اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای ایجاد شبکه زخم/ آمار نگران کننده مرگ بر اثر زخم های مزمن

4

1401/10/22

15:54


در افتتاحیه نهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران آمادگی وزارت بهداشت برای ایجاد شبکه زخم اعلام شد و دبیر ستاد سلول های بنیادی ریاست جمهوری بر جوانسازی و شبکه سازی حوزه پوست تاکید کرد.

اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای ایجاد شبکه زخم/  آمار نگران کننده مرگ بر اثر زخم های مزمن

به گزارش بهداشت نیوز، افتتاحیه نهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت به همت جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران با حضور مسئولین، اساتید و متخصصان برحسته کشور، در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و این کنگره تا روز جمعه ادامه دارد. 

*اعلام آمادگی وزارت بهداشت در خصوص ایجاد شبکه در خصوص زخم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه نهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت، ضمن تقدیر و تشکر از جهاددانشگاهی برای برگزاری این کنگره، زخم را یکی از چالش های جدی و مهم در عرصه سلامت دانست که به شدت کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و شیوع بسیار بالایی دارد.

دکتر یونس پناهی با بیان اینکه زخم های ناشی از دیابت و زخم های ناشی از جراحی هزینه بسیار بالایی برای بهداشت دارد گفت: در ارزیابی ها سرعت میانگین تولید زخم های مزمن در حال افزایش است و در مقالات سالانه حدود ۹درصد گزارش شده است.

وی با بیان اینکه پانسمان های لازم برای جلوگیری از عفونت زخم در ایران آنطور که باید رشد نکرده است گفت: در این زمینه علوم جدید بسیار می تواند کمک کننده باشد.

وی با اشاره به مرگ و میر بالای زخم های مزمن گفت: مرگ و میر پنج ساله زخم های مزمن حدود ۳۰ درصد است و این رقم برای سرطان ۳۱ درصد است و این موضوع نشان دهنده میزان مرگ و میر بالای زخم است.

دکتر پناهی با بیان اینکه بیماری های غیرواگیر در کشور ما در حال افزایش است گفت: سن ایرانیان در طی چند سال آینده افزایش پیدا می کند و جمعیت به سمت پیری خواهد رفت. هم افزایش بیماری های متابولیک و هم افزایش سن از عوامل افزایش زخم مزمن به شمار می رود. بنابراین احتمالا در کشور ما که چاقی نیز آمار بسیار بالایی دارد، میزان ابتلا به زخم مزمن نسبت به آمار ۹ درصدی جهان افزایش خواهد داشت.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر آموزش پزشک، پرستار و بیمار در خصوص زخم گفت: در کشور بالای ۹۰۰ مرکز تحقیقات وجود دارد که از بین آنها ۶ مرکز تحقیقات داریم که می‌تواند در حوزه آموزش و پژوهش مربوط به زخم کمک‌کننده باشند. حدود ۱۰۰ مرکز تحقیقات در کشور داریم که می‌توانند در حوزه علوم پایه زخم فعالیت کنند. ۴۸ مرکز تحقیقات در کشور داریم که در حوزه بیماری‌های عفونی تحقیق می‌کنند و ۵۳ مرکز تحقیقات در حوزه دارو مرتبط با زخم داریم. بنابراین به نظر می‌رسد متولیان بهداشت و درمان، موضوع زخم را به عنوان یک موضوع مهم در نظر گرفته‌اند.

وی افزود: مفهوم این آمار این است که متولیان بهداشت و درمان موضوع درمان موضوع زخم را جدی تلقی کرده اند و برای همین موضوع مراکز تحقیقاتی راه اندازی کرده اند. پناهی با تاکید بر اینکه پیشگیری از ابتلا به زخم باید در دستور کار قرار بگیرد ادامه داد: در صورت پیشگیری می توانیم در هزینه های آن در حوزه سلامت جلوگیری کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت شبکه سازی در حوزه زخم گفت: در همینجا در خصوص تحقیقات زخم اعلام آمادگی می کنم که شبکه در حوزه زخم ایجاد شود.

*جوانسازی و شبکه سازی برای حوزه پوست

در ادامه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اهمیت شبکه سازی در حوزه زخم پرداخت.

دکتر امیرعلی حمیدیه با طرح این سوال که برای پیشگیری از زخم چه باید کرد؟ گفت: ما به یک پویش ۳۶۵ روزه نیاز داریم لذا از مسئولان برگزاری این کنگره می خواهیم بین پزشکان، محققان، شرکت ها، دانشجویان، بیمه ها و مدیریت درمانی در سطح کل کشور شبکه سازی کند.

وی ادامه داد: با آمار بالای ابتلا به زخم بازار خوب و بزرگی و محصولات غیر ایرانی در این بازار وجود دارد که اگر بخواهیم کل این محصولات را ایران‌ساخت کنیم، نیاز به شبکه‌سازی داریم.

دکتر حمیدیه تاکید کرد: همانطور که صحبت از جوانسازی پوست می شود باید تیم های فعال در حوزه زخم نیز جوانسازی شوند. متاسفانه تعداد محققان جوانی که به حوزه زخم اضافه می شوند بسیار کم است که با شبکه سازی می توان این موضوع را حل کرد.

دبیر ستاد سلول های بنیادی ریاست جمهوری با بیان اینکه حفاظت از پوست چیزی نیست که در ۵۰ سالگی آموزش داده شود گفت: اگر می خواهیم محققانی داشته باشیم که در سطح بین الملل و در حوزه زخم حرفی برای گفتن داشته باشند باید سراغ جوانسازی تیم ها برویم و آموزش را دست کم از دوران متوسطه دوم آغاز کنیم.

*بیمه ها به پروسه درمان زخم توجه نشان دهند

رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در مراسم افتتاحیه نهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت، این کنگره را فرصتی برای تبادل نظر و بهره مندی از آخرین دستاوردهای علمی در زمینه زخم و ترمیم بافت دانست و گفت: بیماریهای غیرواگیر، اگرچه برخلاف بیماری های واگیردار مانند اپیدمی کرونا، سر و صدای زیادی در جامعه ندارند اما علت ۷۰ درصد از مرگ و میرها هستند.

دکتر مسعود حبیبی افزود: برای نمونه بیماری هایی مثل بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، چاقی، بی‌تحرکی، سرطان‌ها، سوختگی و سوانح و تصادفات … اتفاقاً درمان و مراقبت طولانی مدتی نیاز دارند. یکی از عوارض مشترک این بیماریها، زخم های مزمن است؛ زخم های مزمن، شیوع قابل توجهی در جامعه دارد، هشت دهم درصد از جمعیت در طول زندگی خود، مبتلا به زخم های مزمن میشوندکه یک مشکل بزرگ در نظام سلامت است.

رئیس کنگره زخم و ترمیم بافت ادامه داد: طبق مقاله ای که در سال ۲۰۲۰ منتشرشده، زخم‌های مزمن (که شایع‌ترین آنها زخم پای دیابتی، زخم فشاری، زخم وریدی ساق پا و زخم‌های جراحی غیر قابل التیام است) یک مشکل عمده مراقبت‌های بهداشتی در آمریکا نیز به شمار می روند.

دکتر حبیبی در ادامه گفت: زخم‌های مزمن معمولاً در افراد مسن‌تر با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری های عروقی و چاقی رخ می‌دهد افزود: به خطر افتادن وضعیت ایمنی و تغذیه، و استرس مزمن مکانیکی، در عدم بهبود مناسب زخم، موثر است.

وی با بیان اینکه زخم های مزمن، با مرگ و میر بالا و نگران کننده ای همراه هستند گفت: میزان مرگ و میر ۵ ساله زخم پای دیابتی ایسکمیک ۵۵ درصد نوروپاتیک ۴۵ درصد و نورو ایسکمیک ۱۸ درصد بیشتر از موارد مرتبط با سرطان سینه و سرطان پروستات است. در حالی که مرگ و میر پنج ساله سرطان پستان و سرطان پروستات به ترتیب ۱۸ و هشت درصد است.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه های مراقبت های بهداشتی در خصوص زخم های مزمن افزود: در ایالات متحده، برآورد کل هزینه‌ها برای زخم‌های مزمن درمان نشده، از ۲۸.۱ تا ۹۶.۸ میلیارد دلار متغیر بود.

وی با اشاره به آمار ابتلای ۵.۵ تا شش میلیون نفری به دیابت در کشور گفت: ۱۵ درصد از مبتلایان به این بیماری، احتمال دارد، دچار پای دیابتی شوند و از بین کسانی که دچار پای دیابتی میشوند، ۱۵ درصد، ممکن است در نهایت به قطع اندام منجر شود.

رئیس کنگره زخم و ترمیم بافت آگاهی بخشی به جامعه و آموزش برای پیشگیری را راهکارهای بسیار مهم دانست و گفت: آموزش هم در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و هم در پیشگیری از ابتلا به عوارض آنها از جمله، مدیریت زخم های مزمن بسیار اهمیت دارد. از این‌رو گروه پژوهشی پزشکی مبتنی بر سبک زندگی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، یکی از محورهای اصلی فعالیت خود را، آموزش و آگاهی بخشی در پیشگیری از بیماری ها قرار داده است. در این مسیر همراهی ارزشمند شما محققان، کارشناسان حوزه سلامت و اصحاب رسانه بسیار با اهمیت و تاثیر گذار خواهد بود.

وی با اعلام خبر برگزاری اولین کنگره سبک زندگی سالم توسط جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در اسفند ماه ادامه داد: توجه به مولفه های اجتماعی سلامت اهمیت بسیار زیادی دارد. افرادی که مبتلا به زخم های مزمن میشوند، عمدتا از نظر اقتصادی ، در سطح پایین جامعه قرار دارند. این بیماران، مدت‌ها با هزینه‌های بالای کنترل و درمان بیماری زمینه ای خود، درگیر بوده اند و وقتی دچار عوارض این بیماری ها می شوند، هزینه مضاعفی به آنها تحمیل می‌شود؛ به این ترتیب در درمان این عزیزان باید توجه بیشتری، به ویژه از نظر حمایت های بیمه ای و اجتماعی داشته باشیم.

دکتر حبیبی در ادامه به فعالیت کلینیک زخم جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: تاکنون در مرکز درمان زخم های مزمن و ترمیم بافت جهاددانشگاهی، بیش از سه هزار بیمار پذیرش شده اند؛ در تحقیقی که در سال گذشته و در یک بازه زمانی مشخص انجام شد، ۷۱.۲ درصد از مراجعینی که در این مرکز، تحت فرایند کافی درمان ‌قرار گرفتند، بهبود یافتند اما متاسفانه ۳۷ درصد از کل مراجعین، در جلسات اولیه، از ادامه درمان منصرف شدند. این افراد بعد از پیگیری های صورت گرفته، علت عدم مراجعه مستمر را، مسائل اقتصادی و مشکلات مالی ذکر کردند و این در حالی است که مرکز کلینیک جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران تعرفه غیرخصوصی دارد.

وی افزود: اینجاست که نقش بیمه ها در حمایت از مدیریت درمان این بیماریها و عوارض مزمن، بسیار بسیار برجسته میشود. با مذاکرات و پیگیری های انجام شده، تعدادی از شرکت‌ها و سازمان های بیمه گر همراهی کردند و قسمتهایی از خدمات درمان زخم های مزمن، تحت پوشش قرار گرفته است و جا دارد بیمه ها به ویژه بیمه های پایه این خدمات را تحت پوشش خود قرار دهند. همچنین لازم است که انسانهای خیر و نیکوکار و بنیاد ها و موسسات نیکوکاری در سراسر کشور، در هر جایی که می‌توانند به این بیماران کمک کرده و از فرایند درمان حمایت کنند و ما به عنوان پژوهشکده زخم و ترمیم بافت مفتخر خواهیم بود تا واسطه ای بین خیرین و این بیماران باشیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم درک بیمه ها و نظام سلامت از فرآیند زخم گفت: طبق تحقیقات ارائه شده، هزینه درمان یک زخم ساده دیابتی دو دلار است. اگر این زخم پیشرفت کند و به استئومیلیت تبدیل شود، چهار هزار دلار و درصورت قطع عضو، ۱۵ تا ۱۶ هزار دلار، افزایش هزینه دارد. هر چقدر زودتر فرآیند درمان آغاز شده و از پیشرفت بیماری جلوگیری شود، یقینا کیفیت زندگی بیمار، بهتر شده و برای بیمه ها و نظام سلامت هم، اقتصادی و کم هزینه تر خواهد بود.

دکتر حبیبی ادامه داد: در پژوهشکده فناوری های زخم و ترمیم بافت، تحقیقات پایه، بالینی و فنآورانه متعددی انجام شده است، و نتایج این تحقیقات بصورت مقاله در نشریه علمی پژوهشکده و سایر نشریات علمی منتشر می شود. همچنین، بر مبنای دانش روز و این تحقیقات کاربردی و تجارب بالینی، دوره آموزشی مدیریت زخم تدوین شده که این بسته آموزشی در خدمت پزشکان و پرستاران قرار گرفته است و تا به امروز ، ۱۵۰۰ نفر در این دوره های آموزشی شرکت کرده اند و یک شبکه کارامد برای درمان زخم های مزمن در سراسر کشور فراهم آمده است. همچنین در مرکز نوآوری و شکوفایی منش، فرصتی برای محققین و گروه های استارتآپی دانشجویی و دانشگاهیان فراهم آوردیم تا با حمایت از ایده های نو و خلاقانه در زمینه تجاری سازی محصولات و خدمات مرتبط به درمان زخم، زمینه های پیشرفت آنها را فراهم آوریم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که نهمین کنگره زخم و ترمیم بافت فرصتی برای آشنایی هرچه بیشتر و ایجاد تعاملات جدید برای همکاری های علمی و فناورانه در حوزه زخم و ترمیم بافت باشد.

*کنگره زخم برای مبتلایان به زخم های مزمن «شفا و آرامش» به ارمغان آورده است 

دکتر پروین منصوری دبیر علمی کنگره گفت: متاسفانه به حوزه زخم آنچنان که باید توجهی نشده است، اما برگزاری کنگره های متعدد در جهاد دانشگاهی در جهت مورد توجه قرار گرفتن این مقوله است و امیدوارم آمار ابتلا به زخم مسوولین یک زنگ خطر باشد.

وی افزود: امروز پس از ۹ سال برگزاری کنگره زخم و ترمیم بافت در جهاد علوم پزشکی و پژوهشکده فناوری های زخم و ترمیم بافت شاهد مشاهده می کنیم این نهال کوچک با سایه پربار خود شفا و آرامش را برای مبتلایان به زخم های مزمن به ارمغان آورده است.

دکتر منصوری ادامه داد: یکی دیگر از ابعاد این کنگره ایجاد اشتیاق برای پیشبرد تکنولوژی های نوین درمانی و تشخیصی زخم است که راه اندازی شرکت های مختلف دانش بنیان در این حوزه نمایانگر این موضوع است.

بنابر اعلام روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر منصوری با بیان اینکه کنگره با ۱۲ پنل تخصصی و ۷۲ سخنرانی ارائه خواهد شد گفت: با همکاری وزارت بهداشت امتیازات بسیار خوبی در نظر گرفته شده است. فکر نمی کنم وزارت بهداشت در کنگره دیگری به این اندازه امتیاز در نظر بگیرد.

نظرات


تصویری


ویدئو