آخر هفته چی بازی کنیم: از Injustice تا یک پازل استیم‌پانکی

آخر هفته چی بازی کنیم: از Injustice تا یک پازل استیم‌پانکی


منبع: زومجی

16

1401/9/16

19:12


آخر هفته چی بازی کنیم: از Injustice تا یک پازل استیم‌پانکی

به رسم همیشگی چهارشنبه‌ها، این هفته هم در قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، به‌سراغ معرفی دو بازی خواهیم رفت. اثر اول، یک بازی مبارزه‌ای از استودیو ندررلم مشهور و با محوریت جهان دی‌سی است و بازی دوم هم یک تجربه پازل از سال ۲۰۱۲ که هنوز هم ارزش تجربه زیادی دارد. پس لطفا همراه معرفی بازی‌ها باشید:

شخصیت های بازی اینجاسیتس ۲

بازی Injustice 2

چند روز پیش شایعه‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه احتمالا در مراسم گیم آواردز که بامداد جمعه این هفته برگزار می‌شود، استودیو ندررلم بازی جدید خود را معرفی خواهد کرد؛ خبری که البته خیلی زود به شکل رسمی تکذیب شد ولی خب یادآوری این استودیو و بازی‌های مبارزه‌ای معروفش از جمله مورتال کامبت، بهانه‌ای شد تا یکی از بازی‌های این هفته را به یکی از آثار آن اختصاص بدهم. این بازی نه نسخه‌ای از مورتال کامبت که Injustice 2، اثر معروف دیگر آن‌ها و محصول سال ۲۰۱۷ است.

Injustice 2 دنباله‌ای برای بازی موفق Injustice: Gods Among Us است که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. اد بون معروف، از همان دورانی که در استودیو میدوی مشغول فعالیت بود، ایده خلق اثری مبارزه‌ای با داشتن مکانیک‌های شخصی‌سازی کاراکتر را در سر داشت و می‌خواست تا المان‌هایی از بازی‌های نقش آفرینی و شوتر را وارد این سبک از بازی‌هایش کند. همین ایده‌ها بهانه‌ای شدند تا او در فاصله چهار ساله بین نسخه‌های اول و دوم اینجاستیس، بیشتر روی آن‌ها تمرکز کند و آن‌ها را به Injustice 2 بیاورد که بیشتر در مورد‌شان توضیح خواهم داد. Injustice 2 در سال ۲۰۱۶ رسما معرفی شد و استودیو ندررلم، در طی پروسه ساخت این بازی همکاری نزدیکی با DC داشت؛ به طوریکه طراح ارشد بازی، مدام جنبه‌های داستانی و موارد مربوط‌به کاراکتر‌ها را با این شرکت هماهنگ می‌کرد و نکته جالب اینکه ایده و برنامه‌های ندررلم، تقریبا همگی مورد موافقت دی‌سی قرار گرفتند و مشکل چندانی از این بابت پیش نیامد.

گیم پلی بازی injustice 2

بازی‌های مبارزه‌ای استودیو ندررلم در سال‌های اخیر، حالت داستانی مورد قبولی داشتند و این مورد در رابطه با Injustice 2 هم صدق می‌کند. وقایع بازی در ادامه اتفاق‌های نسخه اول رخ می‌دهند و به‌گفته کارگردان ارشد روایت داستانی بازی، نسخه اول شرایطی داشت که امکان خلق یک دنباله درخور برای آن فراهم بود. خیلی قصد لو دادن جزییات داستان را ندارم ولی وقایع از جایی آغاز می‌شوند که بتمن برای مقابله با تهدیدی جدید، سوپرمن را آزاد می‌کند اما به مرور زمان، اتفاق‌ها آنطور که باید پیش نمی‌روند و شاهد سورپرایز‌های جالبی در بازی هستیم. حضور شخصیت‌های آشنای دنیای دی سی در بخش داستانی باعث شده تا دنبال کردن وقایع مخصوصا برای علاقه‌مندان این جهان جذاب باشد.

حضور شخصیت‌های مختلف جهان دی‌سی و حتی کاراکترهای مهمان مثل ساب زیرو باعث شده تا تنوع خوبی از مبارز‌ها را شاهد باشیم. از طرف دیگر همان‌طور که بالاتر اشاره کردم، بازی سیستمی به نام Gear System دارد که اجازه می‌دهد ازطریق بازی کردن، آیتم‌های جدیدی برای کاراکتر‌ها به‌دست بیاورید که روی قدرت آن‌ها هم تأثیرگذار است و این همان موردی است که اد بون علاقه داشت از بازی‌های لوت‌محور به ساخته خودش اضافه کند. البته Injustice 2 به‌خاطر مواردی چون خرید‌های درون برنامه‌ای مورد انتقاد هم قرار گرفت ولی مثلا برای بخش آنلاین، می‌توان تاثیر آیتم‌ها را غیرفعال کرد تا شاهد برتری خاصی از این حیث نباشیم.

Injustice 2 پس از انتشار نمره‌های خیلی خوبی گرفت و متای کلی آن برای نسخه ایکس باکس وان ۸۹، پلی استیشن 4 برابر با ۸۷ و برای نسخه کامپیوتر هم ۸۶ شد. همچین بازی جوایزی چون بهترین بازی مبارزه‌ای سال در گیم آواردز را دریافت کرد. پس اگر از علاقه‌مندان سبک مبارزه‌ای هستید، پیشنهاد می‌کنم سری به این اثر بزنید.

لوگوی بازی Vessel

بازی Vessel

دومین بازی این هفته، اثری در سبک پازل با نام Vessel است که استودیو Strange Loop Games آن را ساخته و در سال ۲۰۱۲ هم به‌وسیله شرکت indiePub منتشر شده است.

استودیو Strange Loop Games به‌وسیله جان کراژوسکی و مارتین فارن تأسیس شد که هردو قبلا عضو الکترونیک آرتز بودند. این دو با هدف ساخت بازی‌هایی خلاقانه به‌جای آثاری که صرفا روی جلوه‌های بصری چشم‌نواز تمرکز دارند، از EA جدا و استودیو خود را تأسیس کردند و بعد هم با استخدام چند عضو دیگر، Vessel را به‌عنوان اولین بازی خودشان ساختند. یکی از نکات قابل‌توجه این بازی، طراحی موتوری خاص برای فیزیک بازی بود که تاثیر مستقیم آن را می‌توان روی گیم‌پلی هم حس کرد؛ چرا که فیزیک مایعات نقش پررنگی در این بازی و حل پازل‌هایش دارد.

داستان بازی در مورد شخصیتی به نام M. Arkwright است که با هدف اتوماتیک کردن برخی کارها، موجوداتی به نام Fluro خلق کرده است. بااین‌حال این موجودات کاملا مطابق برنامه عمل نمی‌کنند و نتیجه آن، به‌وجود آمدن هرج و مرجی است که شخصیت اصلی بازی باید راهی برای مواجهه با آن پیدا کند. وقایع بازی در جهانی با حال و هوای استیم پانکی جریان دارند که به‌زیبایی طراحی شده و حال و هوای خاصی به اثر داده است.

گیم پلی بازی Vessel

Vessel یک بازی پازل پلتفرمر است که باید موانع مختلف را از سر راه بردارید و چالش‌های مختلف آن را حل کنید. برای این منظور، هم خود شخصیت اصلی امکان تعامل با سوییچ‌ها و مکانیک‌ها را دارد و هم اینکه باید در قسمت‌هایی از Fluro‌ها استفاده کنید. این موجودات انواع مختلفی دارند و برای اینکه کار دلخواه شما را انجام بدهند، باید حسابی ذهن‌تان را به‌کار بگیرید. همچنین مایعات هم نقش پررنگی در پازل‌های بازی دارند و مثلا گاهی باید با سرازیر کردن آب به محلی خاص، باعث به حرکت درآمد چرخ‌دنده‌ها و باز شدن یک در شوید. یک نکته جالب در رابطه با Vessel، این است که برخی از پازل‌های بازی به شیوه‌های مختلفی قابل‌حل هستند و لزوما همیشه فقط یک راه‌حل برای مشکل پیش‌ِرو وجود ندارد.

در مجموع Vessel اثری جمع و جور ولی ارزشمند در سبک پازل است که متای ۸۱ هم برای آن ثبت شده و اگر به‌دلیل نسبتا ناشناخته بودن تا امروز به‌سراغش نرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنم آن را تجربه کنید.

در پایان لطفا نظرات خود را در رابطه با بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید.


نظرات


تصویری


ویدئو