5 تکنولوژی به کار رفته در جرثقیل سبک

منبع: پلازا

9

1402/1/26

12:37


5 تکنولوژی به کار رفته در جرثقیل سبک

جرثقیل‌های سبک ماشین‌های پرکاربردی هستند که برای تخلیه و بارگیری انواع تریلی و کامیون، جابه‌جا کردن انواع پالت، جابه‌جا کردن انواع تانکر، جابه‌جا کردن کانکس‌ها و به طور کلی انجام تمام کارهای مرتبط به بالابر و جرثقیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. اجاره جرثقیل باید از مراکز معتبر صورت پذیرد و به طور کلی انواع مختلف جرثقیل‌های سبک در کارگاه‌ها و پروژه‌های ساختمانی کوچک نیز برای جا‌به‌جایی بارهایی با وزن و حجم کم کاربرد زیادی دارند. در سال‌های پیش جرثقیل‌ها به اندازه امروز دارای تنوع نبودند؛ اما امروزه کارخانه‌های تولیدکننده با استفاده از جدیدترین تکنولوژی جرثقیل سبک انواع مختلف این ماشین را برای حوزه‌های مختلف کاری طراحی، تولید و وارد بازار می‌کنند. تکنولوژی جرثقیل سبک باعث می‌شود که ایمنی کاربران به میزان زیادی افزایش پیدا کند. در این مقاله قصد داریم پنج تکنولوژی به کار رفته در جرثقیل‌های سبک را توضیح دهیم.

معرفی پنج تکنولوژی جرثقیل سبک

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم کارخانه‌های تولیدکننده هر ساله برای افزایش میزان بهره‌وری، بهینه‌سازی عملکرد، بهبود ایمنی و صرفه‌جویی در انرژی جرثقیل‌های سبک در طراحی و تولید این ماشین‌ها از تکنولوژی‌های جدیدی استفاده می‌کنند. در ادامه با پنج مورد از تکنولوژی‌های به کار رفته در تولید جرثقیل‌های سبک آشنا خواهید شد.

1- تکنولوژی هوشمندسازی مدرن

تکنولوژی هوشمندسازی مدرن konecranes یک نوع تکنولوژی جرثقیل سبک پیشرفته مانند جرثقیل 7 تن است که از سال 2019 مورد استفاده قرار گرفت. با وجود این تکنولوژی در جرثقیل‌های سبک به راحتی می‌توان ایمنی کاربران را به میزان زیادی افزایش داد. درنتیجه اجاره جرثقیل 7 تن و سایر جرثقیلهای سبک بسیار پرتقاضا است. در دست گرفتن کنترل محیط، افزایش چند برابر طول عمر جرثقیل‌های سبک و عملکرد انعطاف‌پذیر بر اساس نیازها از مهم‌ترین مزایای تکنولوژی هوشمندسازی مدرن جرثقیل‌های سبک به شمار می‌رود.

2- تکنولوژی سیستم هوشمند ضد برخورد جرثقیل

یکی دیگر از تکنولوژی‌های به کار رفته در جرثقیل‌های سبک تکنولوژی سیستم هوشمند ضد برخورد است. با توجه به این برای بسیاری از شرکت‌ها پیشگیری از حوادث غیرمتقربه و جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی، به طور کلی افزایش ایمنی محیط‌ کار اهمیت بسیار زیادی دارد. محصولات جدید کارخانه‌های تولیدکننده از این نوع تکنولوژی جرثقیل سبک بهره‌مند هستند. سیستم هوشمند ضد برخورد جرثقیل یا Intelligent Anti-Collision Systems در جرثقیل‌های سقفی کاربرد دارد و شامل جعبه رله و آنتن فعال است. هر یک از رله‌های موجود در جعبه رله وظایف متفاوتی دارند. رله یک رله هشداردهنده است و سرعت جرثقیل را کاهش می‌دهد، رله وظیفه متوقف کردن حرکت جرثقیل را بر عهده دارد. رله سه نیز کنترل تابع است. در سیستم‌های جلوگیری از برخورد سیگنال‌ها از طریق فرستنده به گیرنده‌های ثابت ارسال می‌شوند و بعد از پردازش باعث کند شدن یا توقف حرکت جرثقیل می‌شوند. از مهم‌ترین مزایای این تکنولوژی جرثقیل سبک می‌توان به جلوگیری از بارگذاری بیش از حد در سیستم باندی تشکیل شده از چند جرثقیل، دور نگه داشتن به اندازه جرثقیل‌ها از هم، جلوگیری از اضافه‌بار و استرس در بخش‌های خاص باند اشاره کرد.

3- تکنولوژی سیستم کنترل از راه دور رادیویی در جرثقیل سقفی

سومین تکنولوژی جرثقیل سبک که در جرثقیل‌های سقفی کاربرد دارد، تکنولوژی سیستم کنترل از راه دور رادیویی است. درست است که جرثقیل‌های سبک سقفی نسبت به انواع دیگر ایمنی بالاتری دارند؛ اما با این حال باز هم ممکن است در زمان استفاده خطرات مختلفی به همراه داشته باشند. کنترل از راه دور رادیویی به عنوان یک تکنولوژی جرثقیل سبک به افزایش ایمنی کارگران کمک زیادی می‌کند. با کنترل از راه دور کارگر دیگر به حجم کار جرثقیل زیاد نزدیک نمی‌شود. از طرفی دور بودن به حجم کار باعث افزایش دید کارگران می‌شود. جرثقیل‌های سبک سقفی که از تکنولوژی کنترل از راه دور بهره‌مند هستند، بهره‌وری و کارایی بالایی دارند. اپراتورها به راحتی می‌توانند در شرایطی کاملا امن همزمان تمام کارهای خود را انجام دهند. این نوع تکنولوژی فرآیندهای تولید را کارامدتر می‌کند و باعث افزایش سود کسب و کارهای مختلف می‌شود.

4- تکنولوژی اتوماسیون جرثقیل‌های سبک

تکنولوژی اتوماسیون جرثقیل‌های سبک برای بهبود بخشیدن به شرایط عملیاتی این ماشین‌ها، کنترل و ذخیره اطلاعات، همچنین پردازش داده‌ها کاربرد دارد. با این نوع تکنولوژی جرثقیل سبک به یک ابزار اتوماتیک و دقیق تبدیل می‌شود و دیگر برای کنترل آن نیازی به اپراتور نیست‌. از مهم‌ترین مزایای استفاده از تکنولوژی اتوماسیون جرثقیل‌های سبک می‌توان به دقت در مکان‌یابی و متوالی بودن بلند کردن بارها، کنترل حرکات جرثقیل با استفاده از اینورتر، ساختار مبتنی بر کنترل‌گر قابل برنامه‌ریزی یا PLC، برخورداری از سنسورهای تشخیص بار و گرفتن صحیح آن، مجهز بودن به سیستم مکان‌یابی، امکان اتصال اتوماسیون به نرم‌افزار کارخانه، سیستم دوربین و مدلسازی کردن سرعت جرثقیل با استفاده از مدل‌های ریاضی اشاره کرد.

5- تکنولوژی باسکول‌های دیجیتال متصل به اینترنت

در جرثقیل‌های سبک مدرن از باسکول‌های دیجیتال استفاده شده است. این باسکول‌ها دارای نمایشگر ال سی دی هستند و از دو بخش الکترونیکی و مکانیکی تشکیل شده‌اند.‌ برد الکترونیکی باسکول دیجیتال در جرثقیل‌های سبک به صورت کاملا دقیق طراحی و تولید شده است. صفحه نمایش باکیفیت با قابلیت مشاهده عدد وزن روی آن حتی از راه دور، امکان اتصال به اینترنت بین‌المللی، کامپیوتر و نمایشگر‌های پرینتردار، مقاومت و استحکام بالا، طول عمر زیاد از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع تکنولوژی جرثقیل سبک به شمار می‌رود.

images_1681045802_6432b92aba528.jpg

برای اجاره جرثقیل‌های سبک چه باید کرد؟

اولین اقدامی که برای اجاره جرثقیل‌های سبک باید انجام داد، تماس گرفتن با یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اجاره انواع جرثقیل است. در زمان تماس با کارشناسان شرکت باید اطلاعاتی مانند نوع بار، وزن بار و حجم آن را برای آن‌ها ذکر کنید و در صورت امکان فیلم یا عکس کالایی را که قصد جابه‌جایی آن را دارید، برای شرکت ارسال کنید. در نهایت شرکت مناسب‌ترین نوع جرثقیل‌های سبک را به آدرس مورد نظر ارسال می‌کند. معمولا هزینه اجاره کردن جرثقیل‌های سبک نسبت به خرید آن‌ها کمتر است‌. بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی برای اجاره جرثقیل در تهران قراردادهای ساعتی، روزانه، ماهانه و گاهی سالیانه با شرکت اجاره‌دهنده امضا می‌کنند‌.

images_1681045856_6432b960ded2e.jpg

استفاده از جرثقیل‌های اجاره‌ای در پروژه‌های مختلف چه مزایایی دارد؟

در این بخش با مهم‌ترین مزایای استفاده از جرثقیل‌های اجاره‌ای آشنا خواهید شد.

پایین بودن هزینه‌های اجازه نسبت به هزینه‌های خرید جرثقیل

همانطور که می‌دانید هزینه مورد نیاز برای اجازه یک جرثقیل به مراتب کمتر از هزینه‌های خرید جرثقیل است. از طرفی برای نصب بالابرهای جرثقیل به عنوان یک کار تخصصی به نیروی متخصص نیاز است‌. آموزش نیروها برای دریافت گواهی‌نامه نصب جرثقیل هزینه‌های زیادی به همراه دارد. در فرآیند اجاره تمام خدمات مربوط به نصب و راه‌اندازی جرثقیل‌ها بر عهده کارکنان متخصص شرکت‌های اجاره‌دهنده است. همین امر موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

امکان استفاده از جدیدترین فناوری و تکنولوژی جرثقیل سبک

زمانی که برای خرید جرثقیل سبک اقدام می‌کنید، به مرور زمان دستگاه خریداری شده دچار استهلاک خواهد شد. همچنین با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی هر ساله در تولید انواع مختلف این ماشین‌ها از جدیدترین تکنولوژی جرثقیل سبک استفاده می‌شود. شرکت‌های اجاره‌دهنده همواره جدیدترین مدل‌های جرثقیل‌ را که از تکنولوژی‌های روز دنیا بهره‌مند هستند، در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. این مزیت در خرید جرثقیل وجود ندارد.

کمک به پس‌انداز و صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت

شرکت‌هایی که برای خرید جرثقیل اقدام می‌کنند، علاوه بر پرداخت هزینه‌ خرید باید برای امور دیگری مانند بیمه، بازرسی، آموزش اپراتورها، تهیه سوخت، انجام تعمیرات و … نیز هزینه‌ جداگانه پرداخت کنند. با اجاره جرثقیل دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی نیست. در واقع شرکت فقط هزینه مربوط به اجاره را پرداخت می‌کند. اجاره کردن جرثقیل به پس‌انداز و صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت‌های نوپا کمک زیادی می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله ابتدا به معرفی پنج مورد از تکنولوژی‌های به کار رفته در جرثقیل سبک پرداختیم و مزایای هر تکنولوژی جرثقیل سبک را توضیح دادیم. در ادامه راجع به نحوه اجاره انواع جرثقیل و مزایای اجاره صحبت کردیم. برای اجاره انواع مختلف جرثقیل‌های سبک به سایت یکی از مجموعه‌های معتبر فعال در همین زمینه مراجعه کنید و با مشاوران سایت تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را درباره قیمت و مراحل اجاره به شما ارائه دهند. امیدواریم از مطالعه این مقاله به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کرده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو