باغ مینو یکی از جاذبه های گردشگری استان فارس به شمار می رود

منبع: همگردی

4

1402/3/4

14:30


سیری در ایران/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، باغ مینو یکی از جاذبه های گردشگری استان فارس به شمار می رود.

باغ مینو از نظر شیوه باغ سازی یکی از نمونه های منحصر بفرد باغ های حدود 80 سال قبل است و یکی از معماران شاخص شیراز، مرحوم ابوالقاسم مهندسی آن را بنا کرد. این باغ به یکی از افراد خیر استان فارس مرحوم محمد نمازی متعلق بود که محوطه ها و بناهای متعددی را وقف کرده و خود نیز در عمارت این باغ زندگی میکرد. طراحی باغ به گونه ای است که با ورود از در اصلی، با فضاسازی خاص معمار به بنا می رسیم. با آنکه معمار تحت تأثیر معماران اروپایی بوده، تمام خصوصیت های ایرانی در باغ و ساختمان آن دیده می شود. در بنا فضاهای اندرونی و بیرونی نه به سبک دوران قاجار بلکه به شکلی جدید ساخته شده اند.

پس از انقلاب، باغ مصادره شد و در اختیار بنیاد شهید قرار گرفت. مدتی هم از آن به عنوان مهمانسرا و اداره استفاده میشد. بعدها به دلیل کمبود فضای آموزشی در جریان تأسیس مدرسه های شاهد که طرح آن از سوی بنیاد شهید اجرا میشد، در بخشی از باغ مدرسه سازی صورت پذیرفت. پس از آن، تعدادی از اموال مصادره ای را در زمان انقلاب بررسی کردند و املاکی را مانند باغ مینو به صاحبانشان پس دادند. ورثه مرحوم محمد نمازی پس از تحویل باغ، یکی از مدرسه های داخل آن را تخریب کردند و حتی مدتی به ترمیم بنا پرداختند تا دوباره در آنجا زندگی کنند ولی به هر دلیل، تصمیم گرفتند آن ملک را بفروشند. همچنین در آن زمان، مدیر بافت تاریخی شیراز تأکید کرده بود که در مقابل ساخت و ساز در باغ مینو مقاومت می شود و در نهایت، این باغ همراه عمارت تاریخی در فهرست آثار ملی باقی ماند.

محوطه و باغ مینو مربوط به دوره پهلوی است و در شیراز، ضلع غربی خیابان خیام واقع شد. این اثر در تاریخ 11 شهریور 1382 با شماره ثبت 9782 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ مینو یکی از جاذبه های گردشگری استان فارس به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو