خشکی واژن یک علامت دردناک است که بسیاری از افراد ممکن است در دوره ای از زندگی خود آن را تجربه کنند. این علامت می تواند ناشی از کاهش سطح هورمون، شیردهی یا مصرف برخی داروها باشد. البته این وضعیت معمولاً با یائسگی مرتبط است. گزینه های درمانی برای خشکی واژن معمولاً به علت آن بستگی دارد.خشکی واژن می تواند باعث درد در هنگام نشستن، ورزش، ادرار کردن و رابطه جنسی شود.در ادامه این مطلب سلام دنیا درباره علت و درمان خشکی واژن صحبت خواهیم کرد.

علت خشکی واژن

در بسیاری از موارد، خشکی واژن زمانی رخ می دهد که سطح استروژن کاهش پیدا می کند. کاهش سطح استروژن به طور طبیعی با افزایش سن یا در دوران یائسگی رخ می دهد. یائسگی زمانی است که دوره قاعدگی شما به پایان می رسد و دیگر نمی توانید باردار شوید. هنگامی که سطح استروژن کاهش پیدا می کند، پوست و بافت های ولو یا فرج و واژن نازک تر و انعطاف پذیرتر می شوند و واژن شما می تواند خشک شود.ابتلا به برخی بیماری ها یا درمان بیماری ها هم می تواند باعث خشکی واژن شود. خشکی واژن می تواند ناشی از:

  • شیردهی (شیردهی) و زایمان
  • مصرف قرص های ضد بارداری یا هر نوع کنترل هورمونی
  • درمان های سرطان از جمله شیمی درمانی و هورمون درمانی
  • ابتلا به دیابت
  • مصرف داروها، از جمله داروهای ضد استروژن (درمان فیبروم رحم یا اندومتریوز)، برخی داروهای ضد افسردگی و آنتی هیستامین ها (درمان خارش چشم و آبریزش بینی)
  • برداشتن تخمدان ها (اووفورکتومی)

حتما بخوانید: برای تنبلی تخمدان چی بخوریم


  • سندرم شوگرن (یک اختلال خود ایمنی که می تواند باعث خشکی در سراسر بدن شود)
  • عدم تحریک جنسی
  • استفاده از صابون های معطر یا معطر، اسپری ها و شستشوها در اطراف یا داخل واژن

علت خشکی واژن

درمان خشکی واژن

درمان های زیادی برای خشکی واژن وجود دارد.درمان های دارویی خشکی واژن می توانند به رفع این مشکل کمک کنند.در حقیقت داروها با جایگزینی یا عمل کردن مانند استروژن در بدن شما کار می کنند. این نوع داروها فقط با نسخه پزشک در دسترس هستند.برخی درمان های دارویی خشکی واژن شامل:

  • حلقه (استرینگ): حلقه نرم و انعطاف پذیر توسط شما یا پزشکتان در واژن قرار می گیرد.این حلقه ها جریان ثابتی از استروژن را بصورت مستقیم در بافت‌ها آزاد می‌کند. حلقه هر 3 ماه یکبار تعویض می شود.
  • قرص (واژیفم): شما با کمک اپلیکاتور یکبار مصرف یک قرص را روزی یک بار در دو هفته اول برای خشکی واژن در واژن قرار می دهید. در ادامه این درمان را دو بار در هفته انجام دهید تا زمانی دیگر درمان لازم نباشد.
  • کرم واژینال استرادیول: برای وارد کردن کرم به واژن به یک اپلیکاتور نیاز دازید. این کرم ها را معمولاً روزانه به مدت 1 تا 2 هفته استفاده می کنید، و طبق نظر پزشک درمان را به یک تا سه بار در هفته کاهش دهید.

حتما بخوانید: آمپول استرادیول والرات برای چیست


  • اسپمیفن (ospemifene): این دارو تعدیل کننده انتخابی استروژن (SERM) نامیده می شود  بصورت خوراکی مصرف می شود. مانند استروژن در بدن شما عمل می کند و به درمان رابطه جنسی دردناک مرتبط با آتروفی واژن کمک می کند.
  • دهیدرواپی آندروسترون (DHEA): این داروی دیگری است که مانند استروژن در بدن شما عمل می کند. این یک شیاف واژینال است که به رابطه جنسی دردناک در افراد یائسه کمک می کند.

درمان خشکی واژن

با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای داروهای حاوی استروژن یا مواد مشابه استروژن صحبت کنید. استروژن ممکن است برای افرادی که سرطان سینه داشته اند یا در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند، ایمن نباشد.

روان کننده ها و مرطوب کننده ها برای خشکی واژن

روان کننده ها و مرطوب کننده ها بدون نسخه در دسترس هستند و می توان آنها را در داروخانه ها خریداری کرد. آنها با پر کردن بافت واژن و مرطوب کردن آن کار می کنند که می تواند به کاهش درد در حین رابطه جنسی کمک کند. شما نباید از مرطوب کننده هایی (مانند صورت یا بدن) که برای واژن شما مناسب نیستند استفاده کنید.

  • مرطوب‌کننده‌های واژن: هر چند روز یک‌بار از مرطوب‌کننده‌های واژن به داخل واژن خود بمالید تا پوشش واژن شما سالم بماند. برخی از نمونه های روان کننده‌‌های واژن مبتنی بر آب و گلیسیرین شامل ژل روان کننده پاورمن،مرطوب کننده و روان کننده بنژل است.می‌توانید شب قبل از خوابیدن کرم مرطوب‌کننده را استفاده کنید و اجازه دهید تا به‌خوبی جذب شود.
  • روان کننده های واژن: برای کاهش ناراحتی ناشی از رابطه جنسی، روان کننده ها را درست قبل از رابطه جنسی استفاده کنید.لانگ لاو سیمپلکس یا آستروگلاید نمونه هایی از روان کننده های واژن بر پایه آب هستند.روان کننده های مبتنی بر سیلیکون و روغن ماندگاری بیشتری نسبت به روان کننده‌‌های واژن مبتنی بر آب دارند.

حتما بخوانید:علت ترشحات سفید و پنیری واژن چیست


درمان خشکی واژن فوری

همانطور که گفته شد استفاده از ژل‌های مرطوب‌کننده یک درمان فوری و سریع برای خشکی واژن محسوب می شوند.این درمان ها بصورت موقتی واژن را مرطوب نگه می‌دارند. در برخی موارد اثر استفاده از این ژل‌ها چندین هفته ادامه دارد.

پماد درمان خشکی واژن

1. روغن ویتامین E

یکی دیگر از انواع پماد خشکی واژن روغن ویتامین E است. علاوه بر این استفاده از شیاف‌های واژینال ویتامین E نیز می تواند برای درمان خشکی واژن موثر عمل کند.نتایج مطالعات مشخص کرده است که شیاف‌های واژینال حاوی ویتامین E به طرز قابل توجهی می توانند به درمان خشکی واژن کمک کنند و مصرف این محصولات به خانوم هایی که خشکی واژن یا آتروفی واژن را تجربه می کنند توصیه می‌شود.

پماد درمان خشکی واژن

2. کرم استروژن واژینال

کرم های استروژن واژینال به دلیل وجود استروژن می توانند به درمان خشکی واژن در زنان کمک کند.این نوع پمادها با استفاده از اپلیکاتور به صورت هفتگی درون واژن قرار داده می شود. این پمادها با هدف کمک به تولید استروژن تجویز می شوند، البته لازم به ذکر است که مصرف این پمادها تنها با تجویز پزشک با دوره زمانی مشخص مجاز هستند.


حتما بخوانید:ترشحات اسیدی واژن نشانه چیست


درمان خشکی واژن در طب سنتی

  • مقدار یک مشت گل ختمی را به آبجوش اضافه کنید و بعد از اینکه ولرم شد به مدت یک ربع داخل آن بنشینید و با توجه به حجم خشکی و‌ درد به صورت هفتگی و یا ماهانه این روش را تکرار کنید.
  • یک درمان موثر برای خشکی واژن استفاده از روغن کتان است.
  • برای درمان خشکی واژن در زمان غیر پریودی مقداری روغن بنفشه بادام یا روغن کدو را در نواحی کشاله ران و زیرناف ماساژ دهید.
  • ابتدا 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به 1 فنجان آب اضافه کنید و مخلوط را بجوشانید، بعد از خنک شدن با استفاده از این محلول واژن خود را یک یا دو بار در روز بشویید.
  • 1 قاشق چای خوری عسل را به یک کاسه آب اضافه کنید؛ و با این ترکیب هر روز واژن خود را شستشو دهید و در آخر نواحی را با آب ولرم بشویید.
  • مقداری پنبه بردارید و آن را در روغن کنجد فرو ببرید.این روغن را در دیواره‌های واژن بمالید.این درمان را به مدت یک هفته ادامه دهید.بعد از یک هفته شاهد تاثیر فوق العاده این روش درمانی برای نرم و مرطوب کردن واژن خواهید بود.

درمان خشکی واژن در طب سنتی

درمان گیاهی خشکی واژن

1. درمان گیاهی خشکی واژن با گیاه هماور

گیاه هماور حاوی ماده‌ای با نام آلاتونین است که باعث لیز و لزج شدن می شود. این ماده علاوه بر تاثیر بر بازسازی پوست و نرم کردن آن می تواند به تسکین خارش و سوزش بافت واژن کمک کند.چای گیاه هماور را تهیه کنید و بعد از سرد شدن به مدت  5 تا 10 دقیقه در این محلول نشینید تا بافت‌های واژن انعطاف پذیر و نرم گردند.

2. درمان گیاهی خشکی واژن با کوهوش سیاه

گیاه کوهوش سیاه اغلب برای علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه استفاده می شود.این گیاه دارای ترکیباتی مانند اسید فوکینولیک است که خواصی بسیار مشابه با استروژن دارد.به همین دلیل این گیاه می تواند به رفع خشکی واژن کمک کند.

3. درمان گیاهی خشکی واژن با روغن رازیانه

روغن رازیانه با افزایش استروژن به عنوان بهترین دارو برای واژن و رحم شناخته شده است. این روغن همچنین باعث کاهش خطر یائسگی زودرس شده و خواص آرامبخش طبیعی هم ارائه می دهد.برای رفع خشکی واژن بصورت موضعی این روغن را در ناحیه واژن استفاده کنید.

درمان گیاهی خشکی واژن: روغن رازیانه

4. درمان گیاهی خشکی واژن با شبدر قرمز

شبدر قرمز هم یکی دیگر از درمان گیاهی است که تاثیر بسیاری خوبی بر درمان خشکی واژن دارد. شبدر قرمز علاوه بر افزایش مقدار هورمون استروژن در بدن موجب مرطوب شدن ناحیه ی واژن هم میشود.برای این منظور می توانید شبدر قرمز را به صورت دمنوش مصرف نمایید.

5. درمان گیاهی خشکی واژن با گیاه پنج انگشت

درمان گیاهی خشکی واژن با استفاده از داروهای گیاهی مانند گیاه پنج انگشت موثر است. زیرا میوه‌های این گیاه حاوی فلاونوئید هستند که بطرز قابل توجهی بر روی گیرنده‌های استروژن اثر می‌گذارند و می‌توانند به صورت غیر مستقیم هورمون‌ها بدن را تنظیم کنند. این گیاه از طریق تنظیم استروژن موجب تعادل هورمون های زنانه و بهبود خشکی واژن می گردد.


حتما بخوانید: خواص گیاه پنج انگشت (پاکدامنی) برای زنان


درمان خانگي خشكي واژن

  • نوشیدن مقدار کم آب و در نتیجه کم آبی می تواند باعث خشک شدن واژن شود.نوشیدن مقدار کافی آب باعث مرطوب شدن پوشش‌های مخاطی و حفره‌ی واژن می شود و از بروز خشکی واژن جلوگیری می کند.
  • استفاده از مواد شوینده ملایم برای شستشوی واژن به درمان خشکی کمک میکند.
  • مصرف محصولاتی که حاوی فیتو استروژن هستند مانند حبوبات، سویا و آجیل می توانند نقش موثری در رفع خشکی واژن داشته باشد.
  • مصرف سبزیجات و میوه‌هایی که سرشار از ویتامین cهستند می توانند به درمان خشکی واژن کمک کنند.سبزیجات و میوه های حاوی ویتامین C شامل کیوی، توت فرنگی، پرتقال، کلم برگ، فلفل قرمز و سبز، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گواوا هستند.
  • ورزش کردن بصورت منظم در هفته موجب به تعادل رسیدن هورمون‌های بدن و در نتیجه رفع خشکی واژن می شود.
  • برای درمان و پیشگری از خشکی واژن از پوشیدن لباس‌های زیر که پارچه مصنوعی دارند خودداری کنید.
  • در طی ابتلا به خشکی واژن سعی کنید از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید، زیرا ممکن است خطرات جدی برای شما در پی داشته باشد.
  • روغن های طبیعی مانند روغن هسته انگور، زیتون، گیاهی، آفتابگردان یا روغن نارگیل ممکن است یک درمان خانگی بی خطر برای خشکی واژن باشند. روغن های طبیعی باید به عنوان روان کننده خارجی قبل از رابطه جنسی استفاده شوند. با این حال، روان کننده های روغنی می توانند به کاندوم آسیب برسانند، بنابراین اگر در سنین باروری هستید، فقط از روان کننده های مبتنی بر آب استفاده کنید.

درمان خانگي خشكي واژن

شیاف برای خشکی واژن

شیاف واژینال ایسیلیک یک مرطوب کننده قوی برای درمان خشکی واژن محسوب می شود. این شیاف واژینال با داشتن ترکیبات موثر و ایمن نظیر ویتامین E، ویتامین A و هیالورونیک اسید می تواند در درمان خشکی واژن موثر عمل کند. وجود این ترکیبات در شیاف واژینال ایسلیک به درمان آتروفی واژن به خصوص در زنان یائسه نیز کمک می کند. اثرات مرطوب کنندگی هیالورونیک اسید موجب رفع خشکی واژن و تاثیر مثبت در مرطوب کنندگی واژن خواهد شد.برای درمان خشکی واژن روزانه یک عدد شیاف به صورت واژینال استعمال شود.

سخن پایانی:

خشکی واژن یک علامت رایج است که احتمالا در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه خواهید شد. شرایط و عوامل متعددی مانند یائسگی یا مصرف برخی داروها باعث خشک شدن واژن شما می شوند. این احساس خشکی می تواند منجر به رابطه جنسی دردناک یا سوزش، خارش و درد در ناحیه تناسلی شما شود. اگر خشکی واژن شما با درمان بدون نسخه برطرف نشد یا اگر علائم شما بدتر شد، برای کمک حتما با پزشک خود تماس بگیرید.