چه زمانی برای آزمایش خون بارداری مناسب است؟

چه زمانی برای آزمایش خون بارداری مناسب است؟


منبع: اوما

4

1402/2/23

16:12


چه زمانی برای آزمایش خون بارداری مناسب است؟

آزمایش خون بتای بارداری از آن دسته آزمایشاتی است که می‌تواند در بسیاری از مراحل بارداری انجام شود، چراکه نه تنها به عنوان تست حاملگی بلکه برای امور پزشکی دیگر در دوره بارداری اهمیت دارد و بهترین زمان انجام آن بسته به هدف از آزمایش متفاوت است. با این مقاله همراه باشید تا با آزمایش خون بارداری و بهترین زمان انجام آن آشنا شوید.

بهترین زمان انجام خون برای تشخیص بارداری

آزمایش خون بتا در اوایل بارداری یعنی حدود دو هفته پس از تخمک گذاری قابل انجام است. در این مرحله، سطح هورمون hCG در خون به میزان چشمگیری افزایش یافته و قابل شناسایی است. بنابراین، اگر هدف شما تست بارداری است، می‌توانید آزمایش خون بارداری را حدود 14 روز پس از تخمک‌گذاری انجام دهید. در خصوص تست‌های خانگی بارداری، به دلیل اینکه حساسیت و دقت کمتری نسبت به آزمایش خون دارند، آزمایش بهتر است پس از اولین پریود از دست رفته انجام گردد تا نتیجه منفی کاذب نشود.

 

برای تشخیص بارداری آزمایش خون بهتر است یا تست ادرار؟

هر دو آزمایش خون و ادرار به منظور تشخیص بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرند اما آزمایش خون بارداری روشی دقیق و قابل اعتماد برای تشخیص بارداری محسوب می‌شود. آزمایش خون بارداری به دلیل توانایی آن در شناسایی مقادیر حتی ناچیز از هورمون بتا hCG (هورمون گونادوتروپین کوریونیک انسانی) در خون مادر، بسیار حساس‌تر از آزمایش ادرار است و می‌تواند در مراحل اولیه، بارداری را به درستی تشخیص دهد. بنابراین، اگر هدف شما تشخیص بارداری در مراحل اولیه است، آزمایش خون بارداری را به عنوان یکی از روش‌های دقیق و قابل اعتماد برای تشخیص بارداری در نظر بگیرید. اما در صورتی که به هر دلیلی امکان انجام آزمایش خون برای شما وجود ندارد، آزمایش ادرار نیز به عنوان یک روش جایگزین در دسترس است.

آیا آزمایش خون بارداری در تمامی آزمایشگاه‌ها قابل انجام است؟

آزمایش خون بارداری یک آزمایش تخصصی به حساب می‌آید و از این‌رو در تمامی آزمایشگاه‌ها انجام نمی‌شود. برخی از آزمایشگاه‌ها به دلیل نداشتن تجهیزات و فناوری‌های مورد نیاز برای انجام این آزمایش، این خدمات را ارائه نمی‌دهند. بنابراین، قبل از اینکه به آزمایشگاه بروید بهتر است با آنها تماس گرفته و از قابلیت انجام آزمایش خون بارداری مطمئن شوید. همچنین، یکی از راه‌های مطمئن برای انجام آزمایش خون بارداری استفاده از خدمات آزمایش در منزل است که می‌توانید از پلتفورم‌های آنلاین معتبر در این زمینه کمک بگیرید.

 

آزمایش خون بارداری

تجویز آزمایش خون بارداری به منظور بررسی سلامت جنین

آزمایش خون بارداری ممکن است برای بررسی سلامت جنین نیز انجام شود. در این آزمایش، نمونه خون مادر برای بررسی جنینی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی مانند تالاسمی و سیستیک فیبروز قرار دارد، بررسی می‌شود. این آزمایش بر اساس تست DNA جنین صورت می‌گیرد و با تحلیل کروموزوم‌های جنین، بیماری‌های ژنتیکی شناسایی می‌شود. آزمایش خون به عنوان یکی از روش‌های غیرتهاجمی برای بررسی سلامت جنین در دسترس است. در بسیاری از موارد، این آزمایش در هفته‌های ۹ تا ۱۰ بارداری قابل انجام است اما بعضی از مراکز پزشکی آزمایش خون را در مراحل بعدی بارداری انجام می‌دهند. لازم به ذکر است که هرچند آزمایش خون بارداری به عنوان یکی از روش‌های بررسی سلامت جنین کاربرد دارد اما تنها توانایی ارزیابی بیماری‌های ژنتیکی را دارد و قادر نیست سلامت جنین را به طور کامل بررسی کند.

کاربردهای دیگر آزمایش خون بتای بارداری

آزمایش بتای بارداری یکی از آزمایش‌های مهم در تشخیص بارداری است اما علاوه‌بر تشخیص بارداری، کاربردهای دیگری نیز دارد:

  •  تعیین سن تقریبی جنین
  •  تشخیص بارداری غیرطبیعی مانند حاملگی خارج از رحم
  • تشخیص سقط جنین

 غربالگری برای سندرم داون

افزون بر موارد بالا، از آزمایش خون بتا hcg برای تشخیص بیماری‌ها نیز استفاده می‌شود که مهمترین آنها شامل موارد زیر است:

1. تشخیص بیماری‌های تخمدان: سطح هورمون hcg در برخی بیماری‌های تخمدان مانند کیست‌های تخمدانی و نارسایی تخمدان افزایش می‌یابد. بنابراین، اندازه‌گیری سطح هورمون بتا می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های تشخیص بیماری‌های تخمدان از سوی پزشکان تجویز شود.

2. تشخیص بیماری‌های پستان: برخی از بیماری‌های پستان مانند تومورهای پستانی می‌توانند سطح هورمون بتا را افزایش دهند. از این‌رو، اندازه‌گیری سطح هورمون hcg می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های تشخیص مشکلات پستان استفاده شود.

3. تشخیص بیماری‌های گوارشی: برخی از بیماری‌های گوارشی مانند سرطان معده و روده باعث افزایش سطح هورمن بتا می‌شوند. اندازه‌گیری سطح هورمون hcg به عنوان یکی از روش‌های تشخیص بیماری‌های گوارشی محسوب میشود.

به طور کلی، اندازه‌گیری سطح هورمون hcg می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های تشخیصی مفید در بسیاری از بیماری‌ها تجویز شود.

 

شرایط قبل از آزمایش خون بارداری

شرایط قبل از انجام آزمایش خون بارداری 

معمولاً قبل از آزمایش خون بارداری نیازی به ناشتا بودن یا انجام اقدامات خاصی نیست. با این حال، همیشه باید به توصیه‌های پزشک خود قبل از آزمایش توجه کنید. قبل از انجام آزمایش خون بارداری موارد زیر اهمیت دارد:

  •  قبل از انجام آزمایش با پزشک مشورت کنید که چه زمانی برای انجام آزمایش خون بارداری مناسب است.
  •  قبل از آزمایش بتای بارداری مصرف هرگونه دارو را به پزشک اطلاع دهید.
  • قبل از انجام آزمایش رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید. 

آیا ممکن است در آزمایش خون بتای بارداری خطا رخ دهد؟

هیچ آزمایشی به طور 100 درصد دقیق نیست و در موارد نادری ممکن است نتایج همراه با خطا گزارش شود. در آزمایش hCG هم ممکن است نتایج منفی کاذب و مثبت کاذب رخ بدهد. برای مثال بعضی از داروها از جمله داروهای حاوی hCG مانند پرگنیل که برای درمان ناباروری تجویز می‌شوند، در نتیجه آزمایش خطا ایجاد میکنند. وجود برخی از شرایط زمینه‌ای و همچنین وجود تومورها در بدن نیز می‌تواند نتیجه آزمایش را تحت تاثیر قرار دهند. از طرفی، اگر آزمایش خیلی زود انجام شود یعنی در شرایطی که بدن هنوز مقدار کافی از هورمون hCG را تولید نکرده، احتمال بروز خطای  منفی کاذب وجود دارد.

 

آزمایش خون در منزل

 آزمایش خون بارداری در منزل با هومکا

برای انجام دقیق آزمایش بارداری در منزل می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل هومکا بهره ببرید.  هومکا با بیش از ۲۰ آزمایشگاه تشخیص طبی طرف قرارداد است و ده‌ها پزشک عمومی و متخصص در این مجموعه مطابق با جدیدترین دستورالعمل‌های درمانی و بهداشتی در حال ارائه خدمات هستند. یکی از مزایای بزرگ آزمایش در منزل، استفاده از پوشش بیمه و عدم نیاز به مراجعه حضوری به آزمایشگاه است. برای درخواست آزمایش بارداری در منزل با مراجعه وبسایت هومکا به آدرس www.homeca.ir، در صفحه اول سایت آزمایش مورد نظر را انتخاب کرده و سپس شماره تماس خود را ثبت نمائید. همچنین می‌توانید برای ثبت درخواست با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس حاصل نمایید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو