آرامگاه شاه نعمت الله ولی یکی از جاذبه های گردشگری استان کرمان است

منبع: همگردی

5

1402/3/22

17:30


جاذبه ها/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، آرامگاه شاه نعمت الله ولی یکی از جاذبه های گردشگری استان کرمان است.

بقعه شاه نعمت الله ولی دارای طاق گنبدی و آراسته به نقاشی های روی گچ است. در اینجا سنگ قبر از مرمری قرار دارد که روی آن آیه تطهیر و اطراف آن نام دوازده امام نگاشته شد. در سویه جنوب غربی رواق پشت حرم، فضای کوچکی قرار دارد که نعمت الله ولی دست کم یک چله را در آن سپری کرده و در این مدت به پرستش و نیایش و عبادت می پرداخته و این مکان احتمالا پیش از عصر صفویه ساخته شد. کتیبه کهن و تاریخی بسیار گرانبهای سردر مزار شاه ولی که یادگار اخلاص و ارادت بی شائبه سلطان احمد شاه و فرزند او به آن عارف بزرگ نامی است، هنوز هم پس از پنج و نیم قرن زینت بخش آستان شاه ولی هست. این بنا که امروزه 32 هزار مترمربع مساحت دارد، در آغاز به شکل یک تک بنا با گنبدی بلند بر فراز فضایی چهار گوش درون باغ بزرگی بوده که در دوره های بعدی بناهای دیگری در کنار آن ساخته شده اند.

عمارت تاریخی مرقد شاه نعمت الله ولی، صحن ها و رواق های پیرامون آن نزدیک به شش هزار متر مربع گستردگی دارد. این عمارت آمیخته ای از هنر معماری شش سده اخیر بوده و اکنون نیز بخشی از این نماسازی با کاشیکاری معرق و زیبا با نقش اسلیمی و رنگهای لاجوردی، فیروزه ای، سفید و زرین در سر در باختری مقبره دیده می شود. دو گلدسته بلند، رواق شاه عباسی و دارالحفاظ، سردر محمد شاهی، صحن وکیلی، صحن اتابکی و صحن میرداماد از دیگر بخشهای آرامگاه شاه نعمت الله ولی هستند.

بیشترین توسعه این مجموعه در دوران قاجاریه انجام شد. معماران آن استاد کمال الدین حسین و بانی آن بکتاش خان (رواق و صحن میرداماد)، استاد رضاً و بانی آن عبدالحمید میرزاً (صحن حسینیه) هستند. صحن وکیل الملکی و رواق ها به دستور وکیل الملک اول و دوم در 1285 ه‍. ق بنا گردید. یکی دیگر از جاذبه های معماری در آرامگاه شاه نعمت الله ولی، دربهایی است که برای آستانه ساخته اند؛ دربهایی که احتمالا در هندوستان ساخته شده و بعد به ایران منتقل شده اند.

برای تزیین این درب ها از نقوش هندسی خاتم کاری شده و قطعاتی از عاج فیل استفاده شده است. از دیگر بخشهای این آرامگاه که امروزه مورد توجه علاقمندان قرار گرفته ، موزه شاه نعمت الله ولی و فروشگاه کتاب است. در قسمت شمالی دالان ورودی، کتاب فروشی و در بخش زیرین این دالان موزه قرار دارد. در این موزه اشیای باارزشی نگهداری می شوند که غالب آنها با فرهنگ تصوف مرتبط هستند.

آرامگاه شاه نعمت الله ولی یکی از جاذبه های گردشگری استان کرمان است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو