مشکل یبوست در هر شرایطی می تواند رنج آور باشد اما در دوران بارداری این سختی چندین برابر خواهد بود که سه چهارم از زنان باردار معمولا به این عارضه گوارشی مبتلا خواهند شد، در این مطلب از سلام دنیا درباره علت یبوست شدید در بارداری، درمان خانگی یبوست شدید در بارداری و بعد از زایمان و اینکه آیا یبوست شدید و مزمن در بارداری باعث سقط جنین میشود و تا چه حد خطرناک است صحبت خواهیم کرد.با ما همراه باشید.

علت یبوست شدید در بارداری چیست

علت اینکه زنان در طول دوران زندگی به یبوست مبتلا می شوند بسیار متفاوت است با زمانی که هنگام بارداری دستگاه گوارششان دچار اختلال شده و دچار یبوست می شوند متفاوت خواهد بود، در ادامه با دلایلی که زنان در دوران بارداری با یبوست شدید درگیر خواهند شد آشنا می شویم. این دلایل از این قبیل می باشند: 


حتما بخوانید: برای حالت تهوع بارداری چه قرصی بخوریم


1. تهوع و استفراغ در اوایل بارداری:

بروز حالت تهوع و استفراغ در اکثر زنان موجب کاهش مصرف مواد غذایی و نوشیدن آب و از دست دادن آب بدن خواهد شد به همین دلیل حرکات روده‌ای افراد باردار به سختی انجام خواهد شد و مدفوع او خشک و سفت می شود.

2. تغییرات هورمونی :

تغییرات هورمونی که مانند استروژن و پروژسترون و هورمون بارداری می باشد و در دوره بارداری اتفاق می افتد، موجب بروز یبوست خواهد شد. با کاهش و یا افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون و هورمون بارداری گاها عضلات بدن در قسمت روده و دستگاه گوارش را شل و حرکت مواد غذایی در روده را کند و محدود خواهد کرد در نتیجه زنان باردار دچار یبوست خواهند شد.

علت یبوست شدید در بارداری چیست

3. رژیم غذایی غلط و بدون فیبر:

با بالا رفتن تعداد مواد غذایی صنعتی مصرف خوراکی ها و غذاهای کارخانه ایی بیشتر شده و اغلب کیک ها و شیرینی ها و ماکارونی تصفیه شده و برنج و نان سفید که عاری از فیبر می باشند موجب بروز یبوست در افراد خواهد شد به همین دلیل زنان در دوره بارداری از مصرف فیبر نباید غافل شوند.


حتما بخوانید: سوزش ادرار در بارداری نشانه چیست


4. مصرف مکمل های حاوی آهن:

زنان باردار در دوره بارداری مقدار آهن بیشتری لازم دارند و زیر نظر پزشک از مکمل های دارای آهن مصرف می نماین و به دلیل هضم ناکافی در قسمت روده و معده و چسبیدن آهن به مواد غذایی هضم نشده داخل روده حرکت آنها به سختی انجام خواهد شد و به شکل توده ای چسبناک در می آید.

5. بزرگ شدن رحم زنان باردار:

با بزرگ شدن جنین و بالا رفتن سن حاملگی، جنین به لگن و روده فشار می آورد و گاها حرکت غذا در سیستم گوارش دچار اختلال می شود و موجب یبوست می شود.

برای یبوست شدید و مزمن در بارداری چی بخوریم

حال این سوال پیش می آید که اگر دچار یبوست دربارداری شدیم چه کنیم، که البته بهترین و الویت با بهبود رژیم غذایی و خوراکی های مفید است در ادامه بیشتر با درمان این مشکل آشنا خواهید شد.

یبوست در دوره بارداری را از طریق این موارد می توانید درمان کنید:

1. خوردن موادغذایی فیبر دار و اضافه کردن غلات کامل، به رژیم غذایی خود که حبوبات هایی چون لوبیا و عدس و مصرف میوه های خشک مانند آلو ، زردآلو و انجیر می تواند به شدت مفید عمل کنند همچنین مصرف سبزیجات در کنار غذای روزانه.

برای یبوست شدید و مزمن در بارداری چی بخوریم

2. استفاده از مقدار مایعات بیشتر، مانند نوشیدن آب صبح ها به صورت ناشتا و البته مصرف چای کمرنگ و دمنوش های مجاز دوره بارداری، سوپ های رقیق، آب‌میوه‌های طبیعی و آب سبزیجات نیز به تسهیل حرکات روده ای کمک می کند و موجب نرم شدن مدفوع خواهند شد.

3. پروبیوتیک‌ها، نیز به عملکرد صحیح سیستم گوارشی کمکمی کنند و با مصرف غذاهای دارای پروبیوتیک می توانید به انجام اینکار کمک نماییم، ماست، پنیر و دوغ از موادی هستند که سرشار از پروبیوتیک‌ها می باشند.


حتما بخوانید: درمان عفونت رحم بعد از زایمان


و البته با تجویز پزشک نیز از مکمل های دارای فیبر و داروهایی مانند متاموسیل، پرودیم و بنفیبر نیز می توانید استفاده کنید.

درمان خانگی یبوست شدید در بارداری

علاوه بر خوردن خوراکی ها و داروهای مجاز در دوره بارداری زیر نظر پزشک خود می توانید از درمان غیرخوراکی نیز بهره ببرید، به این شکل که حرکات کششی و ورزشی مورد تایید پزشک زنان در بارداری و فعالیت جسمانی مانند پیاده روی انجام دهید این اعمال به شما کمک می کند تا از پس یبوست در دوره بارداری بر بیایید.

درمان خانگی یبوست شدید در بارداری

درمان خانگی یبوست شدید بعد از زایمان

زنان بعد از گذراندن دوره بارداری و فارغ شدن، مخصوصا در اوایل دوره پس از زایمان خود نیز دچار یبوست خواهند شد، برای برطرف کردن این مشکل در دوره بارداری بهتر است هرگز نیاز به دفع خود را نادیده نگیرید و هرچه دیرتر به دستشویی بروید مطمئنا انجام این عمل برایتان دشوارتر خواهد شد، برای درمان مشکل یبوست خود بعد از زایمان نیز علاوه بر مواد غذایی و مصرف مایعاتی که در بالا اشاره شد، مادران چه کسانیکه زایمان طبیعی داشته اند و چه افراد سزارینی علاوه بر پیاده روی و قدم زدن حتما از موادغذایی طبیعی و خانگی مصرف کنند و در کنار غذاهای خود که حاوی نان کامل و برنج قهوه ای می باشد از خوردن مایعات، میوه و سبزیجات نیز غافل نشوند.


حتما بخوانید: درمان خانگی یبوست نوزاد زیر یکسال با طب سنتی


اگر در خصوص رفع مشکل خود با پزشکتان مشورت نمایید مطمئنا به شما داروی ملین خواهد داد تا حرکات روده شما را آسان کند، مخصوصا شربت منیزیم که بسیار در این رابطه کمک کننده خواهد بود، اما هرگز بدون تجویز پزشک دست به خوردن داروی مسهل نکنید.

درمان خانگی یبوست شدید بعد از زایمان

یبوست شدید در بارداری باعث سقط جنین میشود؟

عده ای بر این باورند که یبوست در دوره بارداری موجب سقط جنین می‌شود که باید گفت اصلا اینطور نیست اما به این معنی نمی باشد که با درگیر شدن به این مشکل پشت گوش بیندازید و بهتر است برای درمان یبوست خود با پزشک متخصص خود درمیان بگذارید، اما بدانید که یبوست در این دوره موجب سقط جنین و یا پاره شدن کیسه آب و زایمان زودرس نمی شود با استرس مشکل خود را بیشتر نکنید و از راه‌های درمان برای این موضوع کمک بگیرید.

یبوست در بارداری خطرناک است

همانطور که عنوان شد مشکل یبوست در دوره بارداری ایجاد سقط جنین نخواهد کرد اما جسم و روح را تحت شعاع قرار خواهد داد، فشاری که به مقعد می آید موجب بروز هموروئید ( بواسیر) خواهد شد و در نهایت در قسمت مقعد و فیشر با حالتی دردناک دچار خونریزی خواهد شد اما با راه حل هایی آسان و خانگی به راحتی می توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمایید. با درمیان گذاشتن مشکل یبوست خود با پزشک متخصص می توانید از راه کارهای ارائه شده توسط ایشان و مصرف داروهای مجاز در این دوره استرس خود را نیز کاهش دهید و به کودک خود فکر کنید و آموزش دوره نگهداری کودک بپردازید.

سخن آخر

دوران بارداری از حساس ترین دوران زندگی یک زن به حساب می آید، این دوره با تمام شیرینی که دارد با مشکلاتی نیز همراه است که برخی از آنها را با درایت و آگاهی می توان برطرف کرد. امیدواریم که از این مطلب استفاده برده باشید.