قیمت تیرآهن روی ریل افزایشی| پیش بینی قیمت آهن در آهن جم

قیمت تیرآهن روی ریل افزایشی| پیش بینی قیمت آهن در آهن جم


منبع: پارس ناز

3

1401/12/15

02:27


قیمت تیرآهن روی ریل افزایشی| پیش بینی قیمت آهن در آهن جم

چکیده : بررسی قیمت تیرآهن و عوامل تاثیر گذار برآن تیرآهن در هفته و ماه های اخیر روند صعودی را تجربه کرده است .قیمت انواع تیرآهن ها در بخش شاخه ای و کیلویی در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ رکوردشکنی بی‌سابقه داشته و قیمت‌ها سقف های تاریخی را زده‌اند.

 

عوامل زیادی بر قیمت تیرآهن و قیمت آهن تاثیر گذار هستند. تیرآهن و به طور کلی آهن آلات محصولات پر مصرفی در صنعت و ساختمان سازی می باشند. از این رو تخمین قیمت آنها برای همه فعالان بازار اهمیت زیادی دارد. فعالان بازار باید از عوامل تاثیرگذار مطلع باشند تا محصولات خود را در بهترین زمان و با قیمت مقرون به صرفه تر تهیه نمایند.

 

قیمت تیرآهن در روز پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱

 

به گزارش آهن جم : قیمت تیرآهن سایر شرکت ها به شرح زیر بوده است.

قیمت تیرآهن ۱۶ ذوب آهن کیلویی ۳۱,۰۰۰ تومان

قیمت تیرآهن ۲۴ فولاد یزد کیلویی ۳۰،۰۰۰ هزار تومان

قیمت تیرآهن ۱۴ ذوب آهن شاخه ای ۵،۳۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت تیرآهن ۱۴ کرمانشاه شاخه ای ۳،۵۰۰،۰۰۰تومان

قیمت تیرآهن ۱۸ اهواز شاخه ای ۵،۹۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت تیرآهن روی ریل افزایشی| پیش بینی قیمت آهن در آهن جم

عوامل تاثیر گذار بر قیمت تیرآهن و آهن

 

عوامل زیادی هستند که بر قیمت تیرآهن تاثیرگذارند .با رصد و بررسی و تحلیل این عوامل می توان تا حدودی نوسان های قیمتی در روزهای آینده را تخمین زد. البته پیش‌بینی قیمت ها همیشه خوب پیش نمی‌رود و گاهی اوقات بازار برخلاف تحلیل و تخمین‌ها عمل می‌کند. در ادامه برخی از مهمترین عوامل را بررسی کرده‌ایم.

 

نرخ دلار در بازار

نرخ دلار یکی از محرک‌های اصلی بازار آهن و تیرآهن میباشد. با افزایش نرخ دلار ارزش ریال در برابر آن کم می‌شود و این موضوع موج تورمی را به قیمت مواد اولیه، قیمت انرژی و سایر محصولات وارد می کند.

 

افزایش نرخ ارز باعث میشود هزینه تولید محصولات و قیمت تمام شده آنها افزایش پیدا کند .در هفته‌های اخیر نرخ دلار افزایش چشمگیری داشته است و دنبال آن قیمت تمام مقاطع فولادی از جمله تیرآهن نیز به شدت بالا رفته است.

 

نرخ تورم

نرخ تورم و نرخ افزایش قیمت محصولات در ایران در حدود سالانه  ۵۰ درصد می باشد .میزان نرخ تورم با وقایع اقتصادی و همچنین نرخ ارز و میزان ارزش ریال در برابر آن رابطه مستقیمی دارد.

 

با نرخ تورم سالانه ۵۰ درصد ، ماهانه قیمت ها در تمامی زمینه ها حدود ۳ تا ۴ درصد افزایش دارد. این افزایش قیمت گاهی به مرور و گاهی با جهش ناگهانی اتفاق می افتد .در ماه‌های گذشته نیز نرخ تورم به همراه عوامل دیگر به افزایش قیمت مقاطع فولادی کمک کرده است .

 

میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا برای هر محصولی یکی از فاکتورهای تعیین کننده قیمت می باشد .قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در هفته‌ها و ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشت .درصد زیادی از این افزایش قیمت به خاطر عدم عرضه متناسب با تقاضا برای این محصول در بازار بود.

 

میزان عرضه تیرآهن ذوب آهن در بازار کم میباشد و مقدار های عرضه شده نیز با تأخیر زیادی بارگیری و به دست مشتریان می رسند .از طرفی برخی خطوط تولید نیز دچار خرابی بودند و برخی از سایز ها مثل تیرآهن سایز ۱۴ ذوب آهن در هفته های اخیر به علت عدم تولید به شدت کمیاب شد.

 

این کمیاب شدن و عدم عرضه متناسب با تقاضا باعث افزایش قیمت شدید در بازار تیرآهن شده است. همچنان هم عرضه تیرآهن ذوب آهن و بارگیری این محصولات برای تقاضای بازار کافی نیست .

قیمت تیرآهن روی ریل افزایشی| پیش بینی قیمت آهن در آهن جم

میزان عرضه محصولات فولادی از جمله تیرآهن تحت تاثیر عوامل دیگری نیز کاهش یافته است. امسال هم مانند سال پیش صنایع فولادی با محدودیت انرژی و قطعی گسترده گاز روبرو بودند. با انتشار خبر قطعی مجدد گاز صنایع تولید آهن اسفنجی و واحدهای احیای مستقیم اثر روانی به بازار منتقل شد و شمش آهن و مقاطع فولادی روند صعودی قیمت ها را شروع کردند.

 

با ادامه قطعی گاز و کمبود عرضه ها در بازار و همچنین کمیاب شدن مواد اولیه افزایش قیمت مقاطع فولادی با شدت بیشتری ادامه یافت. در صورتی که محدودیت ها برای صنایع فولادی برطرف شود و تولید آنها افزایش پیدا کند با افزایش عرضه ها و موجودی محصولات در بازار امکان کاهش جزئی قیمت ها وجود دارد.

 

البته تاثیر سایر عوامل نیز وجود دارد و نمی توان فقط با برطرف شدن یک عامل بالا برنده قیمت ها انتظار کاهش قیمت داشت .عرضه ناکافی با دیگر عوامل قیمت تیراهن را از کیلویی ۳۰ هزار تومان هم بیشتر کرده است.

 

 قیمت آهن در بازار جهانی

قیمت مقاطع فولادی و مواد اولیه آنها مانند شمش های بیلت و اسلب در بازار جهانی بر قیمت ها در بازار داخلی تاثیر گذار است. قیمت های جهانی فولاد از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا آذرماه روند کاهشی داشتند.

 

اما در ماه‌های پایانی امسال تاکنون افزایش جزئی داشتند که منجر به افزایش قیمت های صادراتی در ایران میشود. با افزایش قیمت های صادراتی قیمت ها در بازار داخلی بالاتر می‌روند. در صورت ادامه روند صعودی قیمت ها در بازار جهانی قیمت آهن و قیمت تیرآهن هم در بازار داخل افزایش خواهندداشت.

 

 معاملات بورس کالا

بورس کالا و میزان عرضه و تقاضای محصولات فولادی در آن یکی از فاکتورهای تعیین کننده قیمت در بازار است. فرمول قیمت گذاری در بورس کالا هم به میزان تقاضا و قیمت دلار بستگی دارد. زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا کند به طور طبیعی پایه قیمت ها در بورس کالا را بالا میبرد.

 

قیمت های جهانی فولاد نیز در فرمول قیمت گذاری بورس کالا تاثیرگذار هستند .اما نکته مهم اینجاست که میزان عرضه در بورس کالا چقدر میباشد؟ زمانی که عرضه در بورس کالا کم باشد و همچنین تقاضای زیادی برای آن وجود داشته باشد رقابت زیاد می‌شود و قیمت پایه محصولات بالاتر میرود .این موضوع یکی از محرک‌های افزایش قیمت در بازار میباشد.

قیمت تیرآهن روی ریل افزایشی| پیش بینی قیمت آهن در آهن جم

کیفیت و برند محصولات فولادی

یکی از موارد تاثیر گذار در تعیین قیمت تیرآهن کیفیت و برند آن محصول می باشد .کیفیت در اکثر محصولات فاکتور تعیین کننده ای میباشد .هر محصولی در هر زمینه‌ای کیفیت بهتری داشته باشد به تبع قیمت بیشتری هم دارد.

 

در مقاطع فولادی و بازار تیرآهن نیز محصولاتی که کیفیت بیشتری دارند و شرکت تولید کننده آنها برند بهتری است قیمت محصولات بالاتر می باشد. مثلا همیشه در بازار داخلی قیمت محصولات کارخانه ذوب آهن اصفهان از جمله میلگرد ذوب آهن و تیرآهن ذوب آهن از محصولات سایر شرکت ها بیشتر می باشد.

 

علت این موضوع هم برند و کیفیت آن است. برخی از کارخانه ها نیز محصولات فولادی با کیفیت بالا و وزن مناسب تر برای صادرات تولید می نمایند که این محصولات صادراتی هم کیفیت و قیمت بالاتری دارند.

 

در افزایش قیمتی که در ماه‌های اخیر در بازار تیرآهن اتفاق افتاده است ، محصولات ذوب آهن که از لحاظ کیفیتی بهتر هستند و  تقاضای بیشتری را به خود جذب کرده اند افزایش قیمت بیشتری داشته اند .

 

هزینه حمل و نقل محصولات فولادی

یکی از دیگر مواردی که بر قیمت تیرآهن تاثیرگذار است هزینه حمل و نقل می باشد. البته در افزایش قیمتی که در ماه‌های اخیر رخ داده است هزینه حمل و نقل دخیل نمی باشد .میزان افزایشی که به واسطه هزینه حمل و نقل به محصولات وارد میشود جزئی و ناچیز است.

 

اما به طور کلی هزینه های حمل و نقل نیز با افزایش قیمت ارز و همچنین تاثیر نرخ تورم بالا تر می روند و باعث می شود هزینه حمل و نقلی که معمولاً به قیمت آهن آلات اضافه می شود بیشتر گردد .قیمت تیرآهن در کارخانه تولید کننده و در انبارهای فروش در بازار متفاوت است.

 

با ارسال محصول از کارخانه و تخلیه آن در محل مورد نظر مشتری هزینه حمل و نقل به قیمت پایه محصول اضافه میشود. به همین دلیل هنگام دریافت قیمت آهن باید محل تحویل آن را در نظر بگیریم.

 

هزینه های حمل و نقل نیز با توجه به مسافت که ماشین ها طی می کند متفاوت است. حداقل هزینه های حمل و نقل  که به قیمت آهن آلات اضافه میشود از کیلویی ۲۰۰ تومان تا حدود ۸۰۰ تومان بسته به مسافت طی شده می باشد.

 

جمع بندی

عوامل زیادی هستند که بر قیمت تیرآهن در این ماه های اخیر تاثیر گذاشتند و همچنان نیز تأثیر دارند و منجر به افزایش بیشتر قیمت آن می شوند. برخی از مهمترین عوامل را ذکر کردیم. قیمت تیرآهن هم مانند قیمت سایر مقاطع فولادی در بنگاه های فروش متفاوت می باشد.

 

بازرگانی آهن جم یکی از عرضه کنندگان مطرح مقاطع فولادی می باشد. انواع مقاطع از جمله میلگرد، تیرآهن ،نبشی و ناودانی ، انواع ورق و غیره را با بهترین قیمت بازار به مشتریان عرضه می نماید.

 

شما می توانید قیمت تمام محصولات فولادی را در سایت فروشگاه اینترنتی آهن جم به آدرس ahanjam.com مشاهده نمایید و در صورت تمایل به انجام خرید با کارشناسان فروش این مجموعه تماس بگیرید. 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو