درباره جراحی چاقی بیشتر بدانید + مزایا و معایب عمل چاقی

منبع: زیبامون

5

1402/1/22

13:19


رسیدن به وزن ایده آل گاهی تبدیل به آرزویی دست نیافتنی‌ست. اگر مدتهاست به دنبال روشی قطعی برای لاغری هستید خواندن این مقاله به شما کمک میکند.

درباره جراحی چاقی بیشتر بدانید + مزایا و معایب عمل چاقی

اگر در حال مطالعه‌ی این مقاله هستید احتمالاً شما هم جزو آن دسته ای هستید که از خوردن آب کرفس، خاکشیر و چای سبز ناشتا برای درمان چاقی خود خسته شده اید. رسیدن به وزن ایده آل و تناسب اندام گاهی تبدیل به آرزویی دست نیافتنی یا کاری طاقت فرسا می شود. همین امر موجب شده بازار تبلیغات غیرواقعی مانند داروهای لاغری و رژیم های غذایی نامتعارف هم حسابی داغ شود. راه هایی که نه تنها شما را به مقصد نمی رسانند بلکه سلامتیتان را هم به خطر میندازد. اما یکی از راه‌های علمی که این روزها طرفداران زیادی هم پیدا کرده و خیلی‌ها با آن سلامتی‌شان را به دست آورده‌اند جراحی چاقی است.

اگر تمام راه های ممکن اعم از اصلاح رژیم غذایی و ورزش را آزموده اید اما هنوز از اضافه وزن رنج می برید چند دقیقه وقت گذاشته و در ادامه با ما همراه باشید. در ادامه ی این مطلب می خواهیم شما را با روش های جدید خلاصی از چاقی های مفرط و چربی های سمج، آشنا کنیم.

جراحی چاقی چیست

ابتدا ببینیم چاقی مفرط چیست؟ بدن برای انجام فعالیت های خود به کالری نیاز دارد. وقتی دریافت این کالری بیش از حد نیاز بوده و فرد فعالیت فیزیکی اندکی داشته یا دارای مشکلات ژنتیکی باشد، کالری اضافی در بدن به شکل چربی تجمع پیدا می کند. افزایش میزان ذخایر چربی فرد را دچار چاقی مفرط می کند. تعریفی کلی که برای چاقی مفرط ارائه می شود بالاتر بودن BMI یا شاخص توده بدنی فرد از 35 است.

چاقی مفرط به تنهایی یک بیماری محسوب نمی شود و تنها به ظاهر و اعتماد به نفس فرد مربوط نیست. آنچه که باعث می شود فرد به دنبال راهی برای رهایی از آن باشد عوارض جبران ناپذیری است که به دنبال دارد. چاقی مفرط که از اختلالات متابولیکی ناشی می شود می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری ها باشد که از جمله ی آنها می توان به به بیماری هایی نظیر دیابت نوع 2، فشارخون بالا، کمردرد و زانو درد مزمن، بیماری های قلبی و عروقی و آسم اشاره کرد.

عمل چاقی همان طور که از نامش پیداست روشی است که به کاهش وزن و تناسب اندام، کمک می کند. روشی با قطعیت بالا و بدون بازگشت و می توان گفت ایده آل ترین روش برای خداحافظی همیشگی با چربی های تجمع یافته در بدن فرد است.

چاقی و اضافه وزن

چرا عمل چاقی

افرادی که از چاقی های مفرط رنج می برند پس از انجام جراحی چاقی از چند جهت احساس بهتری خواهند داشت. از جمله مزایای این عمل بازگشت اعتماد به نفس از دست رفته است. اکنون سایز شما به گونه ای است که هر لباسی را می توانید امتحان کنید و دیگر نگران این نیستید که لباس ایده آل شما در سایز مورد نظرتان تولید نمی شود. لذت بخش نیست؟ اینکه می توانید دوباره بدرخشید و با احساس خوب و اعتماد به نفس بالا در اماکن عمومی با استایلی زیبا ظاهر شوید.

مسأله مهم تر و دستاورد بزرگتری که شما پس از عمل چاقی خواهید داشت رهایی از شر بیماری های مزمنی است که مدت ها با آن ها دست به گریبان بوده اید. ریفلاکس معده ساده ترین آن هاست و در ابعاد وسیع تر و خطرناک تر باید به بیماری هایی نظیر فشارخون بالا، آپنه شدید خواب، دیابت نوع دو و حتی بروز زودهنگام و غیرمترقبه سکته مغزی اشاره کرد.

نکات مهمی که باید درباره جراحی چاقی بدانید

به گزارش everyday health یکی از مشکلاتی که افراد مبتلا به چاقی مفرط با آن دست به گریبانند، پایین بودن سوخت و ساز بدنشان است که باعث می شود حتی اگر کالری دریافتی کمی داشته باشند باز هم چاق بمانند و کاهش وزن برایشان غیرممکن باشد. انجام جراحی چاقی حتی در این زمینه می تواند کمک کننده بوده و سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و از این راه بتوانید وزن خود را کاهش داده و آن را ثابت نگه دارید. یکی دیگر از راه هایی که عمل چاقی از طریق آن به لاغر شدن و لاغر ماندن کمک میکند اعمال تغییراتی در سیستم گوارشی است. به این معنا که با انجام این تغییرات فرد زودتر احساس سیری میکند و در نتیجه کالری دریافتی او کاهش یافته و مواد غذایی کمتری جذب بدن می شوند.

در ادامه به تشریح چگونگی انواع اعمال جراحی چاقی پرداخته ایم تا شما بتوانید با سنجیدن تمام جوانب تصمیمی بهتر بگیرید.

رسیدن به وزن ایده آل و تناسب اندام

انواع عمل چاقی

چند نوع عمل کاهش وزن وجود دارد که هرکدام به نوعی می توانند به لاغر شدن و کاهش وزن فرد کمک کنند. تعدادی از این روش ها یا منسوخ شده یا امروزه کمتر مورد استقبال قرا می گیرند مانند بالون معده که طی فرآیندی به وسیله دستگاه اندوسکوپ و از راه دهان یک بالون وارد معده شده و با مایعات بی خطر پر می شود. این بالون به دلیل اشغال بخشی از فضای معده باعث کاهش مصرف مواد غذایی و در نتیجه لاغری می شود. این روش به دلیل عوارض مختلفی نظیر اسهال، سوء هاضمه، نفخ و رفلاکس دائمی که داشت به زودی منسوخ شد.

امروزه جراحی های چاقی اغلب به روش لاپاراسکوپیک انجام می شوند.در نوع لاپاراسکوپیک که عوارض کمتری هم دارد عمل جراحی با حداقل تهاجم و ایجاد برش های کوچک در حد 0.5 تا 1 سانتی متر انجام شده و جراح به وسیله ی ابزاری به نام لاپاراسکوپ داخل بدن بیمار را مشاهده میکند . این نوع جراحی دوره بهبودی کوتاه تر، درد و خونریزی کمتری دارد. انواع جراحی های لاپاراسکوپیک برای لاغری عبارتند از:

جراحی بای پس

بای پس معده کلاسیک(Gastric Bypass)

استانداردترین روش جراحی چاقی که در این روش 50 سی سی از حجم بالای معده جدا شده و معده ی کوچک جدیدی ساخته می شود. قسمت پایین روده برش میخورد و به این معده ی کوچک متصل می شود. برای اینکه بدانید این روش چگونه به لاغر شدن کمک می کند، کافی است بدانید که حجم غذای دریافتی و در نتیجه جذب مواد غذایی و کالری از طریق روده کاهش می یابد.

این عمل بیشترین عمل لاغری انجام شده در آمریکاست. شما به طور متوسط بین 65 تا 75 درصد از اضافه وزن خود را با کمک این عمل از دست خواهید داد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این عمل ماندگاری کاهش وزن در طولانی مدت است. موفقیت عمل بای پس کلاسیک برای کاهش وزن بسیار بالا و بین 80 تا 90 درصد است. از دیگر مزایای این عمل می توان به بهبود بسیاری از بیماری ها اشاره کرد: دیابت نوع2، فشار خون، کبد چرب، کلسترول بالا و ...

اسلیو معده

اسلیو معده(Gastric Sleeve)

در این روش که اسلیوگاسترکتومی نیز نامیده می شود حدود 75 تا 80 درصد از حجم معده برداشته می شود. به علت این کاهش حجم شما زودتر احساس سیری می کنید و هورمون اشتها یا همان هورمون گرلین کمتر ترشح می شود و باعث می شود شما کمتر احساس گرسنگی کنید.این عمل در حال حاضر رایج ترین روش لاغری در تمام دنیاست.

در این روش 60 تا 70 درصد از اضافه وزن شما در سال اول از بین می رود. همچنین تمایل به خوردن و اشتها به حد چشمگیری کاهش یافته و در کل کیفیت زندگی شما بهبود می یابد. موفقیت این عمل نیز بین 80 تا 90 درصد است.

جراحی مینی بای پس

مینی بای پس معده (Mini Gastric Bypass)

این عمل که فرم آسان شده بای پس کلاسیک است در عین اینکه آسان تر است اما بیشترین میزان کاهش وزن را پس از این عمل می توان دید. در این عمل حجم معده حدود 45 تا 100 سی سی کاهش یافته و برخلاف بای پس کلاسیک تنها یک نقطه دوخت وجود دارد و زمان جراحی از بای پس کلاسیک کوتاهتر است.

بای پس و اسلیو معده

ساسی بای پس(Single anastomosis sleeve ileal bypass)

این روش که از جدیدترین روش های جراحی کاهش وزن محسوب می شود، ترکیبی است از هردو عمل اسلیو و بای پس معده. از مزایای مهم این جراحی می توان به بهبودی قابل توجه دیابت نوع2 اشاره کرد.

در این روش ابتدا عمل برش بخشی از معده انجام می شود سپس بخشی از روده کوچک به بخش برش خورده معده متصل می شود. به این ترتیب غذا در مسیر حرکت خود، روده کوچک را دور می زند و در نتیجه قند و چربی به میزان کمتری جذب می شود. همچنین با کند شدن حرکت غذا در روده هورمون سیری سریع تر ترشح شده و پیام سیری زودتر به مغزارسال می شود.

این روش مزایای فراوانی نسبت به روش های قبل دارد که مهم ترین آنها تأمین نیاز بدن به ویتامین ها و مواد معدنی است زیرا انتهای معده و اثنی عشر دستکاری نمی شوند. همچنین کاهش وزن در این روش چشمگیرتر از سایر روش هاست.

 

انتخاب جراحی مناسب برای کاهش وزن

در مرحله اول پزشک متخصص شما پس از جلسه مشاوره و بررسی وضعیت شما با طرح سؤالاتی تشخیص می دهد که آیا شما واقعاً به لحاظ جسمی و روانی به جراحی نیاز دارید یا خیر؟ علاوه بر این شما باید از سیستم قلبی و تنفسی مناسبی برخوردار بوده و دچار اعتیاد به الکل یا ماده مخدر دیگری نیز نباشید. معمولاً قبل از انجام جراحی، آزمایشات متعددی از شما به عمل می آید و شاید لازم باشد مصرف برخی داروها برای مدتی قطع شوند و همچنین از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید.

کسب آگاهی های بیشتر و همه جانبه درباره انواع روش های جراحی چاقی اعم از مزایا و معایب هرکدام به شما کمک می کند در این مسیر بتوانید تصمیم گیری بهتری داشته و عملی موفقیت آمیز با کمترین عوارض را تجربه کنید. نتایج هرکدام از روش های جراحی کاهش وزن برای هر فرد متفاوت هستند و در نهایت این جراح است که با بررسی شرایط جسمانی و سبک زندگی شما تشخیص می دهد کدام روش جراحی برای شما مناسب تر است.

جراحی کاهش وزن

مزایا جراحی چاقی

مطالعات سایت Johns Hopkins نشان داده است که جراحی های چاقی تأثیر به سزایی در بهبود کامل یا نسبی بیماری های مرتبط با چاقی دارند. شما با انجام این جراحی در واقع با یک تیر دو نشان زده اید. از سویی لاغری و تناسب اندام را در مدت زمانی کوتاه تجربه می کنید و از سویی دیگر از شر بیماری هایی چون درد مفاصل، دیابت نوع 2، آپنه خواب و افسردگی که ارتباط مستقیمی با اضافه وزن و چاقی مفرط دارند، خلاص می شوید.

انتخاب جراح مناسب برای جراحی لاغری

با توجه به تبلیغات گسترده جراحان زیبایی که این روزها در شبکه های اجتماعی می بینیم، انتخاب آگاهانه جراح مناسب امری بسیار مهم است. شما باید مطمئن باشید در قبال هزینه ای که صرف می کنید بدن عزیزتان را به دست چه کسی می سپارید و از نتایج کار اطمینان داشته باشید. در درجه اول جراح شما باید کسی باشد که از دانش به روز و تسلط کافی در کار خود بهره مند بوده و با روش های نوین جراحی آشنا باشد، شما بتوانید به او اعتماد کامل داشته و با او احساس راحتی کنید. شما حق دارید از جزئیات تمام مراحل کار و عوارض احتمالی مطلع باشید و هر سؤالی داشتید از جراح خود بپرسید. به علاوه باید اطمینان حاصل کنید جراح پس از اتمام کار به پیگیری وضعیت سلامتی شما ادامه خواهد داد.

همچنین پزشکی که دارای فلوشیپ است، می تواند گزینه بهتری برای انتخاب باشد.

دکتر محمود حیدری فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی عضو هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی قم و کاشان است که تا به حال تجربه بیش از 1700 عمل جراحی لاغری موفق را داشته است. ایشان در حال حاضر تمام اعمال جراحی لاپاراسکوپی مربوط به دستگاه گوارش را با تکیه بر دانش و تجربه ارزشمندشان در سه شهر قم، تهران و کاشان انجام می دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از جمله مشاهده نتایج جراحی مراجعه کنندگان و راه های ارتباطی به سایت ایشان به آدرس https://drmahmoodheydari.com مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو