آن چه علم درباره یک خواب خوب شبانه می‌گوید

3

1402/2/27

09:59


همه ما اهمیت خواب را می‌دانیم، اما چقدر کافی است و چه زمانی باید بخوابیم. اگر پیرو قوانین هستید و می‌خواهید به هفت تا ۹ ساعت توصیه شده توسط متخصصان برای بزرگسالان زیر ۶۵ سال برسید باید زمان خواب خود را بر اساس ساعتی که باید از خواب بیدار شوید مهندسی معکوس کنید.

آن چه علم درباره یک خواب خوب شبانه می‌گوید

به گزارش بهداشت نیوز، بهترین زمان خواب آن است که ظرف مدت دو تا سه ساعت پس از غروب آفتاب بخوابیم، زیرا با ترشح طبیعی ملاتونین مان هماهنگ است.

بنابراین، این بدان معناست که بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب در بهار و تابستان به رختخواب بروید. ضروری است که پیش از نیمه شب بخوابیم، زیرا زمان صرف شده در خواب ترمیمی غیر REM (حرکت سریع چشم) را بهینه می‌کند.

زمان خواب و بیداری را به‌عنوان یک "ریتم مشترک" در نظر بگیرید برای این کار توصیه می‌شود موارد ذیل را انجام دهید:

زمان خواب و بیداری منظمی داشته باشید
در طول صبح در معرض نور قرار بگیرید به طور ایده آل در معرض نور خورشید
از مصرف دوز‌های زیاد کافئین در طول روز به ویژه بعد از ساعت ۲ بعد از ظهر خودداری کنید
از خوردن وعده‌های غذایی زیاد و ورزش نزدیک به زمان خواب خودداری کنید
از قرار گرفتن در معرض نور شدید در هنگام عصر خودداری کنید
خواب باکیفیت پایه‌ای است که سلامت مطلوب بر آن بنا می‌شود. حتی اگر تغذیه و ورزش در بهترین حالت خود باشند بدون خواب مناسب فواید آن بسیار کاهش می‌یابد. خواب برای سلامت متابولیک، سلامت سیستم ایمنی، ترمیم عضلات، عملکرد مطلوب مغز و سلامت روان مهم است.

با این وجود اگر قدری خارج از محدوده قرار گرفتید نباید خود را سرزنش کنید، زیرا کیفیت خواب تان اغلب مهم‌تر از کمیت است.

برای در دست داشتن زمان خواب تان می‌توانید از یک دستگاه یا اپلیکیشن ردیابی خواب استفاده کنید که حرکات بدن و ضربان قلب تان را کنترل کرده و به تعیین زمان طبیعی خواب و بیدار شدن بدن تان کمک خواهد کرد. با این وجود، اگر مشکوک هستید که ممکن است اختلال خواب داشته باشید باید با پزشک خود مشورت کنید تا قبل از مصرف دارو مورد ارزیابی قرار گیرید.

ثبات هم برای زمان خواب و هم برای زمان بیداری عاملی کلیدی است. ریتم شبانه روزی ما یعنی ساعت بدن مان بهترین عملکرد را دارد. به نوبه خود ما سلامت و رفاه کلی مان را بهینه می‌کنیم.

نظرات


تصویری


ویدئو