زگیل: علائم، علل و راه های پیشگیری و درمان آن

منبع: خبرنما

4

1402/2/31

19:31


زگیل نوعی زائده پوستی خوش خیم و بدون درد است که روی سطح پوست ظاهر می‌شوند. هرچند این نوع زگیل‌ها هیچ ضرری بر سلامت بدن شما ندارند و تنها باعث می‌شود ظاهر بی عیب و نقص پوست‌تان را درگیر کند…

زگیل: علائم، علل و راه های پیشگیری و درمان آن

زگیل نوعی زائده پوستی خوش خیم و بدون درد است که روی سطح پوست ظاهر می‌شوند. هرچند این نوع زگیل‌ها هیچ ضرری بر سلامت بدن شما ندارند و تنها باعث می‌شود ظاهر بی عیب و نقص پوست‌تان را درگیر کند. اما اگر بدانید این زائده ها چه هستند و چرا به وجود می‌آیند، بهتر می‌توانید راهی برای درمان‌شان پیدا کنید. اگرچه علت ایجاد زگیل روی پوست که ممکن است روی هر قسمتی از آن ظاهر شود، همیشه مشخص نیست، اما درمان آن آسان بوده و راحتی از بین می‌روند.

راه شناسایی زگیل یا برچسب پوستی (تگ پوستی) آن ها چه شکلی هستند؟

زگیل

برچسب‌های پوستی می‌توانند به کوچکی 1 میلی‌متر و به بزرگی 1 سانتی‌متر و گاهی حتی بزرگ‌تر باشند. زگیل که به آن تگ پوستی نیز گفته می‌شود، آکروکوردون نیز نامیده می‌شوند، زائده پوستی هستند که ممکن است به رنگ‌های تیره‌تر نیز ظاهر شوند. آن‌ها می‌توانند درست روی سطح پوست ظاهر شوند.

زگیل زیر بغل، کشاله ران و گردن

زگیل ممکن است روی گردن، زیر بغل، روی کشاله ران و روی پلک‌ها ظاهر شوند، زیرا این زائده‌ها معمولا روی قسمت هایی از پوست که دارای چین‌خوردگی است رشد می‌کنند، اما امکان این که روی دیگر نواحی بدن نیز ظاهر شوند، وجود دارد. همانطور که گفتیم این زائده ها به ندرت از 1 سانتی متر بزرگتر می‌شوند و ممکن است یک نفر تنها یک یا دو زگیل روی بدنش داشته باشد، در حالی که روی بدن فرد دیگر ممکن است تعداد آن‌ها خیلی بیشتر باشد.

هرچند این ظاهر شدن این زائده‌ها هیچ دلیلی ندارد و شما می‌توانید با چشم آن‌ها را تشخیص دهید، اما از آن‌جایی که تشخیص زگیل پوستی دشوار است بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید. همچنین اگر زگیل شما در حال رشد است یا تغییری در ظاهر آن می‌بینید حتما با پزشک تماس بگیرید. امکان این که این زائده‌ها با خونریزی، خارش، پوسته پوسته شدن یا تغییر رنگ روی پوست همراه باشند نیز وجود دارد. بنابراین آن را جدی بگیرید.

علل ایجاد زگیل و عوامل خطر

ظاهر شدن زگیل امری رایج است. بر اساس تحقیقات انجام شده تقریبا نیمی از بزرگسالان حداقل یک زگیل روی بدن و پوست‌شان دارند و با بالا رفتن سن افراد این امر خیلی معمول خواهد بود.

هیچ‌کس نمی‌داند چه چیزی باعث ایجاد زگیل می‌شود، اما با بارداری و افزایش وزن احتمال ظاهر شدن این زائده‌ها بیشتر نیز می‌شوند. هیچ راهی برای جلوگیری از زگیل به جز حفظ وزن طبیعی و ایده‌آل وجود ندارد. یکی از دلایل دیگر بروز زگیل دیابت است، افراد مبتلا به دیابت یا با سابقه خانوادگی نیز ممکن است دچار این تگ‌های پوستی شوند. بر اساس یک نظریه، اصطکاک ایجاد شده در اثر مالش پوست به پوست، یک عارضه جانبی اضافه وزن است که می‌تواند باعث ایجاد زگیل در افراد خاص شود.

در موارد نادر، زگیل می‌تواند نشانه‌ای از سندرم کارسینوم سلول بازال نووید (NBCCS) باشد، اختلالی ژنتیکی پیچیده که در آن افراد مستعد ابتلا به نوعی سرطان پوست به نام کارسینوم سلول بازال هستند. بر اساس مطالعات انجام شده، اگر کودکی در سنین پایین دچار زگیل یا تگ های پوستی شود، احتمال دارد به اختلال نادر کارسینوم سلول بازال مبتلا باشد.

گزینه های درمانی برای زگیل؛ جراحی

زگیل

با این که گاهی اوقات زگیل خود به خود با کشیده شدن پوست از بین می‌رود، اما تنها راه برای از بین بردن آن‌ها مراجعه به متخصص پوست و عمل جراحی جزئی است.

بسته به محل قرارگیری زگیل، ممکن است اصلا نیاز به جراحی داشته باشید. اگر زگیل روی قسمتی از پوست قرار دارد که چشم آن را نمی‌بیند، ممکن است وجود آن را به کل فراموش کنید. با این حال، اگر زگیل روی پلک یا قسمتی از پوست‌تان وجود دارد به راحتی قابل مشاهده است، می‌توانید با یک عمل جراحی کوچک آن را از بین ببرید. اگر روی گردن‌تان زگیل دارید، هنگام استفاده از گردنبند و پوشیدن لباس دقت کنید، زیرا ممکن است با ایجاد اصطحکاک خونریزی کند.

گزینه‌های درمانی دیگر شامل موارد زیر است:

  • انجماد زگیل یا کوتر الکتریکی برای سوزاندن آن یا تخریب بافت با حرارت است
  • اگر زگیل‌ها روی پوست آویزان هستند، بریدن آن‌ها با قیچی توسط پزشک، گزینه دیگری است

این‌ها روش‌های جراحی ساده‌ای هستند که کمترین درد را در پی داشته و در زمان کم با کمترین اثر از جای زخم بهبود می‌یابد. با این حال، در موارد نادر، تگ‌های پوستی می‌توانند دوباره رشد کنند.

در حالی که زگیل‌ها به هیچ وجه خطرناک نیستند اما می‌توانند آزاردهنده باشند.

همچنین به این نکته توجه کنید اگر هر تغییری روی پوست‌تان مشاهده کردید یا تغییر در ظاهر زگیل ایجاد شد، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

راه ساده و موثر برای پیشگیری از زگیل

همانطور که گفتیم ابتلا به زگیل شایع است. همچنین ممکن است زگیل توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد شده و روی هر قسمت از بدن ظاهر شود و به راحتی از فردی به فرد دیگر نیز سرایت کند. راه‌های زیادی برای خلاص شدن از شر زگیل وجود دارد، اما رعایت برخی اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از آن‌ها می‌تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند و پوست شما را سالم و بی عیب و نقص نگه دارد.

از حوله شخص دیگری استفاده نکنید

به اشتراک گذاشتن گاه به گاه حوله با اعضای خانواده ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما در واقع یکی از دلایلی است که می‌تواند منجر به ظاهر شدن زگیل‌های آزاردهنده شوند. اگر فردی در خانواده شما زگیل داشته باشد، این احتمال که استفاده از حوله او وسیله‌ای برای انتقال آن به پوست شما باشد، وجود دارد. بنابراین سعی کنید تا حد ممکن از وسایل شخصی کسی استفاده نکنید و وسایل شخصی‌تان مانند، حوله، دستمال دست و ناخن‌گیرتان را مشترک با کسی استفاده نکنید.

به رطوب پوستتان توجه کنید

هیدراته نگه داشتن پوست تاثیر فوق العاده‌ای بر جوان ماندن و جلوگیری از چین و چروک پوست دارد. اما استفاده منظم از مرطوب کننده مناسب نیز می‌تواند به پیشگیری از زگیل کمک کند. هنگامی که پوست شما بیش از حد خشک است، ویروس پاپیلومای انسانی از طریق ترک‌های پوستی به راحتی وارد پوست شما شده و باعث ایجاد زگیل می‌شود.

عادت ناخن جویدن را ترک کنید

جویدن ناخن عادتی است که اکثر افراد به سختی می‌توانند آن را ترک کنند. اما حتی اگر برای سلامتی ناخن‌هایتان نیز نتوانسته اید دست از جویدن آن‌ها بردارید، برای زیبایی پوستتان حتما باید این کار را انجام دهید. جویدن ناخن‌ها باعث ایجاد پارگی‌های ریز روی سطح پوست اطراف ناخن‌های شما می‌شود و اگرچه اصلا به چشم نمی‌آیند، اما به ویروس حامل زگیل اجازه ورود به بدن شما را می‌دهد.

حتماً در استخر دمپایی بپوشید

هرچند راه رفتن با پای برهنه روی زمین اطراف استخر احساس خوشایندی دارد، اما در واقع برای پیشگیری از ظاهر شدن زگیل روی پوست باید حتما دمپایی بپوشید. محیط‌های گرم و مرطوب بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها است و زمانی که پوست شما مرطوب و نرم است در برابر عفونت‌های مختلف از جمله ویروس پاپیلومای انسانی آسیب پذیرتر می‌شود. پوشیدن دمپایی در حمام‌های عمومی و استخرهای شنا می‌تواند خطر ابتلا به زگیل روی پاهای را کاهش دهد.

استفاده از چسب زخم روی خراش‌ها و بریدگی‌های بدن

ضدعفونی کردن و پوشاندن بریدگی‌ها و زخم‌ها می‌تواند به بهبود سریع‌تر آن‌ها کمک کند. همچنین محافظ خوبی برای جلوگیری از ابتلای شما به زگیل است. اگر همه نکات ذکر شده در بالا را رعایت کردید، اما باز هم به زگیل مبتلا شدید، باید بدانید که ممکن است ویروس از طریق زخم و بریدگی روی پوستتان به بدن‌تان نفوذ کرده است.

از اصلاح روی زگیل خودداری کنید

هرچند استفاده از تیغ باعث می‌شود در مدت زمان خیلی کوتاه از شر موهای زائد خلاص شوید، اما اگر زگیل دارید، بهتر است از روش‌های دیگر برای از بین بردن موهای زائد استفاده نکنید و تیغ را روی زگیل نکشید. هنگامی که اصلاح می‌کنید، بریدگی‌های خیلی کوچکی روی پوست ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث انتقال ویروس به بدن‌تان می‌شود. کشیدن تیغ روی زگیل و سپس استفاده از همان تیغ روی دیگر قسمت‌های بدن باعث ظاهر شدن زگیل‎‌های جدید می‌شود. بنابراین سعی کنید تا جایی که می‌توانید از انجام این کار اجتناب کنید. اگر به همه نکات ذکر شده توجه کنید می‌توانید از شر زگیل روی پوست خلاص شده و پوست صاف و زیبایی داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو