طرز تهیه نان کاکولی خوشمزه و سنتی مرحله به مرحله

طرز تهیه نان کاکولی خوشمزه و سنتی مرحله به مرحله


منبع: نکته چی

5

1401/11/14

01:36


طرز تهیه نان کاکولی نان کاکولی یکی از انواع نان های سنتی استان چهار محال و بختیاری است که با طعم های متنوعی …

طرز تهیه نان کاکولی

طرز تهیه کاکولی بدون فر طرز تهیه کاکولی با تنور گازی طرز تهیه کاکولی در توستر طرز تهیه نان کاکولی شهرکرد نان کاکولی چهارمحال بختیاری طرز تهیه شیرینی کاکولی بختیاری طرز تهیه نان سنتی شهرکرد

نان کاکولی یکی از انواع نان های سنتی استان چهار محال و بختیاری است که با طعم های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان کاکولی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم نان کاکولی
آرد نانوایی ۳-۴ لیوان
شیر ۱ پیمانه
مایه خمیر فوری ۱ قاشق غذاخوری
شکر ½ پیمانه
روغن مایع ½ پیمانه
گردوی خرد شده ¼ پیمانه
تخم مرغ  ۱ عدد
کشمش ¼ پیمانه
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
نمک ¼ قاشق چایخوری
زعفران ۱ قاشق چایخوری
زیره سیاه ۱ قاشق چای خوری
رازیانه ۱ قاشق چای خوری
سیاه‌دانه ۱ قاشق چای خوری
مواد رومال
تخم مرغ ۱ عدد
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
کنجد به مقدار کافی

طرز تهیه نان کاکولی

مرحله اول

برای تهیه نان کاکولی خوشمزه در ابتدای کار ۱ قاشق از روغن مایع را درون یک تابه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. پس از اینکه روغن داغ شد، زردچوبه را اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا عطر آن خارج شود.

مرحله دوم

در این مرحله زعفران کرده را به همراه شیر به تابه اضافه کرده و کمی هم می زنیم، سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم تا مواد ولرم شوند. در ادامه تخم مرغ را به همراه باقیمانده روغن درون یک کاسه بزرگ می ریزیم.

مرحله سوم

مواد را با همزن مخلوط می کنیم تا ترکیب شوند، سپس مایه خمیر فوری را به همراه شکر، کشمش، گردوی خرد شده، زیره، رازیانه و سیاه‌دانه به کاسه اضافه کرده و مواد را کمی هم می زنیم تا یکدست شوند.

مرحله چهارم

در این مرحله ترکیب شیر، زردچوبه و زعفران را به کاسه اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم تا بافت مواد یکدست شود، سپس آرد را درون الک می ریزیم و به صورت کنترل شده روی مواد داخل کاسه الک می کنیم.

مرحله پنجم

در همین حین مواد را با لیسک یا قاشق چوبی مخلوط می کنیم تا خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد شکل بگیرد. پس از اینکه خمیر دیگر به دست نچسبید، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم.

مرحله ششم

حالا خمیر را ۵ دقیقه ورز می دهیم، سپس یک کاسه بزرگ را با روغن چرب کرده و خمیر را درون آن قرار می دهیم. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و اجازه می دهیم خمیر به مدت یک ساعت در فضای آشپزخانه استراحت کند.

مرحله هفتم

پس از گذشت این زمان فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم و اجازه می دهیم گرم شود. در همین حین پف اضافی خمیر را با دست می گیریم و آنرا کمی ورز می دهیم، سپس به سطح کار منتقل می کنیم.

مرحله هشتم

حالا خمیر را به تکه های ۱۵۰ گرمی تقسیم کرده و هر تکه را چانه می کنیم. در ادامه سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس چانه ها را با وردنه با قطر نیم سانتی متر به صورت یکدست باز می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله با نوک انگشت روی خمیرهای پهن شده نقش ایجاد می کنیم، سپس خمیرها را به سینی فر منتقل می کنیم. در ادامه مواد رومال را با هم ترکیب کرده و روی خمیرها  را رومال می کنیم.

مرحله دهم

حالا مقداری کنجد روی خمیرها می پاشیم و آنها را درون فر قرار می دهیم تا بپزند. پس از گذشت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه، فر را خاموش کرده و گریل را روشن می کنیم تا روی نان ها طلایی شود، سپس نان ها را از فر خارج می کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو