برخی از کاشی کاری های گنبد و گلدسته های مسجد جامع خرمشهر آسیب دیده اند

منبع: همگردی

6

1401/10/22

15:01


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر گشته، برخی از کاشی کاری های گنبد و گلدسته های مسجد جامع خرمشهر آسیب دیده اند.

سجاد پاک گهر، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر با اشاره به اینکه مسجد جامع زیر نظر اوقاف است تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی از کاشی کاری های گلدسته این مسجد شکسته و ریزش پیدا کرده و لازم است تامین اعتبار و عملیات مرمت و استحکام بخشی این مسجد در اسرع وقت توسط اداره اوقاف و زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: این مسجد در میان هزاران مسجد دیگر در کشورمان نقش اثربخشی در طول دوران دفاع مقدس داشته بطوریکه اگر این مسجد نبود، در همان روزهای نخست خرمشهر به اشغال دشمن در می آمد.

مسجد جامع خرمشهر از قدیم یکی از مراکز اصلی شهر خرمشهر بوده بطوریکه این مرکزیت را پس از پایان جنگ ایران و عراق و تخریب کامل شهر خرمشهر و بازسازی دوباره آن نیز حفظ کرده است.

این مسجد یکی از تنها ساختمانهایی بود که در این شهر و پس از بازپس گیری خرمشهر به صورت نیمه سالم باقی مانده بود و همچنین به دلیل اینکه مسجد در زمان مقاومت و قبل از اشغال مرکز فرماندهی و تدارکات و گردهمایی مدافعان شهر بود، لقب نماد مقاومت را به خود گرفت.

مسجد جامع را میتوان تنها بنایی دانست که بدون شاخص های تاریخی و معماری در کنار سایر مکانهای معماری تاریخی در ایران همواره می درخشد و مورد توجه قرار گرفته است. این مسجد دارای نمای آجری و حدود هزار مترمربع کاشی آیات خشتی و 770 مترمربع کاشی کاری معرق و دارای 2 گلدسته با ارتفاع 28 متر از کف زمین و 2 گنبد بزرگ و کوچک است که گنبد بزرگ و گلدسته ها با کاشی معرق تزیین شده اند.

طرح توسعه و استحکام بخشی مسجد جامع خرمشهر در سال 1394 آغاز شد و اکنون نیز این مسجد به عنوان قطب فرهنگی خرمشهر شناخته می شود.

مسجد جامع خرمشهر در سال 1390 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

برخی از کاشی کاری های گنبد و گلدسته های مسجد جامع خرمشهر آسیب دیده اند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو