جدیدترین و بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم که باید دید!

جدیدترین و بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم که باید دید!


منبع: فیگار

5

1402/2/24

01:54


موضوع بسیاری از آثار سینما در رابطه با فیلم، عشق به این صنعت و ساخت فیلم است. برای آشنایی با فهرستی از بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم همراه ما…

جدیدترین و بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم که باید دید!

موضوع بسیاری از آثار سینما در رابطه با فیلم، عشق به این صنعت و ساخت فیلم است. برای آشنایی با فهرستی از بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم همراه ما باشید.

بابیلون (Babylon)، عشق (Love)، روزی روزگاری هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood)، اد وود (Ed Wood) و… از نمونه بهترین فیلم ها درباره فیلم سازی هستند. اگز شما نیز عاشق فیلم هایی با موضوع ساخت فیلم هستید، در این نوشتار همراه ما بمانید.

بیشتر بخوانید:

دانلود و معرفی بهترین فیلم‌هایی که قبل از مرگ باید ببینید

بهترین فیلم‌های 2023

 

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

بهترین فیلم ها درباره فیلم سازی

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

در فیلم‌هایی با موضوع ساخت فیلم ، کارگردان و یا بازیگری را میبینیم که در تلاش برای ساخت و یا بازی در فیلم زندگی‌شان هستند. آن‌ها در این صنعت با چالش‌های بسیاری رو به رو می‌شوند و در این اثنا مخاطب با سختی‌ها و پشت پرده این صنعت آشنا می‌شود. برای آشنایی با بهترین فیلم ها درباره فیلم سازی ادامه مقاله را از دست ندهید!

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال‌های 2023

بهترین انیمیشن‌های 2023

Babylon 2022

بهترین فیلم ها درباره فیلم سازی

بهترین فیلم ها درباره فیلم سازی

بابیلون فیلم آمریکایی سال ۲۰۲۲ در ژانر کمدی-درام تاریخی حماسی به نویسندگی و کارگردانی دیمین شزل است. گروه گسترده‌ای از بازیگران شامل برد پیت، مارگو رابی، دیگو کالوا، جین اسمارت، جوان آدپو، و لی جون لی در این فیلم حضور دارند. این فیلم شرح وقایع ظهور و افول چندین شخصیت در طول دوران تحول هالیوود از فیلم‌های صامت به فیلم‌های صدادار در اواخر دههٔ ۱۹۲۰ را به تصویر می‌کشد.

در سال ۱۹۲۶ در لس آنجلس، مانوئل «منی» تورس، یک مهاجر مکزیکی، به انتقال یک فیل به یک عیش و نوش وقیح و مملو از مواد مخدر به سبک «باکانیلیا» در عمارت مدیر اجرایی «کینوسکوپ استودیوز» کمک می‌کند. او به سرعت با نِلی لِروی، یک «ستاره» خودخواندهٔ جاه‌طلب و بی‌پروا از نیوجرسی آشنا می‌شود.

نلی که پر زرق و برق و رقصنده دیده می‌شود، به سرعت برای جایگزینی جین در یک فیلم کینوسکوپ استخدام می‌شود؛ در حین فیلمبرداری، او به‌طرز بی‌رحمانه‌ای از ستاره فیلم فراتر می‌رود.

Once Upon a Time in Hollywood 2019

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

روزی روزگاری در هالیوود فیلمی آمریکایی در ژانر کمدی-درام به نویسندگی و کارگردانی کوئنتین تارانتینو است که در سال ۲۰۱۹ اکران شد. لئوناردو دی‌کاپریو، برد پیت و مارگو رابی ستارگان فیلم هستند. روزی روزگاری در هالیوود، نهمین فیلم بلند تارانتینو است و داستان آن در سال ۱۹۶۹ و در لس آنجلس رخ می‌دهد.

در فوریه ۱۹۶۹، ریک دالتون، بازیگر هالیوودی و ستاره دههٔ ۵۰ سریال وسترن تلویزیونی “Bounty Law”، معتقد است که دوران بازیگری او سررسیده، زیرا اکثر کارهای اخیر وی حضور به‌عنوان بازیگر مهمان در نقش‌های منفی بوده‌است. ماروین شوارتز که یک بازیگردان است، به او توصیه می‌کند که یک وسترن اسپاگتی را در ایتالیا بسازد و دالتون هم احساس می‌کند که او مناسب این نقش است.

داستان آن ماجرای یک بازیگر تلویزیونی رو به افول به‌نام ریک دالتون را دنبال می‌کند که به همراه بدلکار خود، کلیف بوث در جستجوی راهی برای موفقیت در هالیوود هستند و تهدید قریب‌الوقوع تیت‌–‌لابیانکا آن‌ها را درگیر کرده‌است. این فیلم شامل «خط داستانی‌های متعدد در تجلیل داستان پریانی مدرنی به لحظات پایانی عصر طلایی هالیوود» است.

Pain and Glory 2019

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

درد و شکوه یک فیلم در ژانر درام به کارگردانی پدرو آلمودوار است که در سال ۲۰۱۹ منتشر خواهد شد. از بازیگران آن می‌توان به آنتونیو باندراس، سیسیلیا روت، لئوناردو اسباراگلیا، و پنه‌لوپه کروز اشاره کرد. فیلم برای رقابت در بخش اصلی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹ انتخاب شد. آنتونیو باندارس برای این فیلم برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد از هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن گردید.

کارگردان اسپانیایی سالوادور مالیو که به علت ناخوشی‌های متعدد جسمی و روحی به نوعی بازنشسته شده است، زندگی خودش را مرور می‌کند و خاطراتی از دوران کودکی، دوران مدرسه، عشق ناکام جوانی و… را به یاد می‌آورد.

The Disaster Artist 2017

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

هنرمند فاجعه یک فیلم آمریکایی در سبک زندگینامه‌ای کمدی-درام به کارگردانی جیمز فرانکو است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. داستان فیلم بر پایه کتاب غیرداستانی به همین نام اثر گرگ سسترو و تام بیسل، و همچنین فیلم اتاق به کارگردانی تامی وایزو در سال ۲۰۰۳ ساخته شده‌است که به اعتقاد خیلی ها، بدترین فیلم ساخته شده در تاریخ سینما است.

از بازیگران آن می‌توان به جیمز فرانکو، دیو فرانکو، ست روگن، الیسون بری، آری گرینر، جکی ویور و جاش هاچرسون اشاره کرد. جیمز فرانکو برای بازی در این فیلم برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی شد. همچنین فیلم او در جشنواره بین‌المللی فیلم سن‌سباستین ۲۰۱۷ برنده صدف طلایی این جشنواره شد.

Love 2015

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

عشق فیلمی سه‌بعدی در سبک درام به کارگردانی گاسپار نوئه محصول ۲۰۱۵ فرانسه است. در فیلم رابطهٔ پسر و دختر جوانی به نام مورفی و اِلِکترا روایت می‌شود. مورفی (کارل گلوسمن) یک دانشجوی آمریکایی سینما است که در پاریس زندگی می‌کند.

در یک صبح بارانی مادر دوست دختر سابقش الکترا (آئومی میوک) می‌آید و می‌پرسد آیا مورفی از محل اختفای دخترش اطلاع دارد یا خیر. مادر الکترا سه ماه است که از او خبری ندارد و با توجه به مشکلات افسردگی الکترا و تلاش‌های قبلیش برای خودکشی، نگران است.

در ادامه این روز، مورفی رابطه خود با الکترا را در مجموعه‌ای از فلاش‌بک‌های تکه تکه و غیرخطی به یاد می‌آورد. مورفی که در تلاش برای ساخت یک فیلم اروتیک است، لحظات رابطه خود را به تصویر می‌کشد.

Hitchcock 2012

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

هیچکاک یک فیلم درام رمانتیک بیوگرافی آمریکایی محصول سال ۲۰۱۲ به کارگردانی ساشا گرواسی و بر اساس کتاب غیرداستانی آلفرد هیچکاک و ساختن روان اثر استیون ربلو در سال ۱۹۹۰ است. هیچکاک داستان رابطه بین آلفرد هیچکاک و همسرش آلما رویل را در طول فیلمبرداری Psycho در سال 1959 روایت می‌کند.

در سال 1959، آلفرد هیچکاک آخرین فیلم خود را با عنوان شمال به شمال غربی، با موفقیت در عرصه‌ی انتقادی و تجاری رونمایی کرد، اما از تلقین یک خبرنگار مبنی بر اینکه باید بازنشسته شود، ناراحت می‌شود. هیچکاک به دنبال بازپس گیری جسارت هنری دوران جوانی خود، پیشنهادهای فیلم، از جمله کازینو رویال و خاطرات آن فرانک را رد می‌کند و به دنبال ساخت فیلمی براساس یک رمان ترسناک به نام روانی نوشته رابرت بلوخ، که بر اساس جنایات واقعی قتل “اد جین” است، می‌رود.

جین در سکانس‌هایی در طول فیلم ظاهر می‌شود، که در آن به نظر می‌رسد تخیل هیچکاک را در مورد داستان روانی تحریک می‌کند، یا به عنوان برخی از عملکردهای ضمیر ناخودآگاه هیچکاک عمل می‌کند (مثلاً توجه هیچکاک را به شن‌های کف حمام جلب می‌کند، که مقدار آن نشان می‌دهد که چگونه همسرش آلما زمان زیادی را در خانه ساحلی با ویتفیلد کوک، نویسنده آمریکایی سپری کرده است).

The Artist 2011

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

آرتیست فیلمی فرانسوی در سبک عاشقانه و کمدی-درام محصول سال ۲۰۱۱ به کارگردانی میشل آزاناویسوس است و ژان دوژاردن و برنیس بژو بازیگران اصلی آن می‌باشند. داستان فیلم مربوط به سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۲ در هالیوود می‌باشد که سینمای صامت در حال افول بوده و گذر به سوی سینمای ناطق بوده‌است و بازیگران آن دچار مشکل شده‌اند. این فیلم خود به صورت صامت و سیاه-سفید فیلم‌برداری شده‌است. منتقدان از این فیلم تمجید بسیاری کرده‌اند.

آزاناویسوس در خصوص موفقیت فیلمش گفته‌است:

شاید چون آرتیست یک فیلم عاشقانه ساده است. جهانی است و یک سگ دوست‌داشتنی دارد. مردم عاشق سگ‌های دوست‌داشتنی‌اند.

او در پاسخ به این سؤال که چرا از ساختار صامت برای فیلمش استفاده کرده‌است، می‌گوید:

وقتی به عنوان یک تماشاگر، فیلم صامتی را می‌بینم، به نظرم داستانش به شکلی بسیار تکنیکی روایت می‌شود و چون هیچ صدایی وجود ندارد، تماشاگر تمام صداها را در ذهنش بازتولید می‌کند. با این کار مخاطب بخشی از خودش را در فرایند داستان‌گویی شریک می‌کند و بنابراین بسیار بیشتر از یک فیلم ناطق درگیر داستان، شخصیت‌ها و چیزهای دیگر می‌شود. من می‌خواستم همین تجربه را با دیگران سهیم شوم.

Adaptation 2002

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

اقتباس (به انگلیسی: Adaptation) فیلمی محصول شرکت آمریکایی کلمبیا پیکچرز و به کارگردانی اسپایک جونز است که فیلم‌نامه آن به دست چارلی کافمن و با الهام‌گرفتن از داستان دزد ارکیده اثر سوزان اورلئان نوشته شده‌است. این فیلم در زمان اکران خود از استقبال مناسب تماشاگران و منتقدان برخوردار شد و توانست جوایز مهمی را در مراسم اسکار، گولدن گلوب و بفتا از آن خود کند.

فیلم از صحنه‌هایی از فیلم‌برداری فیلم جان مالکوویچ بودن شروع می‌شود که در آن چارلی کافمن (نیکولاس کیج) افسرده مهلت کمی برای تحویل فیلم‌نامه اقتباسی دزد ارکیده به شرکت کلمبیا پیکچرز دارد. در مقابل چارلی افسرده برادر دوقلوی سرزنده او، دونالد، است که در نظر دارد به تأسی از چارلی شروع به نوشتن فیلم‌نامه کند.

ایده این فیلم به سال ۱۹۹۴ بازمی‌گردد که چارلی کافمن از سوی شرکت کلمبیا پیکچرز برای نوشتن فیلم نامه اقتباسی دزد ارکیده به کار گرفته می‌شود و کافمن در عوض این کار به نوشتن در رابطه با چگونگی نوشتن فیلم نامه می‌پردازد و تا سال ۲۰۰۰ چندین بار این متن را بازنویسی می‌کند.

Get Shorty 1995

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

کوتوله را بگیرید (انگلیسی: Get Shorty) فیلمی در ژانر کمدی و به کارگردانی بری ساننفلد است که در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. جان تراولتا برای این فیلم برنده مهم‌ترین جایزه عمر خود یعنی گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم موزیکال یا کمدی شد.

هنگامی که ژاکت چرمی ارنستو «چیلی» پالمر توسط ری “بونز” باربونی گرفته می‌شود، چیلی آن را پس می‌گیرد و استخوان‌‌های بینی‌اش را می‌شکند. بونز در دفترش کمین می‌کند، اما چیلی اول تیراندازی می‌کند و پیشانی بونز را می‌چراند. رئیس Bones از انتقام جویی امتناع می‌کند و به او یادآوری می‌کند که چیلی تحت حمایت Momo رئیس اوباش بروکلین است.

پس از مرگ مومو بر اثر حمله قلبی، بونز عملیات او را به عهده می گیرد و از چیلی می خواهد که بدهی معوقه را از لئو دوو، خشکشویی که در یک سانحه هوایی جان باخته است، دریافت کند. چیلی از فای، همسر لئو می‌فهمد که شوهرش زنده است و قبل از بلند شدن هواپیما را ترک کرده است. نهایتا چیلی با لئو روبرو می‌شود و پول او را برای سرمایه گذاری در فیلم می‌گیرد. او تصمیم گرفته که تهیه کننده هالیوود شود و پیشنهاد بو برای همکاری با آن‌ها را رد می‌کند.

Ed Wood 1994

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم

اد وود فیلمی کمدی درام از کارگردان آمریکایی تیم برتون است که در سال ۱۹۹۴ توزیع شد. فیلم زندگی کارگردان بی موی ادوارد دی وود را روایت می‌کند که نقش آن را جانی دپ بازی می‌کند. فیلم در زمان اکران خود به فروش چندانی دست پیدا نکرد اما ریک بیکر موفق شد اسکار بهترین چهره پردازی را بدست آورد.

ادوارد دی وود جونیور کارگردان بی‌استعدادی است که در تلاش است تا قراردادی با شرکت فیلمسازی دوستش بسته و اورسون ولز بعدی هالیوود شود که حتی قدمی هم به آن نزدیک نشد او همچنین می‌خواهد باعث شهرت دوباره بلا لاگوسی بازیگر نقش دراکولا و دوست صمیمیش شود اد عادت به پوشیدن لباس‌های زنانه دارد که داستان نخستین فیلمش را هم بر همین اساس می‌نویسد.

The Player 1992

فیلم هایی با موضوع ساخت فیلم

فیلم هایی با موضوع ساخت فیلم

بازیگر فیلمی به کارگردانی رابرت آلتمن است که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد. فیلمنامه این کار را مایکل تالکین بر اساس رمانی با همین عنوان از خودش نوشته‌است. داستان فیلم در مورد مدیر یک استودیو فیلم در هالیوود است که فیلم‌نامه‌نویسی که گمان می‌کند وی را تهدید به مرگ می‌کند را به قتل می‌رساند.

The Player ارجاعات زیادی به فیلم و جوک های هالیوودی دارد و 65 چهره مشهور در این فیلم ظاهر می شوند. آلتمن یک بار اظهار داشت که این فیلم “یک طنز بسیار ملایم” است و به هیچ کس توهین نمی‌کند.

Sunset Boulevard 1950

فیلم هایی با موضوع ساخت فیلم

فیلم هایی با موضوع ساخت فیلم

سانست بلوار فیلمی نوآر محصول سال ۱۹۵۰ آمریکا به کارگردانی و نویسندگی بیلی وایلدر است. این فیلم در زمان اکران خود برای دریافت ۱۱ جایزه اسکار نامزد شد که ۳ تای آنها را کسب کرد. در سال ۱۹۹۸ انجمن فیلم آمریکا سانست بلوار را به عنوان دوازدهمین فیلم در لیست ۱۰۰ فیلم برتر آمریکایی قرن بیستم انتخاب کرد.

این فیلم برای اولین بار در دهه سی با میان‌نویس فارسی و با نام “غروب یک ستاره” در ایران به نمایش درآمد. در سال‌های بعد نیز با گویندگی چنگیز جلیلوند، نصرالله مدقالچی و سایرین دوبله شد اما هرگز مجوز پخش نگرفت.

خلاصه فیلم: جو گلیس فیلمنامه‌نویسی است که دُچار مشکلات مالی شده‌است و به شِدت به پول نیاز دارد. یک روز زَمانی که جو در حال فرار کردن از دست طَلبکاران خود است به‌طور اتفاقی وارد خانه نورما دزموند سِتاره سابق هالیوود می‌شود که دیگر شهرت گذشته را ندارد. در این میان نورما که هنوز در توهم شُهرت است عاشق جو گلیس شده و از او می‌خواهد پیش او بماند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم ها درباره ساخت فیلم سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو