برندگان خوش شانس نوبت‌دهی مرحله دوم فروش خودرو مشخص شدند | اعلام نتایج قرعه‌کشی خودرو طرح یکپارچه با کد رهگیری+لینک اسامی

4

1402/3/17

11:32


برندگان خوش شانس نوبت‌دهی مرحله دوم فروش خودرو مشخص شدند | اعلام نتایج قرعه‌کشی خودرو طرح یکپارچه با کد رهگیری+لینک اسامی

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​با توجه به آغاز گمانه‌زنی‌ها درباره حذف قرعه‌کشی‌ خودرو و طرح‌های پیش فروش خودرو، وزارت صمت با صدور بیانیه‌ای، موضوعات پیرامون راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو را تشریح کرد.قرعه کشی خودرو به روش قدیمی انتقادهایی مکرر از رانت در پیش‌فروش و فروش فوری را به همراه داشت.تا اینکه برای قرعه کشی خودرو سازوکار جدیدی ایجاد شد.منوچهر منطقی، معاون وزارت صمت، اغلب قرعه‌کشی‌ خودرو برای عرضه خودرو تا اواخر سال ۱۴۰۲، از بین می‌رود و ما به سمت بالا رفتن کیفیت و عقلانی شدن قیمت و نیازهای خودرویی مردم پیش خواهیم رفت.در ادامه به آخرین جزییات از قرعه کشی خودرو می پردازیم.

چهارشنبه هفته گذشته (۱۰ خرداد ماه) بود که مهلت هشت روزه ثبت درخواست خودرویی برای متقاضیان مشارکت در مرحله دوم سامانه یکپارچه که از ۲۰ تا ۲۹ اردیبهشت ماه برای تعریف حساب وکالتی و واریز وجه ۱۰۰ میلیون تومان و مسدود کردن آن در همین حساب وکالتی اقدام کرده بودند، به پایان رسید و افراد ثبت‌نام کننده در لیست نوبت‌دهی قرار گرفتند تا قرعه‌کشی نوبت‌دهی امروز (چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه) انجام شود.

یادآوری می‌شود که متقاضیان از ۲۰ تا ۲۹ اردیبهشت برای این منظور (تعریف حساب وکالتی و واریز وجه) می‌توانستند اقدام کنند؛ پس از آن طی پنج روز، کار پایش و ارسال اطلاعات متقاضیان از بانک به سامانه انجام و فرآیند ثبت درخواست خودرویی از سوم خرداد ماه آغاز شد؛ بر این اساس، با ارسال اطلاعات متقاضیان واجد شرایط به سامانه، سایت سامانه از چهارشنبه سوم خرداد ماه فعال شد تا مشتریان بتوانند برای انتخاب پنج اولویت خودرویی مورد نظر خود اقدام کنند، هر چند که حدود یک روز و نیم سامانه دچار اختلال بود، اما از بعد از ظهر روز پنجشنبه (چهار خرداد ماه) رسما سایت فعال شد و متقاضیان توانستند برای ورود و ثبت درخواست خودرویی خود اقدام کنند.

طی این مدت مشتریان حائز شرایط که در موعد مقرر حساب وکالتی تعریف و وجه مورنظر را مسدود کرده بودند و طبیعتا بانک‌ها اسامی آن‌ها را در اختیار سامانه قرار داده بودند، برای ثبت پنج اولویت خودرویی مورد نظر خود از میان ۲۳ محصول عرضه شده توسط چهار شرکت سایپا، مدیران‌خودرو، کرمان‌موتور و فرداموتورز با قیمت کارخانه‌ای (مصوب شورای رقابت)، اقدام کردند؛ پس از آن، پایش اطلاعات ثبت‌نام‌کنندگان که در لیست نوبت‌دهی قرار گرفته‌ بودند، آغاز شد و طی هفته جاری تکمیل شد تا امروز ( ۱۷ خرداد ماه) قرعه‌کشی اولویت‌بندی با حضور دستگاه‌های نظارتی انجام شود.

از فردا (پنجشبه) تا روز جمعه (۱۹ خرداد ماه)، پایش‌های بعدی انجام و سپس لیست نوبت‌دهی در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت تا بر اساس برنامه تولید، ۲۴ خرداد ماه زمان تخصیص نهایی و در نهایت لیست اولویت مشتریان و نوبت تحویل خودروها مشخص شود.

نکته مهم موضوع اینجاست که تمام این فرآیند در حالی تاکنون انجام شده است که قیمت برخی خودروها (به ویژه خوروهای مونتاژی) مشخص نیست. قیمت خودروهای مونتاژی همچنان کلاف سردرگمی است که هنوز مشخص نیست، کجا باز خواهد شد؟ از یک سو شورای رقابت بر مصوبه خود تاکید دارد از سوی دیگر شرکت‌های خودروساز از موضع قیمتی که خودشان تعیین کرده‌اند، پایین نیامدند.  

قرعه کشی خودرو

سخنگوی وزارت صمت گفت: مهلت انتخاب خودرو تا زمانیکه آخرین فرد متقاضی بتواند فرایند ثبت نام خود را نهایی کند تمدید می‌شود..

 امید قالیباف در یک برنامه تلویزیونی افزود: با توجه به اختلال به وجود آمده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ناشی از تقاضای زیاد ورود به سامانه، مهلت انتخاب خودرو تا نهایی شدن ثبت نام برای کل متقاضیان دارای حساب وکالتی به نام سازمان حمایت، تمدید خواهد شد.

وی اضافه کرد: از افرادی که در مهلت مقرر حساب وکالتی به نام سازمان حمایت افتتاح کردند، اما به علت مشکلات فنی، بانک‌های عامل اسامی آن‌ها را به سامانه اعلام نکرده اند نیز ثبت نام بعمل خواهد آمد.

قالیباف گفت: افرادی که به اشتباه حساب وکالتی به نام ایران خودرو افتتاح کرده اند در این دوره نمی‌توانند ثبت نام کنند، اما فرصت ثبت نام برای آن‌ها در آخر فصل بهار ۱۴۰۲ فراهم می‌شود.

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه ۲۸ اسفند حدود ۷۰۰ هزار نفر خودروی خود را در سامانه یکپارچه انتخاب کرده اند افزود: سازمان حمایت به صورت کتبی بارها به بانک‌ها ابلاغ کرده است که به هیچ وجه حق مسدود کردن پول متقاضیان انصرافی را ندارد و بلافاصله بعد از انصراف باید پول این متقاضیان آزاد شود.

قالیباف گفت: سامانه ۱۲۴ وزارت صمت نیز آماده پاسخگویی به ابهامات و شکایات احتمالی متقاضیان درباره سامانه یکپارچه تخصیص خودرو است.

طبق اعلام امید قالیباف زمان ثبت‌نام سه روز خواهد بود و در پایان روز ۲۸ اسفند به اتمام می‌رسد.

سخنگوی وزارت صمت خاطرنشان کرد: ۹ شرکت خودروساز داخلی در طرح تخصیص یکپارچه خودرو مشارکت دارند و ۵۱ مدل خودرو برای متقاضیان قابل خرید است.

وی افزود: در طرح یکپارچه تخصیص خودرو که از پیش اعلام شده بود بدون  قرعه‌کشی به همه متقاضیان خودرو داده می شود، کمتر از ۹۰۰ هزار نفر حساب وکالتی برای خرید خودرو اعلام کردند. این موضوع می‌تواند ثابت کند آمارهای چندین میلیونی ثبت‌نام های گذشته تقاضای واقعی نبوده است.

سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد: با فرض اینکه تمام ۹۰۰ هزار نفری که حساب وکالتی اعلام کرده‌اند واجد شرایط باشند و با لحاظ تعهدات قبلی خودروسازان در سال ۱۴۰۲ که حدود ۴۰۰ هزار دستگاه است، توان تولید خودرو از مجموع این دو رقم در سال ۱۴۰۲ به مراتب بیشتر است؛ بنابراین احتمال اینکه تحویل خودرو به سال ۱۴۰۳ بکشد، تقریبا صفر است.

قالیباف اعلام کرد: ۵۰ درصد عرضه خودرو در طرح یکپارچه تخصیص خودرو به مادران مشمول قانون جوانی جمعیت تخصیص خواهد یافت که البته برای این متقاضیان نیز داشتن حساب وکالتی الزامی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو