بازی Axie Infinity چیست؟ معرفی کامل بازی اکسی اینفینیتی

بازی Axie Infinity چیست؟ معرفی کامل بازی اکسی اینفینیتی


منبع: پلازا

4

1402/2/5

19:47


بازی Axie Infinity چیست؟ معرفی کامل بازی اکسی اینفینیتی

تا همین چند سال قبل هدف از بازی‌های رایانه‌ای صرفاً سرگرمی و تفریح بود اما با ورود بلاکچین، اهداف دیگری مانند کسب درآمد از بازی هم به آن اضافه شد. یکی از این بازی‌ها که طرفداران زیادی هم دارد و به احتمال زیاد نام آن را شنیده‌اید بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) است.

در واقع می‌توانیم بگوییم که این بازی بلاکچینی نسخه پیچیده بازی پوکمون (Pokémon) روی بلاکچین است و شباهت زیادی به آن دارد. خلاقیت‌های فراوان این بازی، به ویژه استفاده از مکانیزم Play to Earn یا همان کسب درآمد از بازی باعث شد جای خود را به سرعت میان جامعه گیمرها باز کند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل بازی اکسی اینفینیتی بپردازیم و از دیدگاه‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم. علاوه بر این نحوه ورود به بازی و روش‌های کسب درآمد از آن نیز خواهیم پرداخت. پس با پلازا همراه باشید.

فهرست مطالب

مختصری در مورد پروژه متاورسی اکسی اینفینیتی

پروژه اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) یک بازی بلاکچینی روی شبکه اتریوم است که بازیکنان آن می‌توانند موجوداتی دیجیتالی به نام «اکسی» را جمع‌آوری و خرید و فروش کنند. در این بازی می‌توانید با بازیکنان دیگر رقابت کنید، در دنیای مجازی آن بگردید و موجوداتی جدید با خصوصیات منحصر به فرد درست کنید. هر کدام از این اکسی‌ها ۴ ویژگی منحصر به فرد دارند و در طول بازی می‌توانید مقدار آن‌ها را افزایش دهید. این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:

  • Health: سلامتی مشخص می کند یک اکسی تا چه حد توان مقاومت در برابر شکست دارد.
  • Speed: هر کدام از اکسی‌ها سرعت بیشتری داشته باشد اول حمله را شروع می‌کند.
  • Skill: با افزایش مهارت، شدت تخریب نیز بیشتر می‌شود.
  • Morale: هر چه این مقدار بیشتر باشد، توان نابود کردن دشمن بیشتر می‌شود.

جالب است بدانید این موجودات دیجیتال جذاب و دوست‌داشتنی در حقیقت یک ان اف تی (NFT) هستند و در نتیجه ویژگی‌ها و ارزش خاص خود را دارند. از ویژگی‌های مهم این بازی می‌توان به پشتیبانی از P2E اشاره کرد. به با ویژگی Play to Earn می‌توانید از بازی کردن خود درآمد کسب کنید که با توکن‌های AXS و SLP این کار امکان‌پذیر شده است. اکسی در حال حاضر در رتبه ۵۳ بازار قرار دارد و ارزش بازار آن حدوداً‌ یک میلیارد دلار است.

تاریخچه اکسی

تاریخچه ارز اکسی اینفینیتی چیست؟

این بازی عمر زیادی ندارد و در زمان نگارش مقاله تنها ۵ سال از عمر آن می‌گذرد. در اینجا به چند اتفاق مهم که در تاریخچه ارز اکسی اینفینیتی رخ داد اشاره می‌کنیم.

بازی اکسی اینفینیتی سال ۲۰۱۸

اکسی اینفینیتی در سال ۲۰۱۸ توسط شرکتی به نام اسکای ماویز (Sky Mavis) در ویتنام متولد شد. در مجموع ۲۵ نفر به صورت تمام وقت بر روی پروژه اکسی اینفینتی کار می‌کنند که اکثر آن‌ها در حوزه توسعه بازی تجربه زیادی دارند.

بازی اکسی اینفینیتی سال ۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۹ پروژه اکسی اینفینیتی موفق شد مبلغی در حدود ۱.۵ میلیون دلار تأمین سرمایه‌ کند. از جمله سرمایه‌گذاران بزرگی که در این رویداد حضور داشت می‌‌توان به مارک کیوبن (Mark Cuban) اشاره کرد. او یکی از بزرگترین کارآفرین‌ها و سرمایه‌داران آمریکایی است که مالکیت چند شرکت بزرگ را در اختیار دارد.

بازی اکسی اینفینیتی سال ۲۰۲۰

با همه‌گیری ویروس کرونا در این سال، بسیاری از افراد مجبور شدند در خانه بمانند و قابلیت کسب درآمد از بازی اکسی باعث رشد افراد زیادی به آن هجوم بیاورند. به همین دلیل قیمت اکسی شروع به رشد کرد و این رشد تا جایی ادامه یافت که آن را تبدیل به یک بازی گران‌قیمت کرد.

بازی اکسی اینفینیتی سال ۲۰۲۱

در این سال محبوبیت بازی اکسی اینفینیتی به حداکثر مقدار خود رسید. این محبوبیت به حدی زیاد شد که مردم بسیاری از کشورها از جمله فیلیپینی‌ها از طریق این بازی مخارج زندگی خود را تأمین می‌کردند. علاوه بر این قیمت توکن AXS نیز توانست سقف جدیدی را ثبت کند و نگرانی‌ها در مورد پایداری و دوام این بازی افزایش یافت.

بازی اکسی اینفینیتی ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۲ ویژگی‌های جدیدی به بازی اضافه شد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به امکان مالکیت زمین و بهینه‌سازی سیستم نبرد بازی اشاره کرد. علاوه بر این شرکت اسکای ماویز نیز با شرکت‌های بلاکچینی مختلفی قرارداد همکاری بست تا بتواند اکوسیستم اکسی را گسترش دهد. یکی از رویدادهای فاجعه‌بار سال ۲۰۲۲ برای اکسی اینفینیتی، هک شدن شبکه رونین (Ronin) بود. در این اتفاق ناگوار حجم عظیمی از سرمایه برخی از بازیکنان اکسی از بین رفت.

آیا بازی اکسی اینفینیتی رایگان است؟

بازی اکسی هم دارای المان‌های رایگان و هم المان‌های پولی است. بازیکنانی که برای اولین بار وارد بازی می‌شوند می‌توانند یک تیم اکسی استارتر برای شروع کار دریافت کنند و بدون پرداخت هزینه، بخش‌های مختلف جهان بازی را مشاهده کنند. این بازی یک نسخه رایگان به نام Axie Infinity: Origin هم دارد که در حال حاضر در مراحل تست آلفا به سر می‌برد.

اکسی اینفینیتی

با وجود نکاتی که گفته شد، اگر قصد دارید از تمام قابلیت‌های بازی استفاده کنید و بتوانید از آن کسب درآمد کنید باید حتماً مقداری هزینه کنید. برای مثال برای پرورش اکسی‌ها و شرکت در نبردهای PvP باید اکسی‌های بیشتری به دست آورید که فقط از طریق ارز دیجیتال درون بازی امکان‌پذیر است. بنابراین رایگان بودن یا نبودن اکسی به هدف شما از انجام بازی بستگی دارد.

توکن AXS چیست؟

AXS مخفف Axis Infinity Shard است و یکی از توکن‌های بومی در بازی اکسی اینفینیتی محسوب می‌شود. توکن AXS در واقع توکن حاکمیتی بازی است و هر چه تعداد بیشتری از آن را هولد کنید، توانایی نفوذ و رأی‌گیری بیشتری در اکوسیستم اکسی خواهید داشت. این توکن برای خرید و پرورش اکسی‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل با پیشرفت پروژه و کسب موفقیت، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

حداکثر عرضه توکن AXS تعداد ۲۷۰ میلیون عدد خواهد بود که در زمان نگارش مقاله حدود ۱۱۶ میلیون توکن در گردش است. دقت داشته باشید که به دلیل قرار گرفتن پروژه اکسی روی شبکه اتریوم، توکن‌های AXS هم از نوع ERC20 محسوب می‌شوند.

توکن AXS و توکن SLP

آیا توکن AXS تنها توکن بازی اکسی اینفینیتی است؟

پاسخ این سؤال منفی است. توکن دیگری که در اکسی اینفینیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد SLP است که به آن اسموث لاو پوشن (Smooth Love Potion) هم می‌گویند. برای بدست آوردن SLP باید بازی‌های ماجراجویی یا آرنا مچ‌ها (arena match) را انجام دهید. علاوه بر این از طریق انجام دیل کوئست (daily quest) نیز می‌توانید ارز دیجیتال SLP بدست آورید. یکی از کاربردهای اصلی این توکن، پرورش و زاد و ولد اکسی است. متأسفانه تعداد عرضه SLP بی‌نهایت است و این موضوع یک نقطه ضعف برای قیمت آن محسوب می‌شود.

توکن AXS را از کجا بخرم؟

توکن AXS مانند تمام ارزهای دیجیتال دیگر در صرافی‌های متمرکز و نامتمرکز قابل خریداری است. از جمله صرافی‌های متمرکز می‌توان به بایننس، هوبی، بای‌بیت، کوینکس و MEXC اشاره کرد. در صورتی که امکان خرید از صرافی متمرکز برای شما وجود ندارد می‌توانید از طریق صرافی‌های نامتمرکز مانند پنکیک سواپ، یونی‌سواپ ورژن ۳ و سوشی‌سواپ نیز خرید خود را انجام دهید. پس از خرید و هنگام انتقال به کیف پول اتریوم حتماً‌ توجه داشته باشید که آدرس کیف پول با 0x آغاز شود تا مشکلی در انتقال آن وجود نداشته باشد.

آیا بازی اکسی اینفینیتی کلاهبرداری است؟

از گذشته در مورد پروژه اکسی اینفینیتی نگرانی‌ها و انتقادهای زیادی وجود داشته و دارد. این نگرانی‌ها بیشتر به مدل کسب درآمد از بازی (P2E) و دوام و مقیاس‌پذیری بازی مربوط می‌شود. برخی نیز این بازی را نوعی قمار می‌دانند و معتقدند رو به نابودی است. این تنها جنبه منفی قضیه است و باید نیمه پر لیوان را هم دید.

برای مثال باید توجه داشت که بازی اکسی اینفینیتی در حال حاضر بازیکنان زیادی دارد و این یک سرمایه بزرگ برای پروژه محسوب می‌شود. از طرفی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگی روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند که اعتبار آن را دوچندان می‌کند و به همین دلیل نمی‌توان اکسی را یک کلاهبرداری دانست. به هر حال اکسی هم مانند تمام ارزهای دیجیتال دیگر ریسک‌های سیستماتیک دارد و نباید تمام سرمایه را بر روی آن قرار داد.

نظرات راجع به اکسی اینفینیتی

نظرات معتبر در مورد بازی اکسی اینفینیتی

در مورد بازی اکسی اینفینیتی نقدهای فراوانی صورت گرفته است که در این بخش به چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

نظر سایت Esports

از دیدگاه سایت Esports بازی اکسی اینفینیتی ارزش بازی و سرمایه‌گذاری دارد. این سایت معتقد است هر چه محبوبیت اکسی اینفینیتی بیشتر شود، شما نیز سود بیشتری کسب خواهید کرد.

نظر سایت Trading Education به بازی اکسی اینفینیتی

سایت Trading Education در پاسخ به این که آیا اکسی ارزش خرید دارد پاسخ مثبت داده است. از جمله دلایل ذکر شده توسط این سایت می‌توان به عملکرد عالی پروژه از زمان شروع به کار، استفاده از مدل P2E و محبوبیت زیاد میان کاربران اشاره کرد.

نظر سایت AFKgaming در مورد بازی اکسی اینفینیتی

سایت AFKgaming نیز معتقد است اکسی به دلیل ارائه آپدیت Origin و پشتیبانی دائمی شرکت اسکای ماویز از بازی، احتمال از بین رفتن بازی اکسی یا کلاهبرداری بودن آن بسیار کم است.

سایت اکسی اینفینیتی

سایت اکسی اینفینیتی

در این بخش مختصری به سایت اکسی اینفینیتی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم. اولین نکته جذاب این سایت، رابط کاربرپسند و جذاب آن است که هر فرد مبتدی هم به راحتی می‌تواند با آن کار کند. در قسمت بالا گزینه MARKETPLACE به چشم می خورد که برای ورود به بازار خرید و فروش استفاده می‌شود. گزینه GAMES برای انتخاب بازی مورد نظر از بین چند بازی ارائه شده استفاده می‌شود.

با کلیک بر روی گزینه AXS به بخش توکنومیک می‌روید که درآن جزئیات زیادی راجع به نحوه توزیع و عرضه توکن ارائه شده است. اگر به دنبال اخبار جدیدی از پروژه هستید هم می‌توانید به بخش NEWS بروید و ایمیل خود را برای ثبت در خبرنامه وارد کنید. در سمت راست نیز گزینه Play For Free به چشم می‌خورد که با کلیک بر روی آن می‌توانید بازی خود را شروع کنید.

چگونه باید با اکسی اینفینیتی بازی کنم؟

اگر به کسب درآمد از این بازی بلاکچینی علاقه‌مند شدید کافی است ۵ گام زیر را انجام دهید:

۱. ابتدا یک کیف پول اتریوم برای خودتان بسازید.

۲. از این لینک یک حساب بسازید.

۳. افزونه مرورگر کیف Ronin را دانلود کنید.

۴. کیف Ronin را از طریق باکس «Active Ronin Wallet» در داشبود به حساب بازی متصل کنید.

۵. با استفاده از رونین بریج (Ronin Bridge)، به کیف پول رونین خود اتریوم واریز کنید و اکسی بخرید.

حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای اکسی اینفینیتی چیست؟

این بازی هم مانند سایر بازی‌های رایانه‌ای به پیش‌نیازهای خاصی نیاز دارد. کمترین سیستم مورد نیاز به دو عامل یعنی پلتفرم مورد استفاده و تجربه بازی مورد نیاز بستگی دارد اما به طور کلی مي‌توان موارد زیر را برای سیستم دسکتاپ و موبایل پیشنهاد داد:

حداقل سیستم مورد نیاز برای دسکتاپ:

  • ویندوز ۷ یا بالاتر، سیستم عامل macOS X 10.9
  • ۸ گیگابایت رم یا بالاتر
  • پردازنده Core i3 یا معادل ان
  • کارت گرافیکی اختصاصی با حداقل ۲ گیگابایت رم
  • اتصال اینترنت با حداقل ۵ مگابیت سرعت دانلود و ۲ مگابیت سرعت آپلود

حداقل سیستم مورد نیاز برای گوشی اندرویدی:

  • پردازنده اسنپ دراگون ۸۰۱ یا پردازنده ۴ هسته‌ای معادل با سرعت ۲.۳ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی آدرنو ۳۳۰ یا معادل آن

روش‌‌های کسب درآمد از اکسی اینفینیتی چیست؟

روش‌های کسب درآمد از بازی اکسی اینفینیتی

ابتدای مقاله اشاره شد که امکان کسب درآمد از بازی وجود دارد ولی مقدار این درآمد به نحوه استفاده شما از منابع بستگی دارد. توسعه‌دهندگان این بازی مدعی‌اند که این بازی بیش از ۱۶ میلیون دلار درآمد داشته است. پنج مورد از روش‌‌های کسب درآمد از اکسی اینفینیتی به شرح زیر است:

  • شرکت در جنگ‌های تن به تن (PVP) برای بردن جایزه
  • پرورش اکسی و خرید و فروش آن در مارکت
  • جمع‌آوری اکسی‌های نادر مانند Origin و Mystic
  • استفاده از توکن‌های AXS درون بازی برای خرید دارایی‌های دیجیتال در دنیای مجازی
  • فارم کردن SLP یا همان اسموث لاو پوشن و خرید و فروش آن در صرافی

جدیدترین اخبار بازی اکسی اینفینیتی

در این بخش به سه خبر مهم بازی اکسی می‌پردازیم.

رشد ۵ برابری توکن RON با ارتقای شبکه

شبکه رونین (Ronin) با حرکت به سوی نامتمرکزتر کردن مکانیزم اجماع و مشارکت با استودیوهای بازی‌سازی بزرگ موجب رشد ۵ برابری توکن RON شد. این شبکه قصد دارد از PoA به مکانیزم اجماع DPoS تغییر وضعیت دهد و در نتیجه به رشد اکسی نیز کمک زیادی می‌کند.

به‌کارگیری وب ۳ در بازی‌های جدید

اسکای ماویز، سازنده اکسی اعلام کرد که قصد دارد برای ساخت بازی‌های جدید روی شبکه رونین با چند استودیوی بازی‌سازی همکاری کند. مدیر عامل این شرکت اظهار داشت که قصد دارد در ارتقاهای بعدی خود به مکانیزم جدید، از وب ۳ (WEB3) به شکل گسترده‌ای در بازی‌ها استفاده کند.

بازیابی ۵.۹ میلیون دلار از هک رونین در نروژ

پس از هک شبکه رونین در مارس ۲۰۲۲، مقادیر زیادی توکن به سرقت رفت که ضرر زیادی را به بسیاری از بازیکنان اکسی وارد کرد. در شانزدهم فوریه ۲۰۲۳ پلیس نروژ اعلام کرد که موفق شد مبلغی به معادل ۵.۹ میلیون دلار از توکن‌های به سرقت رفته را بازیابی کند.

آینده ارز اکسی اینفینیتی در دنیای متاورس

برای بررسی آینده یک ارز باید عوامل بنیادین را بیشتر در نظر داشت. از یک طرف، ارز اکسی بر روی بلاکچین قدرتمند اتریوم قرار دارد که امنیت و پایداری آن را تأمین می‌کند. از طرف دیگر به دلیل تعداد زیاد بازیکنان، این پروژه حمایت همه جانبه جامعه خود را دارد و می‌تواند با قدرت زیادی به کار خود ادامه دهد.

علاوه بر این به کارگیری مدل P2E و امکان کسب درآمد برای اقشار مختلف جامعه، به شدت بعید است که شاهد افت یا از بین رفتن پروژه باشیم. در ضمن تیم ۲۵ نفره این پروژه دائماً در حال توسعه پروژه است و در ماه‌های آینده قابلیت‌های جدیدی به این بازی اضافه خواهند کرد. بنابه دلایل ذکر شده، آینده بسیار روشنی را برای این پروژه متصور هستیم و اکسی به عنوان یکی از رهبران بازی‌های بلاکچینی به کار خود ادامه خواهد داد.

بررسی نهایی بازی اکسی اینفینیتی

در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف بازی اکسی اینفینیتی پرداختیم. در ابتدا مختصری به ویژگی‌های این بازی پرداختیم. پس از ‌آن مکانیزم‌های کسب درآمد از بازی ارائه شد تا بتوانید درآمد خود از بازی را بیشتر کنید.

علاوه بر این تاریخچه این بازی در چهار سال ذکر شد و در مورد آینده آن بحث کردیم. به طور کلی صرف نظر از آینده‌دار بودن این پروژه باید جنبه منفی آن را نیز در نظر بگیرید و از سرمایه‌گذاری تمام سرمایه یا صرف زمان زیاد بر روی آن خودداری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو