خاصیت ضدعفونی­کننده آن است.

 

دمنوش شیرین بیان

برای استفاده از این گیاه به منظور سرماخوردگی بهتر است ریشه آن را تهیه کنید. این ریشه را می­توان به عنوان دمنوش دم کرد و به همراه عسل یا بدون چیز اضافه­ای مصرف نمود. شیرین بیان نیز دارای خواص ضدویروسی و ضد میکروبی است. گلیسیریزین موجود در این دمنوش می­تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

خصوصا در هنگام سرماخوردگی که به تقویت بدن نیاز دارید. شیرین بیان این قابلیت را دارید که گلودرد شما را به کلی از بین ببرد.

 

دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه می­تواند درد­های شما را در هنگام سرماخوردگی تسکین خواهد بخشید. این گیاه سرشار از ویتامین سی است و شما می­توانید علاوه بر مصرف پرتقال، توت‌فرنگی و میوه­های دیگری که به داشتن ویتامین سی معروف هستند، از آن در هنگام سرماخوردگی بهره ببرید.

با توجه به خواص آن بادرنجبویه را باید یک دارو گیاهی برای سرماخوردگی و گلودرد به حساب آورد.

 

سیر

در بسیاری از سایت‌های پزشکی، سیر را به عنوان یک منبع مفید درمان گیاهی سرماخوردگی جهت مصرف پیشنهاد می­کنند. سیر پس از خرد شدن یا بریدن باید به مدت 10 دقیقه استراحت کند.

این استراحت موجب خواهد شد که ماده­ای به­نام آلیسین در آن فعال شود. حال می­توانید آن را با آب تصفیه­شده مخلوط و میل نمایید.

سیر قابلیت ترکیب با دیگر موارد معرفی شده در این لیست را دارد. موادی مثل زنجبیل یا عسل را می­توان با سیر مخلوط کرد و به­عنوان دمنوش مصرف نمود.

 

سرخارگل

قدمت این گیاه بسیار زیاد است. برای اولین بار توسط سرخ­پوست­های آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت. اگر در هنگام سرماخوردگی از این گیاه استفاده کنید تا حد زیادی به سیستم ایمنی خود کمک خواهید کرد.

خاصیت آن در تقویت سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده و می­توان آن را به عنوان یک داروی گیاهی قبول کرد. این گیاه با اینکه بومی قاره امریکاست اما در ایران نیز قابل تهیه است و در همین‌جا هم کشت می­شود.

برای مصرف این گیاه حواستان به واکنش­های آلرژیک بدن باشد. بهتر است این مورد را نیز برای کودکان مصرف نکنید.

با درمان گیاهی سرماخوردگی دیگر نیازی به مصرف دارو­های صنعتی نخواهید داشت. این روش­ها تنها زمانی می­تواند شما را درمان کند که بیماری هنوز شدت نیافته و شما در مراحل ابتدایی قرار دارید.

تمامی گیاهان معرفی­شده دارای خواص ضدویروسی و ضد میکروبی هستند و به همین علت در درمان این عفونت ویروسی موثرند.

بعضی از آن‌ها را می­توان با یکدیگر ترکیب کرد و به راحتی مصرف نمود. اگر کودک زیر 10 سال دارید برای مصرف انواع گیاهان به عنوان دارو حتما با یک پزشک در این باره مشورت کنید. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

نظرات


تصویری


ویدئو