دروازه هند: یادبود جنگ سر به فلک کشیده در دهلی

دروازه هند: یادبود جنگ سر به فلک کشیده در دهلی


منبع: بیتوته

5

1401/10/26

02:36


دروازه هند دهلی بنای یادبودی است که به دست انگلیسی ها برای بزرگداشت سربازان هندی کشته شده در جنگ جهانی اول ، ساخته شد. در این مطلب از بیتوته شما را با دروازه هند آشنا می کنیم.

دروازه هند: یادبود جنگ سر به فلک کشیده در دهلی



عکس های دروازه هند, معماری دروازه هند, تاریخچه دروازه هند

دروازه هند در دهلی

 

معرفی دروازه هند دهلی، مهم ترین بنای ملی جنگ جهانی اول 

دروازه هند دهلی بنای یادبودی است که به دست انگلیسی ها برای بزرگداشت سربازان هندی کشته شده در جنگ جهانی اول ، ساخته شد. در این مطلب از بیتوته شما را با دروازه هند آشنا می کنیم.

دروازه هند دهلی با ایندیا گیت ، بنای یادبوری از جنگ جهانی اول در هندوستان است که در دهلی پایتخت این کشور به عنوان سمبلی از کشته شدن سربازان هندی در ارتش بریتانیا ،  بنا شده است. 

 

دروازه هند در دهلی نو, دروازه هند, حقایق دروازه هند

داستان ساخت دروازه هند دهلی

 

داستان ساخت دروازه هند دهلی

بعد از جنگ جهانی اول ، انگلیسی ها شروع به ساخت یادبوهایی برای جنگ در انگستان و سرزمین های مستعمره خود کردند . ایده ساخت دروازه هند دهلی هم با هدف زنده نگه داشتن کشته های هندی جنگ جهانی اول و ادای احترام به آن ها ساخته شده. در جنگ جهانی اول 90 هزار سرباز هندی جانشان را از دست دادند که نام تمام آنها روی دروازه دهلی حک شده است. 

 

دروازه هند دهلی, عکس های دروازه هند دهلی, دروازه هند کجاست

معماری دروازه هند دهلی

 

سبک معماری دروازه هند دهلی

معمار بنای دروازه دهلی ، یک طراح انگلیسی به نام سر ادوین لوتینز انگلیسی بود که بسیاری از بناهای یادبود جنگ جهانی اول را طراحی کرده است. 

این معمار انگلیسی طراحی بخش دهلی نو در پایتخت هندوستان بوده است و بسیاری از بناهای این شهر به نام این معمار گره خورده اند.

 

سنگ بنای دروازه دهلی در سال 1921 توسط پسر ملکه ویکتوریا ، دوک کانات گذاشته شد و ساخت بنا تا سال 1931 ادامه داشت. 

سر لوتینز برای ساخت دروازه هند از بنای طاق پیروزی فرانسه الهام گرفته است . سبک معماری این دروازه  حتی تزئین دیواره هایش هیچ شباهتی به معماری هندی ندارد و به سبک اروپایی  ساخته شده  است. 

 

این بنا به صورت چهار طاقی ساخته شده که از یک سمت قابل رفت و آمد است و از سمت دیگر به دلیل وجود مجسمه های سنگی قابل رفت و آمد نیست. 

در ساخت دهانه های دروازه از طاق های رومی استفاده شده ،این طاق های قوس دار بین دو دیوار زده می شوند.

 

معماری دروازه هند, تاریخچه دروازه هند, دروازه هند در دهلی نو

نمای دروازه هند دهلی در شب

 

بنای دروازه دهلی با طاق قوسی که دهانه ای باریک دارد ساخته شده  است ، این بنا یک گنبد کم عمق در سقف دارد که یکی ازکوچکترین سقف های گنبدی جهان به حساب می آید. یک دیوار تزئینی دور گنبد وجود دارد و زمانی که از دور به بنا نگاه کنید این گنبد را نمی بینید. 

 

بنای دروازه با سنگ های مرمر قرمز ساخته شده است و زیر طاق مشعلی نگه داشته می شود که همیشه آن را در شب ها روشن میکند و زیبایی بنا دوچندان می شود. 

در قسمت  بالای دروازه دو کتیبه بزرگ وجود دارد که روی یکی از آنها نوشته شده تقدیم به پرنده های شجاع هند که در فرانسه و آفریقای جنوبی و شرق دور کشته شده اند و در کتیبه دیگر از بزرگان نظامی هند نام برده شده است. 

 

بخش بالایی دروازه پلکانی است که نام سربازان در آن حک شده که در بین آن ها نام زنان هم به چشم میخورد. نمای دروازه هند دهلی در هنگام غروب آفتاب بسیار زیباست و منظرهای بسیار زیبا برای عکاسی بوجود می آورد. شب ها دروازه دهلی با نور پردازی به رنگ پرچم هند روشن می شود. 

 

معماری دروازه هند, تاریخچه دروازه هند, دروازه هند در دهلی نو

عکس های دروازه هند دهلی

 

پارک دروازه هند دهلی

دروازه هند دهلی و بنای یادبود عمار جوان جوتی در فضای پارکی چمن کاری شده قرار گرفته اند. هندی ها در غروب آفتاب به این پارک می آیند و از فضای اطراف هند لذت می برند. 

حوضچه ای زیبا در پارک قرار گرفته که بعث خنک شدن هوای پارک می شود و امکان قایق سواری در این حوضچه وجود دارد. 

 

بنای یادبور عمار جوان جوتی از جنس مرمر سیاه در فاصلهای کم از دروازه هند دهلی ساخته شده که روی آن نماد کلاه یک سربا قرار گرفته است. این بنای یادبود در سال 1972 به دستور ایندیا گاندی نخست وزیر هند ساخته شد . عمار جوان جوتی یکی از نظامیان هندی بود که در سال 1947 توانست از کشور خود در مقابل مهاجمان پاکستانی دفاع کند. 

 

مردم هند همه ساله روز این پیروزی را جشن می گیرد و با گل و عود دور تا دور آرامگاه عمار جوان جوتی را تزئین میکنند و در چهار طرف مقبره مشعل هایی پرنور برای یادبود سربازان مفقود جنگی روشن میکنند. 

 

تاریخچه دروازه هند, دروازه هند در دهلی نو, دروازه هند

برگزاری مراسم ملی در دروازه هند دهلی

 

برگزاری مراسم ملی در کنار دروازه هند

هر سال در تاریخ 26 ژانویه به مناسبت روز ملی هندوستان رژه ای در کنار دروازه هند برگزار می شود. این رژه از مقابل خانه رئیس جمهور هند شروع شده و در مقابل دروازه هند پایان می گیرد که  نشان دهنده عظمت و شکوه ارتش هندوستان است. 

در شب مراسم آتش بازی در آسمان انجام می شود. مردم هند از دیگر ایالت ها برای شرکت در این مراسم به دهلی می آیند. 

 

مسیر دسترسی به دروازه دهلی هند

برای رسیدن به دروازه دهلی میتوانید با استفاده از مترو در ایستگاه باراخامبا پیاده شوید. 

بازدید از دروازه دهلی رایگان و 24 ساعته است. 

 

بهترین زمان بازدید از دروازه هند دهلی

بهترین زمان بازدید از دروازه هند دهلی از غروب آفتاب تا ساعت 23 شب است. 

 

گردآوری : بخش گردشگری بیتوته

 

نظرات


تصویری


ویدئو