تفاوت پوست خشک و دهیدراته؛ روش تست و درمان های خانگی

تفاوت پوست خشک و دهیدراته؛ روش تست و درمان های خانگی


منبع: مینویسم

8

1401/10/17

18:10


فرق بین پوست خشک و دهیدراته چیست؟ علائم، علل و نشانه های تشخیص پوست خشک از دهیدراته به همراه روش درمان خانگی پوست خشک و دهیدراته را اینجا بخوانید.

تفاوت پوست خشک و دهیدراته؛ روش تست و درمان های خانگی

پوست خشک و دهیدراته، عباراتی است که گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این وجود، پوست دهیدراته به پوستی گفته می شود که کمبود آب دارد در حالی که پوست خشک، پوست فاقد چربی است. در ادامه بیشتر در مورد تفاوت پوست خشک و دهیدراته توضیح می دهیم.

پوست خشک و دهیدراته ممکن است علائم مشابهی داشته باشند اما تفاوت های قابل توجهی میان ظاهر این دو پوست وجود دارد و نحوه درمان آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است. با این وجود، در حالی که پوست خشک فاقد رطوبت است، این موضوع می تواند نشانه ای از دهیدراته بودن پوست هم باشد.

در این مقاله از مینویسم، تفاوت های اصلی میان پوست خشک و دهیدراته، نحوه تست دهیدراته بودن پوست، علل، درمان ها، درمان های خانگی و روش پیشگیری از هر دو پوست را بیان خواهیم کرد. 

علل دهیدراته و خشک بودن پوست

علل دهیدراته بودن پوست در برابر خشک بودن آن بسته به فاکتورهای متعددی با هم تفاوت دارند، از جمله:

  • فاکتورهای رفتاری. فردی که به اندازه کافی آب نمی خورد.
  • فاکتورهای پزشکی. بیماری های خاصی باعث کمبود چربی یا آب در پوست می شوند.
  • فاکتورهای محیطی. محرک های خاصی در هوا بر رطوبت یا هیدراتاسیون پوست تاثیر می گذارند.

علت دهیدراته شدن پوست

پوست دهیدراته، شرایطی است که باعث می شود پوست به دلیل کمبود آب خشک شود. دهیدراتاسیون معمولاً به دلیل کمبود مایعات بدن برای انجام عملکردهای مختلف رخ می دهد. در واقع، دهیدراتاسیون زمانی رخ می دهد که میزان آب و مایعات خروجی از بدن بیشتر از ورودی باشد. با آب کمتر، بدن میزان آبرسانی به اندام های مختلف را اولویت بندی می کند و در نتیجه، آب کمتری به پوست می رسد. این موضوع منجر به دهیدراته شدن پوست می شود.

 علت کم آبی پوست چیست؟ خشکی پوست بیشتر ناشی از ژنتیک است، اما کم آبی و دهیدراته بودن پوست می تواند مرتبط با عوامل استرس زای محیطی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، گرما، کلر، مصرف الکل، استفاده از محصولاتی که PH مناسب پوست شما ندارند، لایه برداری بیش از حد و ننوشیدن آب کافی باشد.

علاوه بر نوشیدن آب کمتر، دهیدراتاسیون به دلایل دیگری نیز رخ می دهد، از جمله:

  • عرق کردن بیش از اندازه به دلیل ورزش یا بیماری های خاصی مانند هیپرهیدروزیس
  • از دست دادن آب بدن از طریق اسهال
  • تب
  • آفتاب سوختگی یا سکته قلبی
  • بیماری های خاصی از قبیل دیابت
  • داروهایی که منجر به عدم تعادل مایعات می شوند، از جمله آنتی هیستامین ها و ملین ها

علل خشک شدن پوست

پوست خشک، نوعی پوست است که به دلیل کمبود چربی ایجاد می شود. استراتوم کورنئوم، خارجی ترین لایه پوست نام دارد. این لایه، سدی ایجاد می کند و آب را در بدن نگه می دارد. علاوه بر این، از نفوذ ترکیبات مضر خارجی به درون پوست جلوگیری می کند. خشکی پوست به دلیل ناهنجاری در عملکرد لایه استراتوم کورنئوم ایجاد می شود. 

فاکتورهایی که باعث خشکی پوست می شوند، عبارتند از:

  • عدم تعادل هورمونی، به عنوان مثال، به دلیل یائسگی
  • محیط خشک
  • رطوبت کم
  • حمام زیاد
  • استفاده از مواد پاک کننده
  • مواد اولیه خاص در صابون ها و شوینده ها
  • سوءتغذیه و کاهش وزن
  • سن
  • بیماری های خاص مانند درماتیت
  • مشکلات دیگری از قبیل کم کاری غده تیروئید یا نارسایی کلیه

فرق بین پوست خشک و دهیدراته

خشکی پوست معمولا ارثی است و به دلیل عدم تولید چربی طبیعی توسط پوست است، در مقابل پوست کم آب و دهیدراته به دلیل کمبود آب در لایه بیرونی پوست اتفاق می افتد.

پوست دهیدراته ممکن است کدر به نظر برسد و خطوط و چین و چروک های ریز روی آن وجود داشته باشد. از سوی دیگر پوست خشک تمایل به پوسته پوسته شدن، قرمزی، حساسیت و تحریک دارد.

تست تشخیص پوست دهیدراته

تست دهیدراته بودن پوست می تواند به صورت حرفه ای در کلینیک انجام شود اما یک تست پینچ ساده وجود دارد که می توانید از آن برای مشخص کردن سطح هیدراتاسیون پوست خود در خانه استفاده کنید. تست پینچ از خاصیت ارتجاعی پوست برای بررسی هیدراتاسیون استفاده می کند. بخشی از پوست پشت دست یا گونه را بگیرید و به آرامی فشار دهید. اگر در عرض 3 ثانیه به حالت قبل بازگشت، سطح هیدراتاسیون پوست در حالت نرمال قرار دارد. در غیر اینصورت، پوست احتمالاً دهیدراته است. 

افرادی که پوست دهیدراته دارند، انجام تست حرفه ای قبل و بعد از درمان می تواند ابزاری برای نشان دادن اثربخشی آن باشد. پزشک می تواند در مورد این نوع ارزیابی پوست به شما کمک کند. 

یک نوع تست پزشکی، کورنئومتر است؛ یک ابزار کارآمد و غیرتهاجمی که سطح پوست را ارزیابی می کند. برخلاف تست پینچ که تنها هیدراته بودن یا نبودن پوست را نشان می دهد، کورنئومتر از یک مقیاس برای تعیین سطح هیدراتاسیون پوست استفاده می کند. 

مطالعه کنید: خواص سرم ویتامین سی برای پوست 

تفاوت علائم پوست دهیدراته و پوست خشک

در حالی که ممکن است بین علائم پوست خشک و دهیدراته همپوشانی وجود داشته باشد، این دو نوع پوست هم از نظر ظاهر و هم بافت با هم تفاوت دارند. برای شناخت تفاوت پوست خشک و دهیدراته به این علائم توجه کنید:

علائم پوست دهیدراتهعلائم پوست خشک
الاستیسیته کمدهیدراتاسیون
غشا مخاطی مثلاً روی بینیپوسته شدگی
خطوط باریکزبری
احساس خارشاحساس خارش
چشمان فرورفتهپوست شل
لب های شکاف خوردهلب های شکاف خورده
لب یا دهان خشکپوست پوست شدن

روش های درمان خانگی پوست دهیدراته و خشک

برای درمان پوست خشک و دهیدراته اول باید تفاوت پوست خشک و دهیدراته را بدانید بعد روش مناسب درمان را انتخاب کنید. درمان پوست خشک و دهیدراته بر اساس مواد اولیه محصول مراقبت از پوست با هم تفاوت دارد. اگر در مورد مناسب ترین محصول مراقبت از پوست مردد هستید، می توانید به یک متخصص پوست مراجعه کنید و در اینباره با او صحبت کنید. 

درمان پوست دهیدراته

درمان پوست دهیدراته

اگر فرد در طول روز به اندازه کافی آب نخورد، پوست دهیدراته خواهد داشت. در نتیجه، بهترین روش برای درمان پوست دهیدراته در خانه، نوشیدن بیشتر آب است. فرد همچنین می تواند آبرسانی پوست را از طریق الکترولیت ها نیز انجام دهد. 

علاوه بر این، مرطوب کننده های مبتنی بر آب نیز باعث تسکین پوست می شوند. این محصولات را می توانید به صورت آنلاین نیز خریداری کنید. 

همچنین بخوانید:

چند لیوان آب در روز باید بخوریم

راهکارهای هیدراته نگه داشتن پوست صورت

درمان پوست خشک 

درمان پوست خشک

برای درمان پوست خشک باید روتین روزانه مناسب پوست خشک را انجام دهید. اولین کاری که می توانید برای درمان پوست خشک انجام دهید لایه برداری است، زیرا لایه های پوست مرده ایجاد شده روی پوست می تواند به نرم شدن و رفع خشکی پوست کمک کند. لایه برداری به معنای از بین بردن چربی پوست نیست.

روش اصلی درمان خشکی پوست در خانه، استفاده از مرطوب کننده ها، نرم کننده ها و لوسیون هاست. محصولات مراقبت از پوست بسیار زیادی وجود دارند که می توانید از فروشگاه ها یا به صورت آنلاین تهیه کنید. برخی از مواد اولیه خام نیز به نرم شدن پوست کم می کنند. به عنوان مثال، روغن نارگیل که می توان روی قسمت های خشک پوست برای افزودن رطوبت زد. 

همچنین استفاده از شی باتر و گلیسیرین، ویتامین E و اسید لاکتیک برای درمان پوست خشک مفید هستند.

مطالعه بیشتر: خواص روغن نارگیل برای پوست

پیشگیری از دهیدراته و خشک شدن پوست

حالا که در مورد تفاوت پوست خشک و دهیدراته اطلاعات کافی کسب کردید بهتر است روش های پیشگیری از خشک و دهیدراته شدن پوست را نیز بدانید. اکثر روش های پیشگیری از پوست دهیدراته بر حفظ شرایط بدن تمرکز دارند در حالی که روش های پیشگیری از خشکی پوست بر فاکتورهای خارجی متمرکز هستند. 

روش پیشگیری از دهیدراته شدن پوست

آبرسانی پوست می توان از دهیدراته شدن آن جلوگیری کند. علاوه بر این، نوشیدن منظم آب، فرد می تواند احتمال دهیدراتاسیون پوست را ازطریق موارد زیر کاهش می دهد:

  • کاهش مصرف الکل و کافئین
  • خواب کافی
  • خوردن غذاهای حاوی آب زیاد

روش پیشگیری از خشک شدن پوست

پوست خشک ممکن است ترک بخورد و به راحتی عفونت بکند. بکار بردن کرم آنتی باکتریال بر روی پوست می تواند احتمال خشکی پوست را کاهش دهد. روش های پیشگیری از پوست خشک عبارتند از:

  • کاهش تعداد و مدت زمان حمام
  • حمام با آب ولرم به جای آب داغ
  • استفاده از صابون های طبیعی حاوی روغن 
  • استفاده از مرطوب کننده ها یا نرم کننده ها بعد از حمام

مطلب پیشنهادی: چگونه بفهمم چه نوع پوستی دارم

جمع بندی

نکات مفیدی در مورد تفاوت پوست خشک و دهیدراته بیان شد. مردم اغلب فکر می کنند که پوست خشک و دهیدراته یکی هستند. با این وجود، پوست دهیدراته مشکلی است که در اثر کمبود آب و مایعات در بدن رخ می دهد در حالی که پوست خشک، نوعی از پوست است که به دلایل مختلفی ایجاد می شود. 

به منظور پیشگیری و درمان پوست دهیدراته، فرد باید آب بخورد و از محصولات مراقبت از پوست مبتنی بر آب استفاده کند. در حالی که درمان پوست خشک خارجی است و فرد بیشتر به محصولات مراقبت از پوست حاوی روغن نیاز پیدا خواهد کرد. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو