مشکل روشن نشدن غذاساز و نحوه تعمیر آن

مشکل روشن نشدن غذاساز و نحوه تعمیر آن


منبع: آرگا

7

1401/10/17

18:37


دلایل روشن نشدن غذاساز و روش های رفع مشکلات ان را برایتان بررسی می کنیم و اطلاعات کاملی در این زمینه به شما می دهیم تا بتوانید با این مورد بیشتر آشنا شوید.

غذاساز یکی از دستگاه های برقی می باشد و کاربرد بسیار زیادی در آشپز خانه دارد. در واقع این دستگاه می تواند کار هر آشپزی را راحت تر کرده و به او در تهیه غذا کمک نماید. یکی از مشکلاتی که این دستگاه دچار آن می شود روشن نشدن غذاساز می باشد. در ادامه دلایل این مشکل را برای شما بررسی می کنیم و اطلاعاتی بسیار خوب در این زمینه برای رفع مشکل به شما می دهیم.

خراب بودن سیم های اتصال علت روشن نشدن دستگاه های برقی

علت های روشن نشدن غذاساز و روش های رفع آن

غذاساز از قطعه های بسیار متفاوتی ساخته شده است از این رو هر کدام از این قطعات دارای کارکرد های متفاوتی می باشند. باید بدانید که این وسیله از موتور های ۱۰۰ واتی، تیغه های استیل، پره های هم زن و خمیر زن، پایه گوشتکوب و رنده های غذا ساز و همچنین از یک مخزن بزرگ شیشه ای تهیه شده است. در ادامه علت های کار نکردن غذا ساز را به همراه روش های رفع مشکلات آن بری شما بررسی می کنیم و اطلاعاتی بسیار خوب در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مشکل در پریز

یکی از شایع ترین عللی که منجر به از کار افتادن غذاساز در خانه می شود مشکل در پریز و یا معیوب بودن آن می باشد. اگر پریز برق مشکل داشته باشد و شما ان را متوجه نشده باشید امکان دارد هزینه های زیادی بابت تعمیر آن بدهید.

رفع این مشکل

برای این که بدانید مشکل از پریز برق می باشد یا خیر بهتر است وسیله را از پریز برقی که همیشه استفاده می کنید جدا کرده و به یک پریز برق دیگر متصل نمایید. اگر مشکل غذا ساز شما از پریز برق باشد زمانی که او را در بخش دیگری از خانه به برق متصل می کنید کار می کند و متوجه خواهید شد که این موضوع هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

غذا ساز و روشن نشدن آن

خراب شدن سیم های برق

یکی دیگر از مشکلاتی که هر دستگاه برقی به ان مبتلا می شود خراب شدن سیم برق می باشد و امکان دارد در میان سیم بخش از آن قطع شده و یا اتصالی داشته باشد. اگر پریز برق درست بود بهتر است این مورد را نیز چک نمایید. سیم های برقی که در این وسایل استفاده می شود بسیار ضعیف می باشد و امکان بروز ایرادات شدید در آن وجود دارد.

عادت های بسیار کوچک شما می تواند تاثیرات بسیار منفی بر روی این سیم ها بگذارد و همین که آن ها را دور یک دیگر جمع می کنید و یا در زاویه های عجیب و غریب از آن ها نگه داری می کنید امکان خراب شدن را برایتان فراهم می نمید.

رفع این مشکل

خراب شدن سیم برق یکی از ساده ترین مشکل هایی می باشد که برای دستگاه های برقی ایجاد می شود از این رو اگر این مشکل برای دستگاه شما ایجاد شود یا به صورت کلی کار نمی کند و یا یک اتصال کوتاه برقرار می نماید.

برای این که بتوانید این مشکل را از بین ببرید می توانید از یک فرد متخصص در این زمینه کمک گرفته و سیم غذاساز را به صورت کلی تعویض نمایید و بهتر است این کار را در خانه انجام ندهید.

علت روشن نشدن وسایل برقی

خراب شدن سوئیچ فعال سازی

یکی دیگر از ایراداتی که می تواند مانع از روشن شدن دستگاه غذاساز شما شود خراب شدن سوئیچ فعال سازی دستگاه می باشد. زمانی که دو مورد قبلی را بررسی کردید و متوجه شدید که مشکل از آن ها نمی باشد باید ان مورد را نیز مورد بررسی قرار دهید.

این قطعه در بسیاری از شرایط تحت استفاده زیاد مورد سایش قرار می گیرد و ممکن است اصلا روشن نشود و یا از کار بیفتد و موجب روشن نشدن غذاساز می شود.

رفع مشکل

اگر به این مورد مشکوک می باشید رفع آن بسیار ساده است و برای این کار نیاز است تا یک پیچ گوشتی برداشته و مراحل زیر را دنبال نمایید.

  • غذاساز خود را از پریز برق کشیده و دستگاه را برعکس قرار دهید تا بتوانید پیچ های آن را باز نمایید.
  • زمانی که به درون غذاساز رسیدید سوئیچ دستگاه را پشت اهرم خارجی قرار دهید.
  • از مولتی متر برای تست تداوم آن استفاده نمایید.
  • در بسیاری از شرایط نیاز است تا سوئیچ را به صورت کامل تعویض نایید و این کار نیز هزینه بسیار زیادی را با خود به همراه ندارد.

دلایل منطقی روشن نشدن غذاساز

سوختن فیوز ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید فیوزها همانند فرشته های نگهبان دستگاه عمل می کنند و سوختن آن ها امری بسیار طبیعی می باشد. سوختن فیوزها می تواند به دلیل نوسانات برق باشد و همین فیوزها از دستگاه ها مراقبت می کنند و مانع از سوختن آن ها و خرابی های بیشتر می شوند.

فیوز ها کارکرد بسیار ساده ای دارند و به این صورت می باشد که اگر جریان برق بیش از حد باشد تمام مواد داخلی آن ها ذوب می شود و رسانایی الکتریکی آن ها به صورت کامل از بین خواهد رفت. در صورتی که در حال استفاده از دستگاه بودید و ناگهان خاموش شد و دیگر کار نکرد به احتمال زیاد دچار این مشکل شده است.

رفع مشکل

برای این که این مشکل را از بین ببرید کافی است فیوز جدید را با قبلی جایگزین نمایید. این کار کمی تخصصی می باشد از این رو بهتر است این کار را در خانه انجام نداده و آن را به یک فرد متخصص بسپارید.

روشن نشدن غذاساز

گرم شدن بیش از حد موتور

در برخی از شرایط امکان دارد که شما بیش از حد از غذاساز استفاده کرده باشید و همین مورد می تواند منجر به داغ شدن موتور و خاموش شدن غذاساز شود.

البته بسیاری از شرکت های تولیدی این دستگاه اقداماتی برای پیشگیری از این مشکل طراحی کرده اند ولی با این حال باز هم امکان دارد که این مشکل برای هر فردی ایجاد گردد. این مشکل بیشتر در زمان هایی استفاده می شود که شما از این دستگاه برای خرد کردن و آماده کردن تکه ای بزرگ و یا جامد استفاده کرده باشید.

رفع مشکل

نگران این مورد نباشید و سعی کنید هر چند دقیقه یک بار دستگاه خود را خاموش کرده و به او اجازه سرد شدن بدهید. بهترین توصیه این است که شما غذاها را در چند دوره کوتاه مدت درون این وسیله بریزید و از آن استفاده کنید زیرا این کار ساده ترین راهی می باشد که می تواند منجر به افزایش طول عمر دستگاه شما شود.

داغ شدن موتور دستگاه برقی و روشن نشدن آن

سوختن موتور

سوختن موتور دستگاه یکی از مشکلاتی می باشد که ممکن است برای هر دستگاهی ایجاد شود و این کار بی دلیل رخ نمی دهد و باید بدانید که استفاده بیش از حد از دستگاه بدون این که به آن استراحت بدهید یکی از اصلی ترین مولفه های ایجاد این مشکل می باشد.

با سوختن موتور دستگاه دیگر دستگاه شما کار نخواهد کرد و باید به فکر موتور جدید برای آن باشید که هزینه بسیار زیادی دارد و توصیه ما به شما این است که غذاساز جدیدی را تهیه کنید. البته اگر تحت پوشش گارانتی قرار دارید این هزینه ها برای شما کم تر خواهید شد و می توانید از آن برای تعویض موتور دستگاه خود استفاده نمایید.

عدم قرار گیری درست وسایل

یکی دیگر از مشکلاتی که مانع از روشن شدن دستگاه غذاساز می شود عدم قرارگیری درست وسایل در جای خود می باشد. برای این که از نبود این مشکل مطمئن شوید نیاز است تا دوباره وسایل را در جای خود بچینید و این کار را با دقت بالا انجام دهید. اگر با این کار باز هم غذاساز روشن نشد امکان دارد مشکل از جای دیگر باشد و آن را برای بررسی های دقیق تر نیاز است تا به یک فرد متخصص در این زمینه مراجعه نمایید.

اختلال در زغال

زغال غذا ساز اگر کند شود و یا چیزی مانع از حرکت ان شود امکان دارد دستگاه شما روشن نشود و این مشکل برای هر دستگاهی ممکن است رخ دهد. بهتر است قبل از این که دستگاه خود را به پیش متخصص ببرید این مورد را نیز بررسی نمایید.

روشن نشدن غذاساز

عدم چرخش تیغه

در برخی از موارد علت روشن نشدن غذاساز ممکن است نچرخیدن تیغه باشد. این مشکل در دستگاه های غذاساز بسیار متفاوت می باشد و بستگی به نوع دستگاه دارد.

در صورتی که غذا ساز شما مدل تسمه دار باشد ممکن است خراب بودن تسمه و یا بیرون آمدن آتن منجر به روشن نشدن غذاساز شود و اگر مدل بدون تسمه باشد عامل های دیگری مانند سایش چرخ دنده ها منجر به حرکت نکردن تیغه ها خواهد شد.

نکته های مهم در نگهداری از این دستگاه

دستگاه غذاساز یکی از بهترین دستگاه هایی می باشد که  می تواند در آشپز خانه به افراد کمک نماید و کار آن ها را راحت تر سازد. این دستگاه را باید در شرایطی خاص نگهداری نمایید و نکاتی را رعایت کنید و در ادامه این نکات را برای شما بررسی می کنیم.

  • قبل از این که دستگاه را روشن نمایید از قرار گرفتن وسایل در جای خود اطمینان پیدا کنید.
  • سعی کنید مواد غذایی بیش از حد داخل دستگاه نریزید و اگر می خواهید مواد زیادی را در غذا ساز بریزید این کار را در چند مرحله متفاوت انجام دهید.
  • اگر مواد غذایی بیش از حد درون غذاساز باشد امکان خراب شدن دستگاه وجود دارد.
  • نباید بگذارید که آب و یا سایر مایعات به درون دستگاه خصوصا در موتور دستگاه ورود پیدا نماید.
  • اگر می خواهید حلیم را درون غذا ساز بریزید و یک دست کنید بهتر است این کار را انجام ندهید زیرا امکان خرابی دستگاه وجود دارد.
  • بعد از هر بار استفاده از دستگاه قطعات قابل شستشو آن را بشویید.
  • بعد از این که قطعات دستگاه را می شویید تا زمانی که کاملا خشک نشده اند از آن ها استفاده مجدد نکنید.
  • سعی کنید مواد سفتی که می تواند منجر به آسیب دیدن تیغه دستگاه شود را درون غذاساز نریزید.
  • اگر بتوانید از محافظ برق استفاده کنید می توانید طول عمر دستگاه خود را تا چندین برابر افزایش دهید.

نکات مهم نگهداری از غذاساز

استفاده از غذاساز در آشپزخانه امروزه به یکی از کارهای عادی تبدیل شده است از این رو بهتر است راه های استفاده از این دستگاه را بلد باشید و همچنین عیب هایی که می تواند منجر به کار نکردن دستگاه شود را بشناسید.

در پایان نیز می توانید اطلاعات دیگری در مورد روشن نشدن آبگرمکن و روشن نشدن قهوه ساز را مشاهده کرده و اطلاعات خود را در این زمینه ها نیز بالا ببرید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو