مسدودسازی ناگهانی درگاه پرداخت 3 هزار کسب‌وکار ؛ ماجرا چیست؟

منبع: تکراتو

8

1402/3/22

00:32


صاحبان تعدادی از کسب‌وکارها طی روزهای اخیر خبر از مسدودسازی ناگهانی درگاه پرداخت 3 هزار کسب‌وکار به دلیل تعلیق اینماد و رد صلاحیت از سوی اماکن داده‌اند.

مسدودسازی ناگهانی درگاه پرداخت 3 هزار کسب‌وکار ؛ ماجرا چیست؟

صاحبان تعدادی از کسب‌وکارها طی روزهای اخیر خبر از مسدودسازی ناگهانی درگاه پرداخت 3 هزار کسب‌وکار به دلیل تعلیق اینماد و رد صلاحیت از سوی اماکن داده‌اند.

به گزارش تکراتو و به نقل از پیوست، «پشوتن پورپزشک»، مدیرعامل پادرو در رابطه با مسدودسازی ناگهانی درگاه پرداخت 3 هزار کسب‌وکار بیان داشت: «بعد از ظهر روز چهارشنبه بدون اطلاع قبلی، به طور ناگهانی دسترسی به درگاه‌هایمان قطع شد. پیگیری از PSP هم نتیجه‌ای نداشت و آنها هم نمی‌دانستند چه اتفاقی رخ داده است. نهایتاً بعد از بررسی و پیگیری از نهادهای مختلف متوجه شدیم که اینماد ما به دلیل رد صلاحیت از سوی اماکن تعلیق شده است. صبح پنجشنبه با پیگیری‌های مجدد به ما گفتند اماکن به دنبال تغییر رویه‌هایی که داشته، صلاحیت برخی اشخاص و شرکت‌های درخواست‌کننده را رد کرده است و از آن جایی که تایید صلاحیت توسط اماکن از موارد بااهمیت در کسب اینماد است، به محض اینکه صلاحیت رد می‌شود به طور اتومات و بدون هیچگونه اطلاع‌رسانی اینماد تعلیق می‌شود. هنگامی که اینماد تعلیق می‌شود، به طور خودکار درگاه‌های بانکی توسط شاپرک مسدود می‌شوند.»

وی ضمن اشاره به رقم خوردن این اتفاق برای کسب‌وکارهای بسیار عنوان کرد: «مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از اماکن درخواست کرده تا همه مراحل را به عقب بازگرداند (رول بک) تا اینمادها از تعلیق خارج شود. نکته جالب اینجاست که زمانی که اینماد تعلیق می‌شود، درگاه به صورت خودکار مسدود می‌شود اما زمانی که اینماد رفع تعلیق می‌شود برای رفع مسدودی درگاه باید پیگیری و تلاش کرد. پنج‌شنبه شب، دوستان شاپرک به من گفتند که 72 ساعت کاری رفع مسدودی درگاه‌ها طول می‌کشد.زمانی که اینماد تعلیق  و دوباره تایید می‌شود همه استعلام‌ها باید مجدا گرفته شود.»

پورپزشک در خصوص تأثیرات این موضوع بر فعالیت پادرو اعلام کرد: «هم مشتریان فروشگاه‌های ما از چهارشنبه تا جمعه دچار مشکل بودند و هم فروشگاه‌هایی که مشتریان ما به شمار می‌روند امکان پرداخت نداشتند. ما به چند هزار فروشگاه اینستاگرامی مشغول ارائه سرویس هستیم، هم مشتریان آن‌ها امکان خرید نداشتند و باید دید چه درآمدی را از دست داده‌اند.»

طبق اعلام مدیرعامل پادرو، اماکن هیچ اطلاع‌رسانی‌ای در خصوص تغییر رویه‌ها ابراز نکرده و مدیران این کسب‌وکار فعلاً نیز از جزئیات این تغییرات اطلاع ندارند.

بیشتر بخوانید: کسب‌وکارهای کوچک استفاده از هوش مصنوعی را در روند بازاریابی ترجیح می‌دهند!

علت مسدودسازی ناگهانی درگاه پرداخت 3 هزار کسب‌وکار

«مصطفی امیری»، مدیرعامل زرین‌پال نیز طی گفت‌وگویی با پیوست ضمن اشاره به اینکه درگاه‌های تعدادی از کسب‌وکارهایی که خدمات خود را از زرین‌پال دریافت می‌کردند طی روزهای اخیر مسدود شده بود اظهار داشت: «حدودا 3000 کسب‌وکار با چنین مشکلی مواجه شده‌اند. با پیگیری‌هایی که از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و پلیس اماکن انجام دادیم، مشخص شد اتفاقی در مکانیسم بررسی صلاحیت‌ها رخ داده است و تعداد زیادی از کسب‌وکارها رد صلاحیت و اینمادشان معلق شده است.»

وی در ادامه افزود: «با هماهنگی‌های انجام شده رول بک اتفاق افتاد. هم پلیس و هم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی باید پاسخگوی زیان مالی کسب‌وکارها باشند و باید در رویه اخذ اینماد و ابطال آن بازنگری شود.»

امیری علت مسدودسازی ناگهانی درگاه پرداخت 3 هزار کسب‌وکار را ایجاد یک اشتباه در سیستمی که بین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و پلیس اماکن وجود دارد، دانست و اعلام کرد: «یک اشتباهی در مکانیسم‌های شناسایی اتفاق افتاده که اساسا موضوع رد صلاحیت نبوده است خطای سیستمی رخ داده است و این موضوع از 15، 16 خرداد آغاز شده است. سرویسی بین مرکز تتا و پلیس اماکن وجود دارد که در این چند روز خطا داشته و باعث بروز این مشکل شده است.»

مسدودسازی ناگهانی درگاه پرداخت 3 هزار کسب‌وکار

از طرفی ژاکت هم وب‌سایت دیگری بوده که طی هفته‌ اخیر با مشکل مسدودسازی درگاه‌ها و تعلیق اینماد دست و پنجه نرم کرده است. «امیر عصاری»، عضو هیات مدیره این کسب‌وکار در رابطه با این مشکل بیان کرد: «ما چهارشنبه صبح متوجه شدیم که درگاه قطع شده است اما به نظر می‌رسد که سه‌شنبه ظهر اینماد تعلیق شده بود. مرکز تجارت الکترونیکی اعلام کرد که تغییر رویه‌ای در اماکن ایجاد شده و به دنبال این تغییر رویه، برخی از استعلام‌هایی که اینماد برای اماکن ارسال می‌کرده است، از سوی اماکن رد شده است. در سیستم اینماد، در صورتی که استعلام از سوی اماکن رد شود، درگاه‌ها خود‌به‌خود تعلیق می‌شوند. پنج‌شنبه بعد از ظهر اینماد اعلام کرد که همه تغییرات را رو‌ل‌بک کرده یعنی اینمادها تایید شدند. هنوز هم درباره جزئیات این تغییر رویه چیزی به ما گفته نشده است. برای کسب‌وکارهای متعددی در شهرهای مختلف این اتفاق رخ داده است.»

وی در واکنش به پرسشی درباره زیان مالی تحمیل شده به ژاکت خاطرنشان کرد: «ما از چهارشنبه ده صبح توانستیم درگاه دیگری را به صورت موقتی روی سایت فعال کنیم. از چهارشنبه ده صبح تا دوازده شب حدود 100 میلیون تومان فروش داشتیم. البته مشخص نیست که دقیقا چهارشنبه از چه ساعتی درگاه مشکل داشته و ما مجبور شدیم به مشتریان پیامک دهیم که درگاه به مشکل خورده است. نداشتن فروش یک مشکل است و مشکل بزرگتر این است که به اعتبار سایت لطمه خورده چرا که مشتری در این شرایط سه بار وارد سایت شده و نتوانسته خرید کند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص مسدودسازی ناگهانی درگاه پرداخت 3 هزار کسب‌وکار چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو