بهترین دمنوش ضد سرفه

بر کسی پوشیده نیست که چای داغ می تواند روی گلو دردناک و خراشیده معجزه کند. اما آیا دم‌نوش‌های خاصی برای این کار مناسب هستند؟به طور کلی، نوشیدن هر نوع مایع گرم – از آب گرم ساده گرفته تا آب مرغ – می تواند به طور موقت این احساس خام و دردناک را تسکین دهد و همچنین مخاط را شل کند. اما برخی از انواع چای ممکن است به لطف ترکیباتی که با التهاب و میکروب ها مبارزه می کنند، بسیار قوی باشند. در ادامه این مقاله به معرفی بهترین دمنوش ضد سرفه گیاهی خانگی خواهیم پرداخت.


دمنوش ضد سرفه گیاهی خانگی

سرفه رفلکسی است که بدن شما از آن برای پاکسازی مجاری تنفسی استفاده می کند. اگرچه سرفه در هنگام بیماری شایع است، اما سرفه می تواند ناشی از عوامل دیگری مانند آلرژی، آسم و رفلاکس اسید نیز باشد.داشتن سرفه، به خصوص زمانی که در شرایط آب و هوایی احساس می کنید، می تواند کاملا آزاردهنده باشد. به‌علاوه، می‌تواند انرژی شما را از بین ببرد و حتی احساس ضعف بیشتری به شما بدهد.اما، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای تسکین مجاری تنفسی و آرام کردن سرفه خود انجام دهید. یکی از بهترین و ساده ترین درمان های خانگی برای کاهش سرفه، نوشیدن انواع خاصی از چای های داغ است.

چای عسل

عسل یک سرکوب کننده سرفه آزمایش شده و واقعی است و هم زدن آن در آب داغ می تواند تسکین بیشتری به شما بدهد. یافته ها نشان می دهد که دارای خواص ضد میکروبی است که با میکروب ها مبارزه می کند، در حالی که بافت چسبناک مواد شیرین به طور موقت گلوی شما را می پوشاند. تهیه چای عسل برای سرفه بسیار ساده است. فقط 1 تا 2 قاشق چایخوری عسل را در یک لیوان آب داغ هم بزنید. هر نوع عسلی کار را انجام می دهد، اما عسل خام که قدرت آنتی اکسیدانی بیشتری را ارائه می دهد، حتی اگر آن را داشته باشید بهتر است.

همچنین بخوانید: درمان سرفه خشک در خانه با سیب، زنجبیل، نشاسته و عسل

دمنوش ضد سرفه گیاهی

چای زنجبیلی

ریشه تند دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی، همراه با ترکیباتی است که می تواند به آرامش راه هوایی شما کمک کند. این ترکیب می تواند تحریک گلو را تسکین دهد و به شما در کاهش سرفه کمک کند. چای زنجبیل به راحتی درست می شود. 4 تا 6 تکه زنجبیل پوست کنده و خلال شده را در 2 فنجان آب به مدت 10 تا 20 دقیقه بجوشانید، سپس بنوشید.

چای نعنا

احساس خنکی و نعناع می‌تواند به طور موقت گلودرد را بی‌حس کند و اگر گرفتگی بینی دارید، ممکن است تنفس را آسان‌تر کند. اما این همه چیز نیست. تحقیقات نشان می دهد که نعناع دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است که می تواند به دفع میکروب ها کمک کند.

چای سبز

ثابت شده است که غرغره کردن جرعه چایی سبز، سرفه را کاهش می دهد، تا حدی به لطف ترکیبات ضد التهابی آن. ترکیبات ضد میکروبی آن ممکن است رشد برخی از باکتری ها و ویروس ها را نیز خنثی کند. چای سبز چای یوگی ترکیبی از آنتی اکسیدان فوق العاده چای سبز را با ریشه شیرین بیان، یکی دیگر از قاتل های بالقوه سرفه، ترکیب می کند.

همچنین بخوانید: خواص کدو حلوایی برای سرفه


دمنوش ضد سرفه خلط دار

سرفه خروج ناگهانی و معمولاً غیرارادی هوا از ریه ها با صدایی مشخص و به راحتی قابل تشخیص است. اگرچه به عنوان شایع ترین علامت اختلالات تنفسی شناخته می شود، اما عملکردهای دفاع از دستگاه تنفسی در برابر مواد مضر و حفظ باز بودن راه هوایی را با حذف ترشحات بیش از حد از مجاری هوا انجام می دهد. بیرون زدگی یا تولید خلط عمل سرفه کردن و بیرون ریختن مواد تولید شده در دستگاه تنفسی است.

چای ریشه شیرین بیان

در مورد ریشه شیرین بیان، بله، علم می گوید این ماده می تواند به کاهش التهاب و همچنین از بین بردن برخی از باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها کمک کند. حتی یک مطالعه نشان داد که شیرین بیان باعث کاهش بروز سرفه در انسان ها تا 78 درصد می شود.

چای آویشن

یافته ها نشان می دهد که فعالیت ضد میکروبی آویشن می تواند به مبارزه با میکروب ها و التهاب هایی که باعث سرفه شما می شوند کمک کند. و هنگامی که عصاره آویشن با پیچک ترکیب شد، نشان داد که بیشتر از یک دارونما در افراد مبتلا به برونشیت، سرفه را کاهش می دهد. با ریختن 1 1/2 فنجان آب جوش روی سه شاخه آویشن تازه، یک چای آویشن درست کنید. 5 دقیقه دم کنید، صاف کنید و بنوشید.

چای لیمو

اسیدیته آب لیمو می تواند به تجزیه مخاط کمک کند، به علاوه، ویتامین C را تامین می کند که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با عفونت تقویت کند.از آنجایی که نوشیدن آن به تنهایی می تواند به نوعی ترش باشد ، آن را با آب داغ ترکیب کنید تا یک چای درست کنید. برای حفظ ویتامین C بیشتر، که در اثر حرارت تجزیه می شود، قبل از اضافه کردن آب لیمو، چای خود را کمی خنک کنید.نوشیدنی: یک قاشق چایخوری آب لیموی تازه را در یک فنجان آب داغ بریزید. یک قاشق چای خوری عسل فقط باعث کاهش ترشی  این چای می شود.

همچنین بخوانید: خواص کاکوتی برای سرماخوردگی

دمنوش ضد سرفه خلط دار


دمنوش ضد سرفه برای کودکان

سرفه ناشی از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (URI) یا سرفه بدون عفونت قبلی یکی از شایع ترین شکایاتی است که پزشکان خانواده و متخصصان اطفال با آن مواجه می شوند.سرفه بیش از سایر علائم، مخل است و از خوابیدن کودک بیمار و خانواده جلوگیری می کند.والدین سعی می‌کنند محصولاتی بیابند که سرفه را تا زمانی که بیماری برطرف شود تسکین دهد.

چای برگ تمشک قرمز

برگ تمشک قرمز که مدت‌ها به عنوان یک درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود، حاوی ترکیباتی است که می‌تواند با درد و التهاب از جمله در دهان و گلو مبارزه کند.بنابراین می توان گفت این دمنوش برای سرفه کودکان نیز مناسب است.

چای بابونه

مانند برگ تمشک قرمز، گزینه خوبی برای مبارزه با درد و التهاب گلو است، به خصوص اگر با آن غرغره کنید. و از آنجایی که باعث ایجاد احساس آرامش می شود، ممکن است به کودک شما کمک کند تا بیشتر استراحتی را که برای کمک به بهبود بدن خود نیاز دارد، دریافت کند.


دمنوش ضد سرفه در بارداری

شرایط شایع مرتبط با بارداری شامل سرفه، سرماخوردگی، آلرژی، اختلالات گوارشی و درد است. محصولات ضد سرفه، سرماخوردگی و آلرژی که بیشتر در دوران بارداری مورد استفاده قرار می گیرند، آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها، ضد سرفه ها و خلط آورها هستند. به روز رسانی های فعلی برنامه ایمن سازی شامل تجویز واکسن کزاز، دیفتری و سیاه سرفه بدون سلول (Tdap) در هر بارداری است.ریشه شیرین بیان از دیرباز در طب سنتی برای انواع بیماری ها از جمله سرفه، عفونت و مشکلات گوارشی استفاده می شده است.مطالعات منبع معتبر نشان داده اند که شیرین بیان ممکن است در توقف رشد چندین گونه باکتری، قارچ و حتی برخی از ویروس ها موثر باشد. همچنین به نظر می رسد که دارای منبع قابل اعتماد هم خواص ضد التهابی و هم آنتی اکسیدانی باشد.مطالعات همچنین نشان داده اند که ترکیبات شیرین بیان می تواند به عنوان خلط آور عمل کند که ممکن است به شل شدن مخاط کمک کند.زنان باردار از مصرف ریشه شیرین بیان اجتناب کنند. همچنین، به خاطر داشته باشید که مصرف مقادیر زیاد ریشه شیرین بیان به طور بالقوه می تواند باعث فشار خون بالا یا افت سطح پتاسیم شود.غر غره کردن آب نمک و مصرف آب لیمو و عسل گرم می تواند سبب کاهش سرفه در بارداری شود.

همچنین بخوانید: خواص شلغم پخته برای سرماخوردگی

دمنوش ضد سرفه برای کودکان


دمنوش مناسب سرفه خشک

سرفه خشک را سرفه غیرمولد نیز می نامند. بر خلاف سرفه های مولد، مرطوب، سرفه های خشک قادر به حذف مخاط، خلط یا محرک ها از ریه ها یا مجرای بینی شما نیستند.سرفه های خشک ممکن است تا هفته ها پس از سرماخوردگی یا آنفولانزا باقی بماند. آنها همچنین ممکن است توسط تعدادی از شرایط ایجاد شوند.آنها همچنین ممکن است یک عارضه جانبی طولانی مدت از قرار گرفتن در معرض سموم محیطی مانند دود سیگار باشند.سرفه های خشک می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و ممکن است در کودکان و بزرگسالان رخ دهد. تعدادی از درمان های بالینی وجود دارد که می توانید برای کاهش آنها استفاده کنید، اما درمان های خانگی نیز وجود دارد که می تواند در بسیاری از موارد به همان اندازه موثر باشد.

زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است، ترکیبی که ممکن است خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی داشته باشد. همچنین ممکن است برای چندین بیماری از جمله سرفه خشک مفید باشد.زمانی که کورکومین همراه با فلفل سیاه مصرف شود بهتر جذب جریان خون می شود. می توانید 1 قاشق چای خوری زردچوبه و 1/8 قاشق چای خوری فلفل سیاه را به یک نوشیدنی مانند آب پرتقال سرد اضافه کنید تا بنوشید. شما همچنین می توانید آن را به یک چای گرم تبدیل کنید.

عسل

برای بزرگسالان و کودکان یک سال به بالا، عسل را می توان برای درمان سرفه خشک در روز و شب استفاده کرد.عسل دارای خواص ضد باکتریایی است و همچنین می تواند به پوشاندن گلو کمک کند و سوزش را کاهش دهد.می‌توانید روزانه چند بار عسل را با قاشق چایخوری مصرف کنید یا آن را به چای یا آب گرم اضافه کنید.

همچنین بخوانید: خواص گزنه برای سرماخوردگی

دمنوش مناسب سرفه خشک

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. همچنین منبع معتبری برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین درد و ناراحتی نشان داده شده است.زنجبیل را می توان در بسیاری از چای ها به عنوان یک ماده تشکیل دهنده یافت. شما همچنین می توانید چای زنجبیل را از ریشه زنجبیل با خیساندن ریشه پوست کنده یا بریده شده در آب گرم تهیه کنید. افزودن عسل ممکن است آن را برای سرفه خشک مفیدتر کند.همچنین می توانید زنجبیل را به شکل کپسول مصرف کنید یا ریشه زنجبیل را بجوید تا سرفه خشک را کاهش دهید.


دمنوش ضد سرفه و گلودرد

خواه صرفاً نشانه صحبت زیاد باشد یا نشانه یک بیماری جدی تر، چای داغ می تواند درد گلو درد را تسکین دهد. هر نوشیدنی داغ این کار را انجام می دهد، اگرچه دمنوش های گیاهی مناسب می توانند به عنوان سرکوب کننده های خفیف سرفه یا مسکن عمل کنند و آنها را به یک درمان دلپذیر و موثر تبدیل کنند.تعدادی از گیاهان وجود دارد که معمولاً در دمنوش گلودرد از منابع مختلف و با خواص مختلف استفاده می شود.هیدراته ماندن برای کسانی که سرفه یا سرماخوردگی دارند حیاتی است. منبع معتبر تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن مایعات در دمای اتاق می تواند سرفه، آبریزش بینی و عطسه را کاهش دهد.

نوشیدنی های گرم که ممکن است آرامش بخش باشند عبارتند از:

  • دمنوش عسل و آبلیمو
  • منوش زردچوبه
  • چای سیاه بدون کافئین
  • آب گرم
  • آب میوه های گرم