طریقه مصرف کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن

برای آشنایی با طریقه مصرف کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن این متن را تا انتها دنبال کنید.

کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن

کلیندامایسین یک داروی آنتی بیوتیکی است. پزشکان این دارو را برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می کنند.

کلیدامایسین به شکل‌های مختلف ارائه می شود . از جمله:

  • کپسول های خوراکی
  • کرم ها، لوسیون ها و ژل های موضعی
  • شیاف های داخل واژینال
  • تزریقات و قطره های داخل وریدی

در این مقاله به طریقه مصرف کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن می پردازیم و عوارض احتمالی داروی خوراکی و کرم آن را ارائه می کنیم.

همچنین بخوانید: طریقه مصرف قرص مترونیدازول برای عفونت واژن چگونه است؟

چرا کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن تجویز می شود؟

کپسول کلیندامایسین یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های باکتریایی جدی تجویز می شود، از جمله برای عفونت واژن. این کپسول با جلوگیری از تکثیر باکتری‌هایی که عامل عفونت هستند، عمل می‌کند. این دارو زمانی تجویز می شود که پزشکان نمی توانند از پنی سیلین استفاده کنند و نوع باکتری درگیر در عفونت را مشخص کرده اند. به این دلیل است که شکل کلیندامایسین که پزشک تجویز می کند به نوع عفونت فرد بستگی دارد.

پزشک ممکن است کلیندامایسین را به شکل کپسول های خوراکی تجویز کند که اغلب برای بیماری های از جمله عفونت واژن، اندومتریوز، سلولیت لگن، آبسه در دستگاه تناسلی، یا عفونت کاف واژن به این شکل می باشد.

پزشکان فقط باید کلیندامایسین را برای افرادی که به پنی سیلین آلرژی دارند یا مشکوک هستند که آنتی بیوتیک دیگری برای آن فرد نامناسب است تجویز کنند. این برای کاهش خطر ابتلا به کولیت است که التهاب پوشش داخلی روده بزرگ است.

در صورت امکان، پزشک باید از محل عفونت نمونه برداری کند تا مشخص شود کدام باکتری باعث عفونت شده است.

طریقه مصرف کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن به چه صورت است؟

کپسول های کلیندامایسین ممکن است موجب تحریک مری شود و عوارضی در این اندام ایجاد کند. برای جلوگیری از این تحریک، بهتر است اقدام به مصرف کپسول کلیندامایسین با یک لیوان پر آب کنند. برای افرادی که در بلع مشکل دارند، کلیندامایسین به صورت گرانول هایی است که در آب حل می شود.

دوزهای مصرفی کپسول کلیندامایسین برای بزرگسالان عبارتند از:

  • برای عفونت های جدی، 150-300 میلی گرم هر 6 ساعت
  • برای عفونت های شدیدتر، 300-450 میلی گرم هر 6 ساعت
همچنین بخوانید: از کجا بفهمم عفونت رحم دارم؟ جوشانده برای عفونت رحم و واژن

کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن در بارداری

کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن در بارداری

همانطور که گفتیم کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن و درمان آن استفاده می شود. این دارو متعلق به دسته داروهایی است که به عنوان آنتی بیوتیک های ماکرولید شناخته می شوند. با از بین بردن باکتری ها یا جلوگیری از رشد آنها عمل می کند. این دارو برای قارچ واژن یا عفونت های مخمری موثر نخواهد بود.

کلیندامایسین (کلئوسین) یکی دیگر از آنتی بیوتیک های تجویز شده در دوران بارداری است. متعلق به خانواده آنتی بیوتیک های لینکوزامید است. کپسول کلیندامایسین به طور کلی یک آنتی بیوتیک بی خطر در اوایل بارداری در نظر گرفته می شود.

استفاده از کرم واژینال کلیندامایسین برای زنان در ماه های دوم و سوم بارداری بی خطر است. یک زن باردار به یک دوره 7 روز درمان با این کرم نیاز دارد. زنان باردار نباید از شیاف واژینال کلیندامایسین استفاده کنند. محققان تا امروز بی ضرر بودن استعمال شیاف کلیندامایسین در دوران بارداری را تایید نکرده اند.

کلیندامایسین واژینال چگونه است؟

کلیندامایسین واژینال (برای استفاده در واژن) یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های واژن ناشی از باکتری استفاده می شود. کرم کلیندامایسین با استفاده از اپلیکاتور در واژن اعمال می شود. توجه داشته باشید که در صورت ابتلا به اختلالات روده ای از جمله کولیت یا بیماری کرون، باید از کلیندامایسین واژینال پرهیز کنید.

قبل از خواب از یک اپلیکاتور (تقریباً 5 گرم) کرم در واژن استفاده کنید. پزشک به شما خواهد گفت که چند روز باید از کرم استفاده کنید – یک دوره درمان معمولاً 3-7 روز متوالی طول می کشد.

حتی اگر احساس می کنید عفونت شما برطرف شده است، تا پایان دوره به استفاده از کرم ادامه دهید (مگر اینکه پزشکتان به شما گفته باشد که آن را متوقف کنید). این برای جلوگیری از عود عفونت است.

آمیزش جنسی در طول درمان عفونت واژن توصیه نمی شود. همچنین، کرم کلیندامایسین می تواند به کاندوم ها و کلاهک ها (دیافراگم ها) آسیب برساند، بنابراین در طول درمان یا تا سه روز پس از استفاده از کرم نباید برای پیشگیری از بارداری به این موارد اعتماد کنید.

برخی از زنان پس از یک دوره مصرف آنتی بیوتیک دچار برفک (قرمزی و خارش در اطراف واژن) می شوند. اگر فکر می کنید که برفک دهان دارید، برای مشاوره با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید: علت ترشح زیاد واژن دختر مجرد چیست؟ آیا ناشی از عفونت است؟

عوارض کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن

از مهمترین عوارض کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن عبارتست از:

  • درد شکم
  • تحریک مری
  • تهوع و استفراغ
  • واکنش های پوستی آلرژیک
  • واکنش های آلرژیک شدید
  • التهاب واژن
  • تجمع مایع در زیر پوست
  • اختلال در عملکرد کبد
  • اختلال در عملکرد کلیه
  • اختلالات خونی
  • اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن

توجه: این دارو ممکن است باعث عفونت قارچی واژن (کاندیدیاز) شود. اگر خارش واژن یا خارج از اندام تناسلی، درد در حین مقاربت جنسی یا ترشحات غلیظ و سفید مانند کشک بدون بو یا با بوی ملایم دارید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

در خصوص مصرف کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن باید بدانید که استفاده از این دارو با هر یک از داروهای زیر معمولاً توصیه نمی شود، اما ممکن است در برخی موارد مورد نیاز باشد. اگر هر دو دارو با هم تجویز شوند، پزشک ممکن است دوز یا تعداد دفعات مصرف یک یا هر دو دارو را تغییر دهد.

  • واکسن وبا
  • اریترومایسین
  • امولکسولون

استفاده از این دارو با هر یک از داروهای زیر ممکن است باعث افزایش خطر عوارض جانبی خاص شود، اما استفاده از هر دو دارو ممکن است بهترین درمان برای شما باشد. اگر هر دو دارو با هم تجویز شوند، پزشک ممکن است دوز یا تعداد دفعات مصرف یک یا هر دو دارو را تغییر دهد.

  • آتراکوریوم
  • متوکورین
  • توبوکورارین
همچنین بخوانید: درمان خانگی عفونت واژن در بارداری (قارچی، پنیری و باکتریایی) با طب سنتی

سخن آخر

در این مطلب از آلامتو به معرفی کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن و کرم واژینال آن پرداختیم. همچنین به برخی از عوارض مصرف داروی خوراکی و موضعی اشاره کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما همراهان سایت مفید بوده باشد.