با این روش های ساده از شر جوش سرسیاه خلاص شو!

منبع: شبره

5

1402/2/19

02:27


حتما برای شما هم پیش آمده که با دقت مشغول بررسی پوست تان در آینه بوده اید و ناگهان متوجه نقاط سیاه کوچک روی پوست تان شده اید. این ها همان جوش سرسیاه است. جوش سرسیاه که اغلب افراد چه خانم ها و چه آقایان با آن مواجه هستند یکی از انواع آکنه است که […]

با این روش های ساده از شر جوش سرسیاه خلاص شو!

حتما برای شما هم پیش آمده که با دقت مشغول بررسی پوست تان در آینه بوده اید و ناگهان متوجه نقاط سیاه کوچک روی پوست تان شده اید. این ها همان جوش سرسیاه است. جوش سرسیاه که اغلب افراد چه خانم ها و چه آقایان با آن مواجه هستند یکی از انواع آکنه است که بر اثر عوامل زیادی مانند چربی اضافی پوست، سیگار کشیدن، آلودگی پوست، عوامل ژنتیکی و … ایجاد می شوند. در ادامه درباره علل ایجاد جوش سرسیاه و روش هایی برای از بین بردن جوش سرسیاه صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

جوش سرسیاه چیست؟

ایجاد جوش های سرسیاه (blackhead comedo) روی صورت به خصوص بر روی بینی و اطراف آن و روی گونه ها یکی از رایج ترین عارضه های پوستی در دنیا شناخته می شود. این جوش ها زمانی ایجاد می شود که منافذ باز پوست با ترکیبی از چربی (سبوم) و سلول های مرده پوست پر می شود. از آنجایی که جوش های سرسیاه در سطح پوست ایجاد می شوند بنابراین در معرض اکسیژن قرار دارند و اکسیژن باعث اکسید شدن سطح آن و سیاه رنگ شدن جوش می شود به همین دلیل جوش سرسیاه نامیده می شود.

تفاوت جوش سر سفید و سرسیاه در همین نکته است که چون جوش های سرسفید با یک لایه نازک محافظت می شوند در معرض اکسیژن قرار نمی گیرند و سفید رنگ باقی می مانند.

برای این که بتوانید از شر جوش های پوست چه از نوع سرسفید و چه سرسیاه خلاص شوید باید همیشه منافذ پوست را تمیز نگه دارید. به این منظور حتما قبل از خواب پوست تان را با شوینده مناسب نوع پوست تان بشویید و در فواصل زمانی مناسب از لایه بردار استفاده کنید.

چه عواملی باعث ایجاد جوش سرسیاه می شوند؟

  • تولید بیش از حد چربی در بدن
  • ‎مصرف داروهای خاص از جمله کورتیکواستروئید‌ها، لیتیوم یا آندروژن‌ها
  • بسته شدن منافذ پوست توسط لوازم آرایشی
  • تعریق شدید
  • استرس و کم آبی پوست
  • تحریک فولیکول‌های مو
  • رطوبت و چربی بالا در محیط
  • تخمدان پلی کیستیک
  • تغییرات هورمونی و رسیدن به سن بلوغ

اگرچه محققان تاکنون نتوانسته اند تاثیر مواد غذایی را بر روی جوش های صورت و بدن اثبات کنند اما بسیاری از افراد معتقدند آنچه که می خوریم تاثیر زیادی روی پوست ما دارد. محصولات لبنی و غذاهایی که سطح قند خون را افزایش می دهند، مانند کربوهیدرات ها، ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشند.

 

ماسک های خانگی برای از بین بردن جوش سرسیاه

ماسک سفیده تخم مرغ، بهترین ماسک برای جوش سرسیاه

یکی از بهترین و راحت ترین ماسک ها برای جوش سرسیاه، ماسک سفیده تخم مرغ است. این ماسک علاوه بر این که باعث از بین بردن جوش های سرسیاه می شود برای لیفت صورت و از بین بردن سلول های مرده پوست هم مفید است.

برای تهیه این ماسک فقط به سفیده یک تخم مرغ و دستمال کاغذی نیاز دارید. سفیده تخم مرغ را هم بزنید تا یک دست شود. سپس با قلم مو سفیده تخم مرغ را به صورت تمیز و شسته شده بزنید.

پس از آنکه ماسک سفیده تخم‌مرغ را روی پوست خود زدید، یک لایه دستمال کاغذی روی پوست قرار دهید. سپس یک لایه دیگر از سفیده تخم‌مرغ را روی دستمال بزنید تا به خوبی به عمق منافذ پوستی وارد شود. برای مدت 20 دقیقه منتظر بمانید و بعد ماسک را از روی پوست برداشته و صورتتان را بشویید.

ماسک سفیده تخم مرغ، موجب خشکی پوست می‌شود‌. بهتر است بعد از استفاده از این ماسک از کرم آبرسان یا مرطوب کننده مناسب پوست تان استفاده کنید.

 

 

توصیه می شود افرادی که پوست چرب دارند به منظور جلوگیری از ایجاد جوش سرسیاه از محصولات پوستی و مواد آرایشی فاقد چربی (oil free) استفاده کنند. 

ماسک عسل و دارچین برای از بین بردن جوش سرسیاه بینی و صورت

یکی از ماسک های قوی در از بین بردن جوش سرسیاه، ماسک عسل و دارچین است. اما از آنجایی که دارچین می تواند باعث حساس شدن و التهاب پوست شود حتما قبل از استفاده تست حساسیت انجام دهید.

برای استفاده از این ماسک، کافی است که یک قاشق غذاخوری عسل را با نصف قاشق دارچین مخلوط کرده و کاملا هم بزنید تا یکنواخت شود. ماسک را روی محل جوش‌های سرسیاه قرار دهید. پس از گذشت 10 دقیقه، پوست خود را بشویید و از کرم آبرسان استفاده کنید.

 

روش خانگی برای خلاص شدن از جوش سرسیاه با ماسک خاک رس 

خاک رس یکی از بهترین مواد برای از بین بردن چربی پوست است بنابراین برای از بین بردن جوش سرسیاه بسیار موثر خواهد بود. شما می توانید خاک رس را از عطاری تهیه کنید یا از ماسک های خاک رس که در داروخانه ها موجود است استفاده نمایید. خاک رس عمیقا به منافذ پوست نفوذ کرده و روغن اضافی و سایر ناخالصی های پوست را از بین می برد. استفاده از این ماسک یک تا دو بار در هفته توصیه می شود.

ماسک خاک رس برای از بین بردن جوش سرسیاه

از بین بردن جوش سرسیاه با روش های کلینیکی

خوشبختانه داروها و کرم های بسیاری در داروخانه ها موجود است که می تواند در از بین بردن و کاهش جوش سرسیاه موثر باشد. شما می توانید با مشورت پزشک خود و بر اساس نیاز پوست تان این داروها را تهیه نمایید.

این دسته از داروها شامل موادی از جمله سالیسیک اسید، رزورسینول و … هستند که با از بین بردن چربی اضافی پوست و پاکسازی سلول‌های مرده به بهبود این عارضه کمک می‌کنند.

همچنین می توانید از روش های کلینیکی مانند لیزر درمانی، میکرودرم ابریژن، لایه برداری با مواد شیمیایی و تخلیه جوش های سرسیاه که توسط پزشک متخصص انجام می شوند بهره بگیرید.

برای پیشگیری از ایجاد جوش سرسیاه در نواحی اطراف بینی و همه نقاط پوست بهتر است از محصولات پوستی غیر کومدون‌زا (non-comedogenic) استفاده کنید. 

برای پیشگیری از ایجاد جوش های سر سیاه چه کنیم؟

بهتر است برای جلوگیری از ایجاد جوش سرسیاه و یا کاهش آن موارد زیر را رعایت کنید

  • هیچ گاه با آرایش نخوابید. حتما قبل از خواب و بعد از بیدار شدن از خواب، صورت خود را با شوینده مخصوص نوع پوست خود بشویید.
  • از محصولات آرایشی و مراقبت پوستی اویل فری استفاده کنید.
  • اگر آرایش زیادی دارید حتما از پاک کننده آرایش در کنار شوینده استفاده کنید. شوینده ها به تنهایی قادر به پاک کردن آرایش از روی صورت نیستند.
  • از محصولات و ماسک های لایه بردار بر حسب نیاز پوست تان استفاده کنید.
  • روبالشتی خود را هر هفته بشویید.
  • از لوازم آرایش اصل و با کیفیت استفاده کنید.
  • چربی پوست خود را کنترل کنید اگر پوست چربی دارید شما بیشتر در معرض ابتلا به جوش سرسیاه قرار دارید.
  • بلافاصله بعد از ورزش و فعالیت شدید دوش بگیرید.

 

بیشتر بخوانید:

درمان جوش سرسیاه؛ از درمان های خانگی تا انواع دارو

نقد و بررسی چسب بینی پیودرم برای از بین بردن جوشهای سرسیاه

بخور آویشن برای از بین بردن جوشهای سرسیاه

روش های پیشگیری و درمان جوش زیر پوستی

با این راهکارهای ساده جوشهای سرسیاه را نابود کنید!

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو