راهنمای خرید مبل با توجه به فضای خانه و سبک دکوراسیون (موارد مهم برای تهیه مبلمان)

راهنمای خرید مبل با توجه به فضای خانه و سبک دکوراسیون (موارد مهم برای تهیه مبلمان)


منبع: تاپ ناز

9

1402/3/13

11:10


راهنمای خرید مبل

همه ما دوست داریم خانه ای داشته باشیم که به درستی مبلمان شده باشد. امروزه شما میتوانید به هر چیزی که فکر میکنید، در خانه داشته باشید. راحتی و آسایش در فضای خانه از موضوعات مهم در تمام دوار بوده است. در فطر انسان نیاز به راحتی وجود دارد و همین امر وجود مبل را در خانه توجیه میکند. مبل از بزرگ ترین اثاثیه های خانه به شمار میرود که خرج زیادی هم برای آن شده است. مبل ها معمولا دکوراسیون اصلی پذیرایی را تشکیل میدهند مبل ها از آن کالاهایی نیستند که زود به زود تعویض شوند پس در خرید آنها علاوه بر زیبایی و راحتی به عمرشان هم توجه کنید تا خرید خوبی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم نکاتی را به شما بگوییم که خریدی حرفه ای داشته باشید.

فضای خانه خود را در نظر بگیرید

مهم ترین چیزی که باید قبل از خرید مبل برسی کنید فضای نشیمن خانه شماست. برای نشیمن های بزرگ شما میتوانید هر مدل مبلی که دوست دارید انتخاب کنید. اما برای نشیمن های کوچک، مبل های جمع و جور تر و ال شکل توصیه میشود.

راهنمای خرید مبل

با توجه به سبک دکوراسیون خانه تصمیم بگیرید

هنگامی که میخواهید مبل انتخاب کنید به کل فضای خانه و تزیینات مثل جزییات گچ بری های خانه، آیینه ها، وسایل دکوری چوبی و … توجه کنید. این کار برای برقراری هماهنگی بین کل اجزای دکوراسیون داخلی خانه و انتخاب مبلمانی بر اساس سبک منزلتان الزامی است. اگر خانه ای مدرن دارید، مبلمانی مدرن انتخاب کنید و اگر سبک خانه شما کلاسیک است، مبلمانی کلاسیک به کار شما می آیید. برای اینکه نظم دکوراسیون داخلی فضای خانه بهم نریزد اگر سبک وسایل خانه کلاسیک است مبلمانی با سبک مدرن انتخاب نکنید. اگر در تشخیص سبک خانه خود سردرگم شدید و خانه ای با ترکیبی از رنگ ها و طرح های مختلف دارید، میتوانید مبلی را که ترکیبی از چندین سبک باشد انتخاب کنید. بالشتک و کوسن های فانتزی زیبا برای سبک مبل های راحتی و کلاسیک مناسب است و آنها را زیبا تر میکند.

راهنمای خرید مبل

انتخاب رنگ مبلمان

شما نمیتوانید تاثیر رنگ ها را در یک محیط انکار کنید. و همین امر رنگ را به یکی از فاکتور های مهم در خرید هر نوع وسیله ای برای خانه تبدیل میکند. این فاکتور در مورد خرید مبل هم کاملا صادق است. رنگ مبل باید حالتی جذاب و منحصر به فردی به خانه بدهد و با پرده، فرش و سایر وسایل خانه هماهنگ باشد.

برای انتخاب ترکیب رنگی بهتر برای مبل ها باید رنگ های مکمل و متضاد را خوب بشناسید تا به زیبا تر شدن فضای منزل کمک کند.

انتخاب رنگ کاری کاملا سلیقه ای است. خیلی ها دوست دارند دکوراسیون اتاق نشیمنشان یک تم کلی رنگ داشته باشد و با استفاده از رنگ های مکملی که هارمونی با هم دارند قطعات مختلف مبلمان را انتخاب کنند. اما افراد زیادی هم هستند که در انتخاب رنگ مناسب دچار سردرگمی میشوند و نمیدانند چه رنگی برای منزل آنها مناسب تر است و اصلا کدام رنگ ها در کنار یکدیگر ظاهری زیبا برای دکوراسیون فراهم میکنند و مبل رنگی برای چه نوع خانه هایی مناسب است و مثلا مبل سفید بهتر است در اتاقی با دیوارهای چه شکلی قرار بگیرد.

برای راهنمایی میتوان گفت که اگر رنگ اصلی مبل شما تیره است، مثل مبل های قهوه ای یا سرمه ای، استفاده از کوسن های سفید رنگ توصیه میشود. استفاده از این ترکیب شکل زیبایی به محیط شما میدهد و ترکیب رنگ های روشن و تیره بسیار چشم نواز است.

اگر از مبل های ساده استفاده میکنید، قرار دادن کوسن های پر زرق و برق پیشنهاد میشود مثل کوسن های پولی و چند رنگ. با این کار سادگی و سرد بودن دکوراسیون را از بین میبرید.

اگر دنبال رنگ های خاص در دکوراسیون منزل خود میگردید، از مبل های روشن و تیره در کنار هم استفاده کنید یا به سراغ رنگ های هم خانواده بروید. استفاده از رنگ سرمه ای تیره و آبی روشن جلوه خیلی زیبایی به محیط میدهد، سفید و طلایی هم در کنار هم ترکیبی بسیار زیبا خواهد بود.

شما میتوانید از هر ترکیب رنگی که دوست دارید استفاده کنید فقط این نکته را به یاد داشته باشید که در هنگام خرید مبل اگر یک رنگ به خصوصی را انتخاب کردید باید همه قسمت های مبل انتخابی رنگی یکسان نداشته باشد چون با یکسان بودن رنگ کوسن و همه قسمت های مبل در دکوراسیون منزل شما یکنواختی به وجود می آیید. رنگ های جیغ و شاد انتخابی جسورانه است ولی اگر اهل ریسک نیستید به سراغ رنگ های خنثی بروید. برای انتخاب رنگ درست بهتر است به میزان نور و اندازه فضا هم توجه کنید. اگر فضای مورد نظر بزرگ است از انواع رنگ های تیره و روشن استفاده کرده و برای بزرگ تر نشان دادن فضاهای کوچک به سراغ مبلمانی با رنگ های روشن بروید.

اگر فضا پر نور است از هر دو رنگ تیره و روشن میشود استفاده کرد ولی اگر تاریک است از مبلمانی با رنگ هایی روشن مثل شیری و سفید که باعث منعکس شدن نور میشوند استفاده کنید. اگر میخواهید مبلمان رنگی جدا از دکوراسیون اتاق داشته باشد، از رنگ مکمل دکوراسیون استفاده کنید. برای اینکه رنگ و طرح مبل برجسته به نظر برسد، رنگ مبل را با رنگ دیوار ست کنید.

راهنمای خرید مبل

انتخاب طول و عرض و ارتفاع استاندار

در هنگام خرید مبل توجه داشته باشید که این مبل قرار است برای راحتی و استراحت های روزانه هم استفاده شود در غیر این صورت ممکن است به فیزیک بدنی شما آسیب وارد کند. مبل خوب گودی کمر را پوشش میدهد و ارتفاع آن نباید جوری باشد که پا از آن آویزان شود.

طوری نشیمن مبل را انتخاب کنید که نرمی آن طوری نباشد که وقتی میخواهید بلند شوید دچار سختی شوید یا آنقدر سفت نباشد که روی آن احساس راحتی نکنید. اگر از روکش استفاده میکنید، به جنس آن توجه کنید که با دوام باشد و برای مدت طولانی خراب نشود تا پولی که برای خرید این مبل ها دادید بر باد نرود.

راهنمای خرید مبل

ارتفاع مناسب مبل

در خرید مبل حتما به اندازه و ارتفاع توجه داشته باشید. ارتفاع باید به گونه ای باشد که به راحتی نشست و برخواست کنید و برای این کار فشاری روی شما نیاید. مبلی از نظر فیزیکی مناسب شماست که پای شما روی زمین کشیده نشده و یا از زمین فاصله نداشته باشد.

راهنمای خرید مبل

پایه ها و دسته های مبل مناسب

از دیگر نکات مهم خرید مبل توجه به پایه ها و دسته های آن است. بهتر است در مبل انتخابی استانداردها رعایت شده باشد یعنی پایه ها به گونه ای نباشند که بعد از مدتی استفاده دچار شکستگی شوند یا لق بزنند و مشکلی در ساختار آنها به وجود بیاید. انتخاب دسته ها کاملا وابسته به سلیقه شماست. افرادی دسته های راحت را دوست دارند، بعضی ها دسته های چوبی را ترجیح میدهند. اگر از افرادی هستید که دوست دارید چوب در ساختار مبل به کار رفته باشد، خوب است بدانید که گردو جنسی محکم تر، سبک تر و مرغوب تر دارد.

وقتی میخواهید مبل بخرید حواستان باشد چه اندازه فضایی قرار است در اختیار این مبل قرار بگیرد و کدام قسمت خانه قرار است این مبل گذاشته شود. همچنین ابعاد راه پله و در ورودی خانه هم برای جا به جایی مبل در نظر بگیرید. هستند کسانی که به این موارد توجه نمیکنند و بعد از این که مبل را خریدند میفهمند که مبل از در خانه عبور نمیکند و راهی برای بردن مبل به داخل خانه ندارند!

کسانی که از این مبل ها استفاده میکنند هم در نظر بگیرید. به این که این مبل برای چه نیاز هایی قرار است استفاده شود هم فکر کنید. گاهی مبل های تخت خواب شو میتواند بهترین گزینه با توجه به نیاز و مصرف شما باشد.

راهنمای خرید مبل

انتخاب پارچه مناسب رو مبلی

نوع پارچه ای که در مبل به کار رفته است بسیار مهم است. توجه به نوع و میزان فوم و اسفنج به کار رفته الزامی است. چون اگر مقاومت کافی را نداشته باشد بعد از مدتی استفاده فرسوده میشود و حتی نیاز به تعویض آن خواهید داشت. پس حتما هنگام خرید و انتخاب مبل همه تلاش خود را بکنید تا بهترین و مناسب ترین پارچه را داشته باشد. این پارچه باید کشی باشد و پرز بدهد، سعی کنید با پرس و جو از مرغوب بودن پارچه مطمئن شوید.

پارچه انواع مختلفی دارد مثل شانل، نانو میکرو، مخمل، سلطنتی و غیره که میتواند از چین و ترکیه و ایران باشد. اگر کمی در بازار بگردید میفهمید که مخمل در مبلمان راحتی و سلطنتی در مبلمان سلطنتی و استفاده از چرم در مبل ال رواج دارد. انتخاب نوع پارچه سلیقه ای است، اما به این نکته توجه کنید که بهترین پارچه برای مبل مخمل براق است. در هنگام انتخاب حتما تراکم پارچه را در نظر داشته باشید. هنگامی که روی آن دست میکشید باید یک دستی و فشردگی آن را احساس کنید. روش دیگر تشخیص پارچه متراکم و مرغوب قرار دادن آن جلوی نور است.

راهنمای خرید مبل

انواع فوم به کار برده شده در مبل

از دیگر موارد مهم در انتخاب مبل راحتی فوم آن است. اگر شناخت بهتر نسبت به انواع فوم ها داشته باشید متناسب با هدفتان فوم را انتخاب کرده و در انتخاب فوم مورد نظرتان موفق تر خواهید بود. دو نوع فوم سرد و گرم وجود دارد. برای تشخیص این دو نوع فوم از یکدیگر کافیست به آن فشار بیاورید. اگر خیلی سریع به حالت اولیه برگشت، فوم از نوع سرد است. اما اگر پس از اندکی تاخیر به حالت طبیعی خود برگشت، فوم از نوع گرم است. فوم سرد دارای کیفیت بهتری است. اما فوم گرم حداکثر سه ماه کار میکند و بعد از آن فرم اصلی اش را از دست میدهد. اگر مبلی که انتخاب میکنید اسفنج دارد بهتر است وزن اسفنج سی تا سی و پنج کیلویی باشد چون این نوع از اسفنج سفت و قابل شست و شو است و دچار از بین رفتن فرم نمیشود. استفاده از تشک های دبل در ساخت مبل به علت قابل شست و شو بودن رواج دارد.

قابلیت شست و شو و نظافت مبل

روکش های کتانی به وسیله شامپو های مبل و مبل های چرمی به وسیله بخار و بدون نیاز به مواد شوینده تمیز میشوند. مبل های نانوسرتکس در برابر نفوذ مایعات مقاوم است و میتوانید با استفاده از دستمالی خیس آن را تمیز کنید. به اجزای رویه مبل توجه کنید آنها باید به گونه ای محکم دوخته شده باشند که پس از مدتی استفاده باز نشوند. همچنین به استحکام چهارچوب و کلاف هم دقت کنید. استحکام فنرها و فاصله آنها باید به گونه ای باشد که بعد از مدتی به نشیمنگاه یا تشک مبل فشار نیاورد، باعث پارگی آنها نشود و شکل آن را تغییر ندهد.

اگر مبل چوبی میخرید همانطور که گفته شد جنس گردو محکم تر، سبک تر و مرغوب تر است و نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، همتراز و اندازه بودن پایه های مبل است. مبلی مناسب است که پایه هایش تیز نباشد با جلو نیامده باشد چون در غیر این صورت امکان اصابت پا به پایه ها زیاد خواهد بود.

میزان چوبی که در مبل های راحتی به کار میرود نسبت به مبل های دیگر بسیار کمتر است. اما باز هم باید جنس چوب و کیفیت آن را مد نظر قرار داد. مبل های راحتی از جمله مبل های کلاسیک و سلطنتی دسته و تاج چوبی منبت کاری شده ندارند و به همین علت میزان چوبی که برای ساخت آنها به کار میرود زیاد نیست اما شما باید همچنان به استحکام کلاف در هر نوع مبلمانی توجه کنید. کلاف مبل های راحتی موجود در ایران از چوب های روس یا نراد تولید شده اند که استحکام بالایی دارد و برای نما یا پایه ها از چوب توسکا یا راش استفاده میشود. متاسفانه در بعضی از تولیدی های نامعتبر برای کاهش هزینه از چوب بسیار ضعیف و شکننده سفید استفاده میکنند. توجه داشته باشید که همه رنگ های سفید، مشکی و عسلی و حتی قرمز و سبز و آبی برای چوب مبل راحتی وجود دارد اما بیشترین تقاضا برای رنگ قهوه ای گردویی یا فندقی است.

راهنمای خرید مبل

نحوه چیدن مبلمان

چیدن مبلمان علاوه بر اندازه فضای محیط به این که میخواهید فضایی رسمی یا گرم و دوستانه هم داشته باشید بستگی دارد. مبل را میتوان به شکل مستطیل، مربع و گرد چید.

علاوه بر این سه مدلی که ذکر شد، چون مبل های راحتی انعطاف دارند میشود آنها را به شکل ال هم چید. چیدمان ال مانند چه در خارج کشور و چه در داخل ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به این علت که زیبایی بصری زیادی برای فضای مورد استفاده دارد و برای فضاهای کوچک انتخاب مناسبی است. نکته دیگر برای چیدمان مبل این است که قبل از این که شروع به چیدن مبل کنید، اندازه طول و عرض محیط و فاصله کف تا سقف را اندازه گیری کنید تا در چیدن مبلمان دچار مشکل نشوید.

اهمیت زمان استفاده در خرید مبل

حواستان باشد اگر مثلا هر دو سال یک بار عادت به تعویض وسایلتان دارید یا اگر اهل تغییرات زیاد در محیط اطراف خود هستید، هزینه زیادی برای خرید مبل پرداخت نکنید چون هربار عوض کردن چیدمان و خرید وسایل نو  کلی خرج اضافی برای شما میتراشد. همیشه امکان خرید اجناس با کیفیت و قیمت به صرفه هست در صورتی که هزینه تعویض آنها اندک باشد.

وقتی که برای خرید مبل یا هر چیز جدیدی برای خانه میروید. حواستان باشد که با خرید این وسایل جدید، چه چیزی را باید از خانه کنار بگذارید. همیشه خرید چیزهای جدید باعث استرس میشود به خصوص اگر آن وسیله قرار است برای مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرد. در موارد این چنینی باید وسواس بیشتری به خرج داد. هیچ چیز بیشتر از خرید مبل برای فضایی که در آن زندگی میکنید هیجان انگیزتر نیست، مخصوصا اگر زیبا باشد و قیمتی به صرفه داشته باشد. برای این که سریع تر سبک و طرحی که به آن علاقه دارید را پیدا کنید به کاتالوگ ها، مجلات، وبسایت ها سر بزنید.

گارانتی مبلمان

حتما شما هم با این مورد برخورد کرده اید که در هنگام خرید برای جلب نظر شما، وعده های مختلفی در مورد گارانتی تعویض داده میشود. اما هنگام معامله یا گارانتی با وعده هایی که شنیدید خیلی متفاوت است یا آنقدر تبصره دارد که گارانتی را بی معنا میکند و یا اعتبار گارانتی خیلی کم است. پس بهتر است گارانتی را کلا فراموش کنید و جنسی بخرید که با دوام و محکم باشد. با کمی گشتن و مشاهده فروشگاه های متفاوت و برسی و مقایسه آنها به نتایج خوبی میرسید.

سخن آخر

در این مقاله شما را با برخی از نکات مهم در خرید مبلمان راحتی آشنا کردیم و با نگاهی دقیق انتخاب مبل مناسب را برسی کردیم. مبل های راحتی در انواع متفاوتی در بازار موجود هستند. شما با توجه به نیاز خانواده و فضایی که دارید مدل خاص خود را انتخاب کنید. در خرید مبلمان پیشنهاد میشود که ۶۰ درصد تمرکز خود را روی استحکام و کیفیت و استاندارد های لازم سلامتی و ۲۰ درصد به زیبایی و ۲۰ درصد دیگر را به قیمت اختصاص دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو