درمان اسهال کودکان

درمان اسهال کودکان

همانطور که همه می دانیم مصرف روزانه ۸ لیوان آب برای هر شخص البته بسته به سن و قد و وزن افراد از واجبات نوشیدنی است و اگر این روند را جدی نگیریم بدن با کم آبی مواجه می شود و گاهی اوقات صدمات جبران ناپذیری را متحمل می شود و حتی ممکن است با بیماری هایی نیز دست و پنجه نرم کنیم. یکی از بیماری ها اسهال است که بر اثر کمبود آب بدن به این بیماری مبتلا می شویم. لازم به ذکر است که کودکان بیش از دیگر گروه های سنی به اسهال مبتلا می شوند که اگر نوع اسهال معمولی باشد می توان با درمان های خانگی آن را بهبود بخشید اما اگر فراتر باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

درمان سریع اسهال کودکان

معرفی بیماری اسهال

در صورتی که کودکان اجابت مزاج آبکی داشته باشند دچار اسهال شده اند و هر چه این روند ادامه پیدا کند و به موقع به آن رسیدگی نشود، بدن آب بیشتری را از دست می دهد و گاها منجر به بستری کودک می شود. اسهال در کودکان به ۲ نوع تقسیم بندی می ود که به شرح آنها می پردازیم:

اسهال همراه با استفراغ

کودکانی که به این نوع اسهال دچار می شوند باید از رژیم غذایی معمول کمی فاصله بگیرند و عمدتا شاید به شیر گاو نیز حساسیت پیدا کنند، بنابراین باید این ماده غذایی را نیز حذف بنمایید و پس از بهبود کامل، کودک خود را به رژیم روزمره بازگردانید.

اسهال شدید

برای این نوع اسهال بهتر است که به پزشک مراجعه شود چرا که کودکان هر ۱ تا ۲ ساعت یکبار دفع آبکی خواهند داشت و این مساله آن ها را با کم آبی مواجه می کند. توصیه مهم این است که در این زمان مصرف مایعات را برای این کودکان بیشتر از قبل داشته باشیم.

برای کنترل و درمان اسهال کودک می توانید به توصیه های زیر عمل کنید:

لبنیات

مصرف لبنیات در این برهه از بیماری به طرز جدی چاره ساز و بالعکس می تواند خطر آفرین باشد. برای کودکان و یا نوزادانی که به اسهال دچار می شوند و از شیر مادر تغذیه می کنند، یک گزینه عالی جهت بهبود اسهال است. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بگوییم حتی پس از اینکه غذاهای جامد را به رژیم غذایی کودک اضافه کردید، شیر دهی را تا بعد از ۱۲ ماهگی ادامه دهید چرا که به محافظت کودک شما در برابر بسیاری از بیماری ها و عفونت ها کمک می کند. همچنین می توانید به کودک خود ماست بخورانید چرا که ماست باعث می شود باکتری هایی که وارد روده شده اند دفع شوند.

رژیم BRAT

این رژیم مخفف حروف اول ماده های غذایی است که در آن به کار برده می شود که به شرح زیر است:

Banana : موز

Rice: برنج

Applesauce: سس سیب که همان پوره سیب درختی است

Toast: نان تست

با استفاده از مصرف این مواد که هم دارای فیبر فراوان و دارای موادی مغذی و سریع الهضم هستند می توان به بهبود هر چه سریعتر اسهال کمک کرد. حتی می توان برای کمک به روند بهبود اسهال به کودکان از مواد غذایی که بیشتر تمایل به آن دارند استفاده کرد و همچنان دارای فیبر فراوان، مانند: پاستا (ماکارانی)، چوب شور، کراکر نمکی

 مصرف فیبر

البته باید این نکته را خاطر نشان کرد که مصرف فیبر به اندازه زیاد به خودی خود نمی تواند جلوگیری از اسهال کودکان کند. باید گفت که فیبر می تواند حرکات روده را تنظیم کند. بلکه در برخی مواقع می تواند کودک را به غلیظ شدن مدفوع که همان یبوست می باشد دچار کند که این ماده غذایی بیشتر در حبوبات پخته، انواع جو و غلات به وفور موجود است.

مصرف آب

تا می توانید فرزندتان را به نوشیدن آب تشویق کنید. البته باید گفت که از نوشیدنی های ورزشی، نوشابه و یا قندی پرهیز کنید چرا که قند و نمک زیاد اسهال را بیشتر می کند.

مصرف دارو

توصیه می شود که از مصرف هر نوع داروی ضد اسهال برای کودکان به طرز خود سرانه ممانعت شود. چرا که تجویز دارو برای کودکان، خصوصا زیر ۲ سال فقط از طریق پزشک متخصص اطفال امکان پذیر است. بنابراین هر نوع دارویی که با نام ضد اسهال به شما پیشنهاد می شود را برای مصرف به کودک خود ندهید.

علائم و خطرهای ناشی از اسهال کودکان

کودکانی که به اسهال های خطرناک و ویروسی مبتلا هستند اغلب با این علائم رو به رو هستند: تب بالا، مدفوع خونی، حالت تهوع بیش از ۲۴ ساعت که به رنگ های غیر معمول و رو به تیرگی باشد، رنگ پوست زرد، شکم متورم و دردناک، بی اشتهایی شدید همچنین اگر کودک شما به علائمی چون گیجی، تنفس سریع، اسهال حاوی خون و یا عفونت، قدرت پایین تشخیص و حواس پرتی و رنگ پریدگی است به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.