برگزاری نمایشگاه گروهی بوی گل و بانگ مرغ در گالری ویستا

منبع: همگردی

5

1402/2/16

22:11


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده و گزارشات بدست آمده، برگزاری نمایشگاه گروهی بوی گل و بانگ مرغ در گالری ویستا صورت می گیرد.

«بوی گل و بانگ مرغ» عنوان نمایشگاهی گروهی از آثار 40 هنرمند معاصر است که در پی آن است دوستداران هنر را با گل و مرغ، نقش مقبول و تمثیلی فرهنگ و زندگی ایرانی بیشتر آشنا کند.

در این نمایشگاه که از 15 تا 25 اردیبهشت در گالری ویستا به تماشاست، 42 اثر از 40 هنرمند روی دیوارهای این گالری خواهد رفت.

پریسا پهلوان، مدیر گالری ویستا درباره چگونگی شکل گیری این نمایشگاه گفت: ما هفته گذشته رونمایی از «صد سال گل و مرغ» را داشتیم، کتابی به اهتمام خانم یلدا خواجه زاده که از جمله آثار منتشره نشر ویستا هنر است. این کتاب مرجع حاوی شش مقاله از آیدین آغداشلو، یلدا خواجه زاده، بهنام کامرانی، شهروز نظری، نائب شیرازی و هنگامه معمری است و در آن 72 اثر گل و مرغ از 63 هنرمند به چاپ رسید. هم من هم خانم خواجه زاده تاکیدمان بر این بود که همراه با انتشار این کتاب، نمایشگاهی نیز با محوریت موضوع گل و مرغ برگزار کنیم که نهایتا موفق شدیم 42 اثر از 40 هنرمند را برای این نمایشگاه گروهی گردآوری کنیم.

پهلوان درباره ضرورت برپایی نمایشگاهی با مضمون گل و مرغ افزود: گل و مرغ، از نقش مایه های اصیل و کهن ایرانی است که هنرمندان معاصر توجهی ویژه به آن نشان داده اند. این نقش مایه با زندگی ایرانی عجین بوده و میتوان گفت هم هنرمندان به آن علاقه نشان داده اند و هم برای مردم جذابیت داشته است. ما نقش گل و مرغ را چه در کتاب ها و چه در دست سازه ها و حتی وسائل کاربردی امروز به وفور شاهد هستیم و البته رویکرد گالری ویستا نیز حمایت از کتابهایی است که جایشان در هنرهای تجسمی خالی است. در باب گل و مرغ پیش از این کتابهایی منتشر شد اما این رویکرد را که از هنرمندان معاصر اثری با محوریت گل و مرغ منتشر و عرضه شود کمتر شاهد بوده ایم.

مدیر گالری ویستا با اشاره به اینکه این گالری از سال 91 همواره دغدغه نمایش و عرضه آثار هنری را داشته است تصریح کرد: مدتها بود جای خالی نمایشگاهی با محوریت گل و مرغ در سپهر تجسمی ما احساس میشد و می توانم بگویم یکی دو دهه است نمایشگاهی با این رویکرد و در این ابعاد برپا نشده بود. این نکته را هم بیافزام که برخی هنرمندان همچون لادن بروجردی و عبدی اسبقی، برای این نمایشگاه اثر با موضوع گل و مرغ خلق کرده اند.

یلدا خواجه زاده، گردآورنده این نمایشگاه نیز در استیتمنت خود آورد: رویکرد تعداد زیادی از هنرمندان معاصر به این سبک و گرایش از نقاشی سنتی ایرانی (گل و مرغ) و کارکردشان با این کیفیت و کمیت، و بهره گیری از مدیوم ها و متریال های این چنین گوناگون، خود تداعی گر ژانر جدیدی است که هر تماشاگر بدون شناخت از دودمانه و سیر تاریخی این نوع نقاشی تا به امروز قدم به دنیای گلها و پرنده هایی میگذارد که نغمه خوان روایات بیکران اند.

او همچنین درباره کتاب «صد سال گل و مرغ» می گوید: این کتاب سعی بر آن دارد تا چشم اندازی بی اغراق به گذری یکصد ساله از این نوع نقاشی بگشاید و سیر تکامل و تداوم و تعامل با هنر و هنرمندان را که تا به امروز ادامه داشته است، در دسترس علاقمندان قرار دهد.

نمایشگاه گروهی گل و مرغ در هنر معاصر ایران با عنوان «بوی گل و بانگ مرغ»، آثاری از آیدین آغداشلو، عبدی اسبقی، سعید امکانی، لادن بروجردی، پوریا پرهیزکار، شکیبا پرورش، مجتبی تاجیک، حسین تمجید، شیده تامی، فرید جعفری، آهو حامدی، ستاره حسینی، یلدا خواجه زاده، بهرام دبیری، رضا درخشانی، سارا رزمی، حسینعلی رمضانی، غزال زارع مهدی سحابی، حسن سلطانی، جلال شباهنگی، ایرج شافعی، رزیتا شرف جهان امید شلمانی، علی اکبر صادقی، نیلوفر صالحی، نسترن صفایی، سرمه عرب، امیر فرهاد، حمزه فرهادی، بیژن قاسمی نژاد، بهنام کامرانی علی ملک، امیر کبیر نژاد، شهرام کریمی، نوید عظیمی سجادی، مهدی منصوری، الهام نفیسی، بهمن نیکو و گیزلا وارگا سینایی را به نمایش خواهد گذاشت.

لازم به ذکر است که ساعات بازدید از این نمایشگاه، جمعه ها از ساعت 16 تا 20 و در طول هفته از ساعت 16 تا 19 خواهد بود و گالری روزهای شنبه تعطیل است.

گالری ویستا در تهران، خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه 12، پلاک 11 واقع است.

برگزاری نمایشگاه گروهی بوی گل و بانگ مرغ در گالری ویستا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو