آش حلبه و زیره یکی از غذاهای سنتی نیشابور است

منبع: همگردی

4

1402/3/7

12:34


سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، آش حلبه و زیره یکی از غذاهای سنتی نیشابور است.

نیشابوری ها برای پخت آش معروف خود، حلبه که در حقیقت همان تخم شنبلیله معطر و خوش طعم است را همراه با زیره در روغن و ادویه تفت می دهند. این ترکیب معطر به برنجی که در حال پخته شدن در آب است، اضافه می شود و در نهایت، آشی خوشمزه و خوشبو با ترکیباتی ساده بر روی سفره نیشابوری ها می آید.

تقویت لوزالمعده، کاهش قند خون مخصوصا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و ضد نفخ و بادشکن بودن از مهمترین خواص این آش است. این آش جز غذاهای رژیمی بوده و موجب لاغری و تناسب اندام می شود. مصرف این آش موجب تقویت سیستم قلبی عروقی شده و از تصلب شراین پیشگیری می کند. آش حلبه و زیره نیشابور برای افراد مبتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا، سرفه و ورم لوزه مفید بوده و همچنین برای سالمندان و بیمارانی که دوران نقاهت را سپری می کنند، بسیار اثربخش و سودمند است.

این آش برای زنانی که تازه وضع حمل کرده و به بچه شیر می دهند، بسیار مفید است و باعث افزایش شیر می شود. همچنین باعث کاهش دردهای قاعدگی و علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی می گردد. کاهش درد مفاصل و زانو، کنترل فشار، چربی و کلسترول بدخون (LDL)، تقویت، طراوت و جوان سازی پوست، رفع سوزش سردل و رفلاکس از دیگر خواص این آش است . این آش خاصیت ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد التهابی داشته و به دلیل فیبر بالا موجب عملکرد بهتر روده، هضم آسان غذا و رفع یبوست می شود. آش حلبه و زیره نیشابور دارای آهن و اسید فولیک بوده که باعث افزایش گلبول های قرمز خون و رفع کم خونی می شود. از دیگر خواص این غذا اثربخشی و فواید بسیار آن برای سلول استخوانی و بیماران مبتلا به راشیتیسم است.

آش حلبه و زیره یکی از غذاهای سنتی نیشابور است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو