تاثیر چرخه عرضه و تقاضا در بالا رفتن قیمت مسکن

منبع: فوت و فن

4

1401/12/15

02:55


در این مطلب میخواهیم به بررسی مواردی بپردازیم که باعث افزایش قمیت مسکن خواهند شد و اگر قصد سرمایه گذاری دراین حوزه را داشته باشید قطعا این مقاله به شما کمک خواهد کرد …

تاثیر چرخه عرضه و تقاضا در بالا رفتن قیمت مسکن

در این مطلب میخواهیم به بررسی مواردی بپردازیم که باعث افزایش قمیت مسکن خواهند شد و اگر قصد سرمایه گذاری دراین حوزه را داشته باشید قطعا این مقاله به شما کمک خواهد کرد که با آگاهی از روند تغییر قیمت بازار با هوشیاری و پیگیری وضعیت آن در یک منطقه مناسب اقدام به سرمایه گذاری دراین حوزه نمایید از این رو به بررسی تاثیر چرخه عرضه و تقاضا در بالا رفتن قیمت مسکن میپردازیم تا شما را با مواردی که بیشترین تاثیر را در این حوزه میگذارند واینکه کدام موارد بیشترین افزایش قیمت را در شرایط مورد بررسی خواهند داشت آشنا نماییم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تاثیر عرضه و تقاضا در قیمت مسکن

یک اصل مهم در سرمایه گذاری هر کالایی وجود دارد و آن این است که زمانی مردم برای ورود به آن بازار ترقیب میشوند که قیمت آن رو به افزایش باشد و در بازار مسکن اینکه این افزایش قیمت اتفاق بی افتد نیاز به داشتن شرایطی دارد که یکی از آنها عرضه املاک در آن محدوده و منطقه است. اگر منطقه ای رو به رشد باشد و ساخت وساز در آن در جریان باشد به دلیل ناش آشنایی مردم با آن محدوده قطعا عرضه بیشتر از تقاضا خواهد بود و اگر یک خریدار به آن محدوده مراجعه نماید با گزینه های زیادی برای خرید مواجه میشود که احتمالا برای رقابت قیمت بهتر و امکانات بیشتری برای سازه خود ارائه میدهند. به عنوان مثال پروژه دیپلمات چیتگر در منطقه 22 یکی از صد ها پروژه در حال ساخت در این محدوده است.

حال در این زمان افزایش قمیت بر اساس تقاضا چندان نخواهد بود اما موضوع این است که این وضعیت همیشه بدین شکل نخواهد بود و هر منطقه ای در هر زمان این دوران را سپری کرده است و در واقع خریدار است که ازاین وضعیت سود میبرد که با قیمت مناسب در محدوده ای خرید انجام داده که به زودی کفه ترازو به سمت تقاضا پایین خواهد آمد و در آن زمان است که افزایش قیمت به سرعت اتفاق می افتد و این خود یک دلیلی است که امروزه در مناطق 1 و 2 قیمت های عجیبی مشاهده میشود و علت آن نیزکمبود فضای ساخت برای ایجاد ساختمان جدید است.

تاثیر عرضه و تقاضا در قیمت مسکن

جو روانی بازار

یکی دیگر از مواردی که باید آنرا بررسی نماییم جو روانی بازار است که خود فاکتور مهمی در افزایش قیمت است. این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری به حوزه املاک ورود مینمایند و در واقع اگر بازار بخواهد روند عادی خود را طی کند مانند دوران ثبات یک چرخه متعادل به وجود می آید که سالیانه افزایش قیمت جزئی خواهد یافت اما زمانیکه جو روانی بازار ملتهب میشود بسیاری از مردم برای تبدیل سرمایه نقدی و یا کسب سود مضاعف برای سرمایه گذاری در این محدوده وارد آن بازار میشوند و جو روانی ایجاد شده میتواند قیمت ها را حتی تا دو برابر بالا ببرد و این اتفاق بیشتر در در مناطق شمالی کشور رخ میدهد.

این نکته را در نظر داشته باشید که هر نوع سرمایه گذاری در حوزه املاک چه مسکونی چه تجاری ، اداری و زمین و ویلا یک گزینه مطمئن نیست و میتواند تبدیل به یک سرمایه گذاری بد شود. به عنوان مثال پروژه خلبانان هما با روندی کند در حال اجراست و یا زمین خریداری شده درشمال کشور میتواند قابل ساخت نباشد و یا اگر هم ساخته شود با مشکلاتی نظیر تخریب و دریافت انشعابات روبرو شود در نتیجه هنگامی که جو روانی بازار به سمت خرید میرود بسیاری از افراد آنچه باید برای سرمایه گذاری مطمئن در نظر بگیرند را فراموش کرده و تنها برای عقب نماندن از بازار اقدام به سرمایه گذاری مینمایند.

حباب مسکن

مراقب حباب ایجاد شده باشید

همانطور که در بالا اشاره کردیم جو روانی بازار میتواند به سمتی حرکت نماید که قیمت ها دچار حباب شود. اگر شما نخرید حتما شخص دیگری است که جای شما خرید کند و این خود دلیلی است که قیمت ها غیر واقعی میشوند علی الخصوص که مورد سرمایه گذاری در شمال کشور باشد زیرا قطعا بومیان منطقه از شرایط زمین و ویلاهای آن محدوده اطلاعات دارند و ماهیت قیمت را نیز میدانند و میتوانند بصورت هماهنگ اقدام به بالا بردن قیمت بصورت غیر واقعی کنند و حتی این نکته را باید در نظر داشته باشید که در شرایط عادی زمین و ویلا در شمال کشور دارای حباب است و این موضوع را زمانی میتوانید متوجه شوید که قیمت زمین و ویلاهای اطراف تا شعاع چند کیلومتری را مقایسه نمایید تا متوجه اختلاف قیمت ها شوید.

در مورد مسکن نیز همین موضوع صادق است اما همانطور که اشاره کردیم بستگی به محل سرمایه گذاری شما دارد و به عنوان مثال اگر این سرمایه گذاری در منطقه 22 باشد پروژه های بسیاری در حال ساخت در این محدوده وجود دارد که همیشه ظرفیت خالی برای خرید آنها است و این به دلیل این است که فضای ساخت در این منطقه وجود دارد و از این رو پروژه های نیمه کاره مانند پروژه فرتاک و در حال ساخت در این محدوده زیاد است.

بررسی نهایی

اگر برنامه ریزی طولانی مدتی برای سرمایه گذاری در مسکن داشته باشید میتوانید با هوشیاری و تحقیق در مورد منطقه و نوع ملکی که قصد سرمایه گذاری در آنرا دارید اقدام به این کار نمایید و این نکته را هم بدانید که هر سرمایه گذاری موفقی نیاز به تحقیق و واقع بینی به دور از هیجان دارد. هیچگاه بر اساس این تصور که از بازار عقب مانده اید اقدام به سرمایه گذاری نسنجیده ای ننمایید و این را بدانید که همان سرمایه گذاری میتواند شما را گرفتار کند و یا نتیجه ای که تصور آنرا کرده اید برایتان نداشته باشد.

بطور کلی سرمایه گذاری در حوزه مسکن اگر به شکل صحیح و دید طولانی مدت انجام پذیرد نتیجه مطلوبی دارد و این موضوع نه تنها در کشورمان بلکه در تمامی نقاط دنیا صدق مینماید. در این مطلب به بررسی تاثیر چرخه عرضه و تقاضا در بالا رفتن قیمت مسکن پرداختیم تا اگر قصد سرمایه گذاری در این حوزه را دارید اطلاعاتی از روند آنرا در اختیار شما قرار داده باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو