دیابت بی مزه؛ مهم ترین نکاتی که باید بدانید

منبع: الو دکتر

5

1402/3/21

12:20


یکی از بیماری‌های شایع در میان افراد، دیابت است. عموما رایج‌ترین تصویری که افراد از دیابت دارند، افزایش قند خون بدن است. برخلاف این تصور، باید بگوییم این بیماری انواع مختلفی دارد که نوع نادر آن یعنی دیابت بی‌مزه، موضوع مورد بحث ما در این مطلب است. دکتر مهناز مرادی، از بهترین و حرفه‌ای‌ترین متخصصان […]

یکی از بیماری‌های شایع در میان افراد، دیابت است. عموما رایج‌ترین تصویری که افراد از دیابت دارند، افزایش قند خون بدن است. برخلاف این تصور، باید بگوییم این بیماری انواع مختلفی دارد که نوع نادر آن یعنی دیابت بی‌مزه، موضوع مورد بحث ما در این مطلب است. دکتر مهناز مرادی، از بهترین و حرفه‌ای‌ترین متخصصان در حوزه درمان دیابت بی‌مزه، اطلاعات بسیار جامع و ارزشمندی را در خصوص این بیماری در اختیار ما قرار داده‌اند که قصد داریم در این نوشتار به شرح کامل آن‌ها بپردازیم. شما نیز اگر کنجکاو شده‌اید که بیشتر از این بیماری بدانید، مطالعه دانستی‌های ارزشمند این مطلب را از دست ندهید.

دیابت بی مزه چیست؟

دیابت بی‌مزه چیست؟ این اولین سوالی است که در مواجهه با این نوع بیماری در ذهن ما شکل می‌گیرد. شاید از دیابت بی مزه زیست دهم چیزی در خاطرتان مانده باشد. بااین‌حال، اگر دانستی‌های‌تان در خصوص این بیماری کم است، نگران نباشید. ما در این بخش به معرفی کامل این اختلال می‌پردازیم. اما قبل از آن، با تکیه بر دانش تخصص دکتر مهناز مرادی، نگاهی کلی به دیابت و شناخت انواع مختلف آن خواهیم داشت.

بیماری دیابت انواع مختلفی دارد؛ نوع رایج و شناخته‌شده آن، همان دیابت شیرین است که در اثر کمبود انسولین در بدن یا مقاومت بدن نسبت به ترشح این هورمون رخ می‌دهد. این نوع دیابت خود دارای دو نوع 1 و 2 است که عموما با علائمی همچون احساس ضعف و خستگی یا تلخی دهان ظاهر می‌شود. سبک تغذیه و عوامل محیطی از جمله دلایل اصلی ابتلا به دیابت شیرین است.

دیابت بی ‌مزه نوع دیگری از اشکال نادر دیابت است که به دلایل کاملا ژنتیکی ظاهر می‌شود. در این نوع اختلال، بدن توانایی خود را برای متعادل‌سازی سطح مایعات از دست می‌دهد. به‌عبارتی، افراد مبتلا به دیابت بی‌مزه از تکرر ادرار و احساس تشنگی مزمن رنج می‌برند. دلیل این امر هم مشکلات موجود در عملکرد کلیه‌ها و اختلالات هورمونی است.

دیابت بی‌مزه هم نظیر دیابت شیرین، دارای دو نوع مختلف است. نوع اول این دیابت نوروژنیک نام دارد که در اثر عدم ترشح کافی هورمون ضد ادرار در بدن رخ می‌دهد. مسئول این اختلال هورمونی، بدعملکردی غده هیپوفیز و تالاموس در مغز است. نوع دوم دیابت بی‌مزه، نفروژنیک است که در آن، کلیه‌ها دچار بدعملکردی شده و قادر نیستند مایعات را در بدن نگه دارند. در نتیجه، حجم زیادی از آب در نتیجه ادرار از بدن خارج می‌شود.

 

علائم دیابت بی مزه

از آنجایی که فرقی اساسی بین دیابت شیرین و بی مزه وجود دارد، علائم و نشانه‌های این دو نوع اختلال هم با هم متفاوت خواهد بود. در این قسمت، تلاش کردیم تا فهرستی جامع از علائم دیابت بی مزه در کودکان و بزرگسالان را در اختیار شما قرار دهیم. این نشانه‌ها و علائم عبارتند از:

  • احساس تشنگی مفرط؛
  • تکرر ادرار (روزانه چیزی حدود 20 لیتر)؛
  • احساس بی‌اشتهایی؛
  • حالت تهوع و استفراغ؛
  • بروز اختلال در فرایند خواب؛
  • بروز اختلال در فرایند رشد کودک؛
  • شب‌ادراری در کودکان؛
  • یبوست؛
  • کاهش وزن؛
  • بروز دردهای عضلانی.

درمان دیابت بی مزه

تا این بخش از نوشتار، تلاش کردیم اطلاعات جامعی در باب فرق دیابت شیرین و بی مزه و علائم و نشانه‌های آن در اختیار شما قرار دهیم. حال نوبت به بررسی راهکارهای درمانی این نوع اختلال از نگاه دکتر مهناز مرادی می‌رسد. هنوز در دنیای پزشکی هیچ‌گونه راهکاری برای درمان قطعی دیابت بی مزه در بزرگسالان تعریف نشده است. بااین‌حال، می‌توان با اتخاذ راهکارهای درمانی متعدد، به کنترل بهتر این بیماری در افراد کمک کرد.

درمان دارویی

یکی از راهکارهای موثر در درمان دیابت بی‌مزه، تجویز دارو است. از این روش درمانی، زمانی استفاده می‌شود که با نوع حاد و شدید دیابت بی‌مزه مواجه شده باشیم. داروها با ترشح هورمون ضد ادرار در بدن و اصلاح بدعملکردی کلیه‌ها، اسباب درمان و بهبودی نشانه‌ها و علائم این اختلال را در افراد فراهم می‌کنند.

تغییر رژیم غذایی

از دیگر روش‌های درمانی موثر در درمان دیابت بی‌مزه به‌ویژه نوع نفروژنیک آن، تغییر رژیم غذایی و اصلاح سبک تغذیه در افراد است. عموما در نوع نفروژنیک دیابت بی‌مزه، کلیه‌ها قادر به نگه‌داشتن سطح مناسبی از مایعات در بدن نیستند. برای رفع این مشکل، می‌توان تغییراتی جزئی در سبک تغذیه‌ای ایجاد کرد. بهترین رژیم غذایی برای جبران بدعملکردی کلیه‌ها، مصرف غذاهای کم‌سدیم، کم‌پروتئین و کم‌نمک است. ضمن اینکه افزایش میزان آب مصرفی در طول روز هم می‌تواند به تنظیم بهتر سطح مایعات در بدن کمک کند.

درمان خانگی دیابت بی مزه

از روش‌های خانگی نمی‌توان به‌عنوان درمان اصلی دیابت بی‌مزه بهره گرفت. بااین‌حال، اتخاذ این راهکارهای درمانی به تکمیل بهتر درمان‌های پزشکی در خصوص دیابت بی‌مزه کمک می‌کند. ضمن اینکه توصیه ما به شما، این است قبل از هرگونه اقدامی، جهت استفاده از روش‌های درمان خانگی با دکتر مهناز مرادی بهترین متخصص این حوزه مشورت کنید. از موثرترین روش‌های درمان خانگی دیابت بی‌مزه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف منظم و روزانه یک لیوان شیر بادام؛
  • مصرف شربت عسل و لیموترش؛
  • حذف نارنگی از رژیم غذایی؛
  • مصرف منظم و روزانه 8 لیوان آب.

آیا دیابت بی مزه خطرناک است؟

بخش پایانی این نوشتار را به بررسی خطرات و عوارض دیابت بی‌مزه در افراد اختصاص داده‌ایم. ناگفته پیداست که این نوع اختلال هم نظیر سایر بیماری‌های دیگر، با خطرات و عوارض متعددی همراه است. خوشبختانه بروز این خطرات و عوارض با اتخاذ راهکارهای درمانی مناسب به حداقل می‌رسد. دیابت بی‌مزه با دو عارضه مهم همراه است.

دهیدراته‌شدن شدید

دهیدراته‌شدن یا کم‌آبی بدن، اولین عارضه مهم در دیابت بی‌مزه است. عموما میزان ادرار در بیماران مبتلا به این نوع دیابت، در مقایسه با سایر افراد در حجم بیشتری اتفاق می‌افتد. همین امر، موجب کاهش شدید آب در بدن می‌شود. خشکی دهان، تشنگی مفرط، احساس خستگی و کاهش رطوبت پوست از پیامدهای مهم کم‌آبی در بدن است.

 

 

عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن

بخش دیگری از عوارض دیابت بی‌مزه را عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن تشکیل می‌دهد. الکترولیت‌ها در بدن همان یون‌ها و مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم هستند که در نتیجه تکرر ادرار، حجم زیادی از آن‌ها از بدن خارج می‌شود. حالت تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلانی، بی‌اشتهایی و احساس گیجی هم از جمله پیامدهای مهم عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن هستند.

جمع‌بندی

یکی از اشکال نادر دیابت در افراد، نوع بی‌مزه آن است. این اختلال عموما در اثر عوامل ژنتیکی، اختلالات هورمونی یا آسیب‌های کلیوی و مغزی رخ می‌دهد. اصلی‌ترین نشانه و علامتی که از طریق آن می‌توان به وجود دیابت بی‌مزه در افراد مشکوک شد، تکرر ادرار و احساس تشنگی مزمن است. خوشبختانه در دنیای امروز ما، برای هر نوع بیماری، راهکاری درمانی وجود دارد. اختلال نادر دیابت بی‌مزه نیز از این قاعده مستثنی نیست. دکتر مهناز مرادی یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین متخصص‌ها در حوزه درمان دیابت بی‌مزه هستند. شما می‌توانید با مراجعه به دکتر مرادی، ضمن بهره‌گیری از بهترین روش‌های درمانی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهبودی کامل نشانه‌ها و علائم این نوع اختلال برسید.

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو